شناسهٔ خبر: 152208 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

یک سوم ایران ظرفیت نصب پنل خورشیدی دارد

پنل خورشیدی یک مقام مسئول در معاونت علمی با بیان اینکه یک سوم ایران ظرفیت نصب پنل خورشیدی دارد، گفت: برای استفاده از انرژی خورشیدی لازم است یک جنبش خورشیدی بین نهادهای دولتی به وجود بیاید.

به گزارش «نماینده»، انرژی خورشیدی منحصر به‌ فردترین منبع انرژی تجدید پذیر در جهان است و منبع اصلی تمامی انرژی‌های موجود در زمین به شمار می آید. این انرژی به صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند به اشکال دیگر انرژی تبدیل شود. با توجه به محدود بودن منابع سوخت فسیلی و مشکلات ناشی از احتراق این سوخت‌ها مانند آلودگی روز افزون هوا، استفاده از فناوریهای خورشیدی مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته و در حال حاضر کشورهای زیادی وجود دارند که به دنبال استفاده از نور خورشید به طرق مختلف هستند تا از آن به عنوان مثال برق تولید کنند.

در این راستا در صدد برآمدیم تا با «کامبیز مهدی زاده فرساد»، دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفتگویی در زمینه میزان توانایی محققان در تولید صفحات خورشیدی، شرکت های دانش بنیان فعال در این حوزه و پیشنهادات برای توسعه بهره مندی از انرژی خورشیدی برای تولید برق داشته باشیم.

یک سوم ایران پتانسیل نصب پنل خورشیدی دارد

کامبیز مهدی زاده فرساد، دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی به خبرنگار مهر گفت: ظهور فناوری های نو باعث شده در کشورمان سازندگی داشته باشیم و از انرژی خورشیدی برای تامین نیاز برق استفاده کنیم.

وی با اشاره به گام های نوپای فناوران برای استحصال انرژی از این منبع کمتر شناخته شده بیان کرد: یک سوم خاک ایران پوشیده شده از کویر است که با نصب پنل های خورشیدی مجهز توانایی بهره برداری از انرژی خورشیدی در آنها فراهم می شود.  می توان از پتانسیل و ظرفیت موجود در کویرها برای تامین انرژی بهره برد.

وی با اشاره به منطقه «گندم‌بریان»  یا  «ریگ‌سوخته» در هشتاد کیلومتری شمال شهرشهداد در کویر لوت (استان کرمان) بیان کرد: به عنوان مثال تابش انرژی خورشید در گندم بریان به حدی است که دما در روزهایی از سال به ۷۰ تا ۷۱ درجه سانتیگراد می رسد و شرایط برای زندگی سخت می شود.

گندم بریان انرژی یک سال مردم دنیا را تأمین می کند

مهدی زاده فرساد با اشاره به گزارش «UNDP  » (برنامه عمران سازمان ملل متحد) گفت: بر اساس این گزارش با نصب پنل های خورشیدی در منطقه گندم بریان می توان انرژی مورد نیاز یک سال تمام مردم در ۵ قاره را تامین کرد. البته این گزارش زمانی مطرح شد که راندمان پنل های خورشیدی حدود ۱۵ درصد بود اما امروزه پنل های خورشیدی راندمانی بیشتر و بین ۳۰ تا ۴۰ درصد را دارد.

امکان صادرات برق خورشیدی

وی با بیان اینکه نتیجه می گیریم که ظرفیت و پتانسیل خدادادی در ایران وجود دارد، ادامه داد: مطالعات ناسا در ایران و لیبی نشان می دهد به علت بالا بودن انرژی خورشیدی در این مناطق نیاز به سوخت فسیلی وجود ندارد از این رو با راه اندازی نیروگاه های خورشیدی در منطقه لوت علاوه بر تامین برق کشور می توان به صادرات آن نیز فکر کرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری های انرژی معاونت علمی با تاکید بر اینکه در زمینه استفاده از انرژی های خورشیدی و تولید برق باید ابتدا دولت شروع به کار کند، خاطر نشان کرد: ضروری است فرهنگ سازی استفاده از این نعمت الهی در کشور جا بیافتد؛ بر همین اساس این سوال مطرح می شود که تا کنون چند درصد از وزارت خانه های دولتی از صفحات خورشیدی برای بهره مندی از انرژی خورشیدی برای روشنایی استفاده می کنند؟

وی تاکید کرد: از این رو به نتیجه می رسیم که این فرهنگ سازی باید از دولت شروع شود. امیدواریم به سمتی برویم که وزارت خانه ها به این سمت بیایند.

