شناسهٔ خبر: 152216 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

کوله بری در شان مردم مرزنشین نیست

جلال محمودزاده43 نماینده مردم مهاباد در مجلس بابیان اینکه مرزنشینان با بسته شدن مراودات و معاملات مرزی هیچ نوع درآمدی ندارند،گفت: دولت یک ساعت کار در روز را  نیز جز آمار اشتغال  تلقی می‌کند، در صورتی یک ساعت کار نان شب مردم را نیز تامین نمی‌کند.

به گزارش «نماینده» جلال محمود زاده درباره وضعیت کوله بران  در مناطق مرزی، گفت:به طورکلی در حال حاضرمتأسفانه مراودات ومعاملات مرزی کاملاً تعطیل شده است وبا این اوصاف بدیهی است که مرزنشینان هیچ گونه درآمدی نخواهد داشت.

 نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: درگذشته محموله های که از مرز وارد شهرهای مرزی می‌شود به  طریق ترانزیت حمل نمی شود بلکه در شهرهای مرزی کالا تخلیه ودر نهایت دپو می‌شود واین در حالی است که کالا هم اکنون به طریق ترانزیت پلمب می‌شود وبه مقاصد دیگر انتقال داده می‌شود بنابراین مشخص است که با این اوصاف هیچ درآمدی از تراتزیت نصیب کوله بران نمی‌شود.

 ترانزیت کالا هیچ سودی برای کوله برندارد

 محمود زاده افزود: ترانزیت کالا  نه تنها سودی برای کوله بران ندارد بلکه تصادفات جاده ای را نیز در این حوزه انتخابیه افزایش می دهد بنابراین مشخص است که این نوع تبادل تجاری نمی‌تواند ارمغان اقتصادی برای کوله بران در برداشته باشد واین در حالی است که عدم اشتغال کارآمدمردم مرزنشین را کوله بر کرده است که این امر بطور حتم بسیار نگران کننده است.

کوله بری در شان  مردم نیست

 وی با بیان اینکه کوله بری در شان  مردم نیست تصریح کرد: در گذشته که معبرکوله بری نیزباز بود، کوله بران تنها ماهیانه ۴۰۰ هزار تومان درآمد داشتند اما هم اکنون که معابر رسمی کوله بری نیز بسته شده است واز  همین رو این درآمد ماهیانه نیزبه صفررسیده است.

  مردم عادی  از مسیرکوله بران بدون بار هم نمی توانند عبور کنند

  نماینده مردم مهاباد در مجلس  با بیان اینکه  مردم عادی  از مسیر کوله بران، بدون بارهم توان عبور ندارند افزود: زمانی که برای شهروندان کارخانه اشتغالزایی ایجادنکرده اند، چگونه می توان انتظار داشت مردم در مناطق مرزی به سمت کوله بری حرکت نکنند.

زمانی که برای شهروندان  کارخانه  اشتغال زایی  ایجادنکرده اند، چگونه می توان انتظار داشت، مردم در  مناطق  مرزی  به سمت کوله بری حرکت نکنند
وی ادامه داد: هر باری که کوله بران جابجا می‌کنند تنها برای کوله بر، بطور تقریبی باری ۷۰ هزار تومان  درآمد درشرایطی به همراه دارد که افراد عادی حتی توان عبور بدون بار را  نیزاز این مناطق ندارد.

وی ادامه داد: دولت کسانی  را که در روز یک ساعت کار داشته باشندرا نیز شاغل حساب می‌کند و این درحالی است که  این میزان کفاف نان شب را نیز نمی‌دهد  بنابراین باید به طریق اصولی، تبادلات مرزی با کشورهای همسایه را برای کوله بران  را فعال کرد تا بتوان در این راستا اقتصاد معیشتی  مرزنشینان را نیز  تضمین کرد.

دولت یک ساعت کار را  هم در روز جز آمار اشتغال  تلقی می‌کند 

 عضو هیت رییسه کمیسیون  کشاورزی، آب  ومنابع طبیعی مجلس بابیان اینکه مرزنشینان  با بسته شدن مراودات  و معاملات مرزی هیچ نوع درآمدی ندارند یادآورشد: دولت یک ساعت کار  در  روز را  نیز  جزء آمار اشتغال  تلقی می‌کند  و از  همین رو در صورتی یک ساعت کار نان شب مردم  را نیز  تامین نمی کند.

نظر شما