شناسهٔ خبر: 152189 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

شکایت شهروندان از اخذعوارض در محدوده زوج و فرد

طرح ترافیک دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: اخذ عوارض از خودروهایی که صرفا در محدوده زوج و فرد تردد می کنند، مسیر مناسبی برای جبران کسری درآمد حاصل از طرح ترافیک نیست.

به گزارش «نماینده»، محمد علی کرونی با بیان این که اخذ عوارض از خودروهایی که صرفا در محدوده زوج و فرد تردد می کنند مسیر مناسبی برای جبران کسری درآمد حاصل از طرح ترافیک نیست گفت: شکایات متعددی به کمیسیون واصل شده مبنی بر اینکه شهرداری از خودروهایی که صرفا به محدوده زوج و فرد وارد می شوند مشابه سایر خودروهایی که در زون طرح ترافیک تردد می کنند نیز عوارض اخذ می کند.

کرونی با اشاره به این که این موضوع از چند جنبه قابل تامل است گفت: نخست اینکه براساس مصوبه شورا اخذ عوارض صرفا از خودروهایی که به محدوده طرح ترافیک وارد میشوند مجاز است و صراحتا هیچ گونه تعرفه ای برای محدوده زوج و فرد در مصوبه شورای شهر وجود ندارد.

مضافا اگر در سال های قبل روال اینگونه بوده است که با خرید مجوز طرح ترافیک، امکان تردد در تمامی سطح شهر اعم از زوج و فرد نیز وجود داشته است دلالت بر این موضوع نخواهد داشت که امسال نیز صرف آنکه روال گذشته اینگونه بوده است لذا باید امکانی برای تردد خودروها در روزهایی با پلاک مخالف را فراهم نمود. چرا که کلیه کارکردهای ترافیکی طرح زوج و فرد را مخدوش نموده و ابزارهای کنترلی پلیس راهور را نیز بی اثر می کند.   از سویی با ملاحظه عدم وجود زیرساخت های نظارتی در خروجی های محدوده زوج و فرد مکانیزم محاسبه مبلغی که تحت عنوان عوارض از این گروه از خودروها اخذ می شود شفاف نیست.

کرونی ادامه داد:اصولا ما باید در شهر و در تعامل با پلیس راهور به دنبال راهکارهایی با بازدارندگی بالا جهت تردد خودروها باشیم و قاعدتا جریمه خودروهای متخلف به نسبت ارسال پیامک عوارض از این حیث ارجحیت دارد.

به هر حال حوزه مدیریتی حمل و نقل شهر تهران مدعی این است که رویکردی انسان محور را در پیش گرفته که با توجه به موارد مذکور این گونه تصمیم گیری ها، نشان از عدم وجود پیشینه مطالعاتی و انجام امور تخصصی در پس زمینه تغییرات مهم ترافیکی دارد.

نظر شما