ضعف و قوت در تولید پنل های خورشیدی

مهدی زاده فرساد با اشاره به نقاط ضعف و قدرت در تولید تجهیزات صفحات خورشیدی گفت: محققان در کشور ما توانسته اند به خوبی سلول های خورشیدی، باتری ها و پنل ها را به تولید برسانند اما هنوز به خوبی نتوانسته اند در تولید صفحات خورشیدی و اینورترها که جزئی از صفحات خورشیدی هستند به خوبی عمل کنند.

وی ادامه داد: تولید قطعات صفحات خورشیدی ایرانی مستلزم یک خودباوری است؛ کشور ما باید در جایگاهی قرار می گرفت که اکنون علاوه بر استفاده از این صفحات در کشور، آنها را صادر می کرد.

مهدی زاد فرساد با بیان اینکه احداث نیروگاههای خورشیدی در کشور امری ضروری به نظر می رسد، نقاط قوت و نقاط ضعف در کشور برای تولید صفحات خورشیدی وجود دارد از این رو ما در معاونت علمی در صدد برآمده ایم تا نقاط ضعف را برطرف کنیم. ستاد توسعه فناوری انرژی معاونت علمی از طرح های نوآورانه و فناورانه در این زمینه حمایت می کند. در واقع در صدد هستیم  با توجه به ظرفیت تابشی انرژی خورشید و پتانسیل سنجی ظرفیت شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها در زمینه انرژی بهره مند شویم.

وزارت نیرو باید از محققان فعال در حوزه انرژی خورشیدی حمایت کند

وی با بیان اینکه در حال حاضر از این پتانسیل در کشور کم استفاده شده اما با عزم جدی باید در این مسیر قرار گیریم، گفت: همواره حمایت های ستاد از این شرکت ها برای به کارگیری دستاوردهای بومی است اما معاونت علمی تنها یک بازو برای تحقق این هدف مهم است از این رو انتظار می رود که وزارت نیرو و ساتبا هم به این قضیه ورود پیدا کند. ما در ستاد انرژی بسته های تشویقی، حمایت ها و ضمانتنامه هایی برای محققان و شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته  ایم تا به واسطه آنها در مسیر قرار بگیریم.

وی با اشاره به مشکلات سد راه محققان در حوزه انرژی های خورشیدی گفت: در بسیاری موارد می بینیم که سرمایه گذار وجود ندارد و از سوی دیگر بروکراسی های اداری دیده می شود که باید برطرف شوند و ما در پی این موضوع هستیم.

باید جهاد خورشیدی در کشور راه بیفتد

دبیر ستاد توسعه انرژی های تجدید پذیر با تاکید بر اینکه ضروری است که یک جهاد خورشیدی در کشور راه بیاندازیم، گفت: این جهاد به واسطه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت نیرو و ساتبا محقق خواهد شد؛ بدین واسطه موازی کاری پیش نمی آید و بستری برای سرعت دادن به استفاده از انرژی خورشیدی در کشور فراهم خواهد شد. همچنین به واسطه این جنبش سعی می شود موانع بر سر راه تولیدات مربوط به صفحات خورشیدی مرتفع شود.

باید «شهرانرژی» داشته باشیم

مهدی زاده فرساد با بیان اینکه برخی کشورهای اطراف ما «شهر انرژی» را راه اندازی کرده اند، گفت: شهر انرژی شهری است که از انرژی های پاک استفاده می شود و متریال ساخت هر چیزی سازگار با محیط زیست است؛ ما هم می بایست شهر انرژی داشته باشیم؛  بسترهای مناسبی در کشور وجود دارد که بتوانیم نیروگاههای خورشیدی داشته باشیم تا بتوانیم شهر خورشیدی راه اندازی کنیم.

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری های انرژی، مناطق جنوبی کشور مانند سیستان و بلوچستان حتی قشم بستر مناسبی برای ایجاد نیروگاههای خورشیدی هستند و این مستلزم حرکت دولت به این سمت است.

وی تاکید کرد: ما هنوز فکر می کنیم نفت همیشگی است هر موقع این تفکر را دور کنیم می توانیم نگاه ویژه ای به انرژی های تجدید پذیر داشته باشیم همانطور که به انرژی های هسته ای توجه ویژه داشتیم می بایست به انرژی های خورشیدی هم توجه کنیم. اگر این نگاه را نداشته باشیم و نگاه ما نگاه کلان و ملی نباشد پیشرفت نخواهیم کرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری های انرژی تاکید کرد: باید مبنا را بر این بگذاریم که تا ۵ سال دیگر نفت تمام می شود و باید از انرژی های تجدید پذیر استفاده شود؛ اگر این جنبش انرژی در کشور با همکاری وزارت نیرو و ساتبا ایجاد شود امیدوار هستیم که به نتیجه برسیم.

نظر شما