شناسهٔ خبر: 152217 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

بهزیستی تمایلی برای توسعه ندارد

جلودارزاده عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با انتقاد از نحوه عملکرد سازمان بهزیستی و نبود تمایل در آن برای توسعه، وجود موانع در مسیر بازرسان برای ورود به مهدکودک‌ها را ناشی از سوءمدیریت در این سازمان دانست.

به گزارش «نماینده» سهیلا جلودارزاده، در مورد هشداری که در رابطه با استفاده از خانه‌های اسباب‌سازی و سراهای محله داده شده و تاکید شده که این مراکز فاقد مجوز قانونی برای فعالیت هستند، گفت: با توجه به اینکه مشارکت زنان در امور اجتماعی افزایش یافته و یکی از ویژگی‌های جامعه شهری هم این است که همچون جامعه روستایی افراد فامیل اطراف یکدیگر زندگی نمی‌کنند، در نتیجه ایجاد چنین مراکزی که بتوانند در یک شرایط خاصی به مادران و خانواده‌ها کمک کنند، ضروری است.

تعداد مهدکودک‌های دارای مجوز از بهزیستی پاسخگوی نیاز پایتخت نیست
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بی‌تردید تعداد مراکزی که بهزیستی برای ایجاد آنها مجوز صادر می‌کند و شرایطی را نیز برای آنها تعیین کرده است، پاسخگوی نیاز شهرهای بزرگی همچون تهران نیست.

وی یادآور شد: شهرداری ایجاد خانه‌های اسباب بازی و سراهای محله را با هدف کمک به خانواده‌ها انجام داده که با استقبال هم مواجه شده است، کما اینکه تعداد زیادی از خانواده‌ها و خانم‌های شاغل نگهداری از فرزندان خود را برای ساعاتی و گاه به صورت هفتگی به این مراکز می‌سپارند.

جلودارزاده تصریح کرد: هم‌اکنون دسترسی به این مراکز آسان بوده و نیاز به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی هم ندارد، چرا که در هر محله تعدادی از آنها وجود دارد، از سوی دیگر نیروهای فعال در این مراکز دوره‌های آموزشی را به منظور رعایت استانداردهای لازم مبتنی بر اصول علمی و روانشناسی برای نگهداری صحیح از کودکان گذرانده‌اند.

بهزیستی برای رفع نواقص خانه‌های اسباب بازی با شهرداری تفاهم‌نامه امضا کند

وی بیان کرد: سازمان بهزیستی باید تفاهم‌نامه‌ای را با شهرداری ایجاد کند تا چنانچه نقایصی را در روند فعالیت این مراکز مشاهده می‌کند با کمک یکدیگر برطرف کنند، ضمن اینکه شهرداری منابع مالی در اختیار دارد که بخش خصوصی که از بهزیستی حمایت می‌کند از آنها برخوردار نیست.

جلودارزاده تأکید کرد: نواقص موجود در خانه‌های اسباب بازی و سراهای محله قابل حل است و نباید این مراکز را در تضادها و بن‌بست‌ها قرار دهیم و باید با یک نظر مثبت نواقص را برطرف کنیم تا با تداوم فعالیت این مراکز باری از دوش مردم هم برداشته شود.

وی در واکنش به اظهارنظر مدیرعامل سازمان بهزیستی استان تهران مبنی بر اینکه تخلف‌هایی در برخی مهدکودک‌ها صورت می‌گیرد، اما به بازرسان این سازمان مجوز ورود به این مراکز داده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: مهدکودک‌ها به بازرسان اجازه ورود می‌دهند و اصلا چنین امکانی وجود ندارد که از ورود آنها به این مراکز جلوگیری شود و اگر با موانع قانونی مواجه هستند ناشی از سوءمدیریت در این سازمان است، چرا که باید بتوانند بر روند فعالیت مهدکودک‌ها نظارت کنند.

بهزیستی نمی‌تواند به تنهایی نیاز شهروندان را رفع کند

این نماینده مردم در مجلس دهم، عنوان کرد: بهزیستی باید از این مشکل به عنوان یک فرصت استفاده کند و برای رفع آن از سطوح بالای مدیریت شهری و از طریق شورای شهر در جهت مذاکره با مدیران شهرداری بهره ببرد تا بتواند از قدرت اجرایی و امکانات شهرداری به نفع کودکان شهر استفاده کند که سلامت روحی و جسمی آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: بهزیستی که نمی‌تواند به تنهایی نیاز شهروندان را تامین کند و هیچ برنامه‌ای هم برای توسعه ندارد، کما اینکه در حوزه ساماندهی زنان سرپرست‌خانوار به این سازمان پیشنهاداتی داده شد که با آن مخالفت کردند که نشان می‌دهد تمایلی به توسعه ندارد، بنابراین نمی‌توان مردم را برای اتخاذ تصمیم از سوی  بهزیستی معطل نگه داشت.

گفتنی است در کشورهای توسعه‌یافته برنامه‌های کاملاً مشخصی برای مهدکودک‌ها تدوین شده است که اغلب این برنامه‌ها هر ده سال یکبار بازنگری شده و تغییر می‌یابد، این برنامه‌ها شامل تامین امنیت، تغذیه، برنامه‌های آموزشی، رفاهی و عوامل محیطی می‌شود و اما در ایران نیز سازمان بهزیستی که متولی اصلی مهدهای کودک است، برنامه‌های مشخصی برای آموزش کودکان به مهدکودک‌ها ارائه داده است، ضمن اینکه بر اساس آمار تا بهمن ماه سال ۹۵ تعداد ۱۷ هزار مهد کودک، مجوز فعالیت خود را از این سازمان دریافت کرده بودند.  

نظر شما