شناسهٔ خبر: 152187 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کسی که شعار می‌دهد هزینه‌اش را پرداخت کند

روحانی/2 رئیس جمهور گفت:کسی که شعار می‌دهد بیاید هزینه‌اش را پرداخت کند، نمی‌شود در این کشور یک نفر بیاید در نهاد یا ارگانی شعار دهد و آثار شعارش را برای مردم ترجمه نکند، باید ترجمه کنیم. برجام باشد یا نباشد؟ این را ترجمه کنیم.

به گزارش «نماینده» حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در نشست با وزیر و مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی گفت: بسیار گزارش خوبی از آغاز جلسه تاکنون بود که حدود یک ساعت و ۲۰ دقیقه این گزارش ارائه شد.

وی با تأکید بر اینکه گزارش وزیر و مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی بسیار امیدوارکننده بود، خاطرنشان کرد: گرچه عملاً جلسه امروز ما به یک بخش از این وزارتخانه و فعالیت‌های گسترده آن اختصاص پیدا کرد. این وزارتخانه گسترده و بزرگ است و اداره آن نیز سخت است.

روحانی اظهارداشت: ما از اواسط دولت یازدهم به این نتیجه رسیدیم که برخی از وزارتخانه‌ها باید به دو وزارتخانه تبدیل شوند و لایحه آن را نیز به مجلس شورای اسلامی دادیم. یکی از آن وزارتخانه‌ها همین وزارت بود که می‌خواستیم مسکن و شهرسازی از راه جدا شود همچنین وزارت بازرگانی از وزارت صنعت و معدن جدا شود. من الان هم این کار را یک ضرورت می‌بینم منتها طبق قانون اساسی ما ناچاریم لایحه را تقدیم مجلس کنیم. نمایندگان مجلس در این دو زمینه به هر دلیلی همراهی نکردند.

وی اضافه کرد: این پیشنهاد به نفع کشور بود. ما در شرایط تحریم نیازمند یک وزارتخانه بسیار فعال بازرگانی داریم. بعد ما این وزارتخانه به این مهمی صنعت و معدن را داخلش آوردیم لذا پیش نمی‌رود.

روحانی تأکید کرد: یک خودرویی که می‌تواند ۱۰ تن بار ببرد وقتی ۳۰ تن به او بار بزنید حداقل سرعتش کم می‌شود و لاستیک آن زودتر پنچر می‌شود و این یک واقعیت است.

روحانی اضافه کرد: مسکن و شهرسازی خودش یک مقوله بسیار مهمی است، بحث حمل و نقل هم یک دنیای بسیار بزرگی است، ما در شرایط تحریم نیاز به یک کار ویژه در حمل و نقل داریم.

رئیس جمهور تاکید کرد: با توجه به شرایطی که داریم بار سنگینی بر دوش وزرای راه و صنعت است البته هر دو تازه نفس هستند و امیدواریم که بهتر از شرایط گذشته مردم شاهد خدمات باشند و در همین جا می‌خواهم از وزرا و تیم قبلی و همه آنهایی که در این دو وزارتخانه تلاش کردند تشکر کنم. البته چهره‌هایی که امروز می‌بینم اکثراً همان‌هایی هستند که قبلاً هم همان‌ها را می‌دیدم، انشاالله بتوانیم امسال و سال آینده با آقای اسلامی و یک کار هماهنگ و پرتلاشی را در شرایط تحریم انجام داده و از مشکلات تحریم عبور کنیم.

روحانی بیان داشت: در بحث حمل و نقل اعتراف می‌کنم در طول ۵ سال گذشته کار بزرگی انجام گرفته است. در بحث راه‌آهن که یکی از اهداف دولت یازدهم بود در دولت دوازدهم هم تأکید داریم. حمل و نقل یک وسیله مطمئن، ارزان، راحت و امن‌تر با رفاه بیشتر برای مسافر و حمل و نقل بار است. جاده‌های ما ۱۰۰ درصد امن نیست و اگر کسی بخواهد ۲ هزار کیلومتر رانندگی کند بهتر از در کوپه قطار در کنار خانواده در طول سفر از خدمات اینترنتی با دنیا در ارتباط باشد. مسلماً ما باید راه‌آهن را توسعه دهیم و یکی از اشکالاتی که در سال‌های گذشته بوده این است که بر روی راه‌آهن کمتر کار و فکر شده است و من در همین افتتاح اخیر در راه‌آهن ارومیه دیدم که مسئول راه‌آهن اعلام کرد که در طول ۵-۴ سال گذشته حدود ۲ هزار کیلومتر راه‌آهن ایجاد شده است که نسبت به کل راه‌آهنی که از اول تاریخ ایران تا به حال بوده اضافه شده است.

وی ادامه داد: تقریباً ۲۰ درصد راه‌آهن نسبت به کل دوره‌های قبل در این دوره انجام شده که نشان می‌دهد کار بزرگی انجام شده. امروزه هم در زمینه راه‌آهن امکانات خوبی مهیا شده و روزانه می‌توانیم توسعه خوبی در راه‌آهن داشته باشیم.

وی تأکید کرد: یک اولویت دولت راه‌اهن است مخصوصاً برای اتصال راه‌آهن به مسیرهای ترانزیتی منطقه‌مان. راه‌آهنی که سرخس را به چابهار متصل می‌کند برای ما بسیار مهم است، آن راه‌آهنی که می‌تواند پولش را سریع برگرداند راه‌آهنی است که در مسیر ترانزیت قرار می‌گیرد و می‌تواند بار را جابجا کند.

وی اضافه کرد: راه آهن قزوین-رشت هنوز مشکلاتی دارد که باید رفع شود و امیدواریم که امسال آماده شود. قسمت بعدی از رشت به آستارا بسیار مهم است که باید هرچه سریعتر انجام شود و بخشی از منابع آن آماده و بخش دیگری را هم آماده می‌کنیم. برقی کردن و پر سرعت کردن راه‌آهن در جای خودش مهم است، تلاش ما این است که راه‌آهن اینچه برون و گرمسار در همین دولت به فعالیت برسد. راه‌آهن سریع‌السیر از قم به اصفهان، از قم به تهران و از تهران به مشهد داریم که مقدمات امر آن فراهم شده یک مقدار مشکلات حقوقی دارد که باید آن را حل و فصل و اجرایی و عملیاتی کنیم.

وی در مورد حمل و نقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: من خواهش می‌کنم برای امن کردن جاده با وزارت ارتباطات همکاری کنید تا از طریق سیستم‌های هوشمند بتوانیم اقدامات مهمی انجام دهیم. باید بین راننده‌ای که قوانین را رعایت می‌کند و کسی که این کار را انجام نمی‌دهد تشخیص داده شود، یکی را باید تشویق و دیگری را به او بگوییم که کارش اشتباه است. به کسی که قوانین را رعایت می‌کند از لحاظ مسکن در سفر و حتی در آینده به او سوخت بدهیم، در کشور ما سوخت نرخ ثابت دارد، در دنیا اینطور نیست، روز تعطیل یک نرخ، روز کاری یک نرخ و در روز شلوغی نیز یک نرخ دیگر دارد. اینجا عادت کرده‌ایم که نرخ سوخت ثابت باشد، کلاً باید کاری کنیم از طریق سیستم‌های هوشمند جاده‌هایمان را امن کنیم و آدم‌های منظم و دقیق را تشویق کنیم و افرادی که احتیاط نمی‌کنند به آنها بگوییم کارشان درست نیست و در عمل هم این کار را انجام دهیم.

وی با تأکید بر اینکه در سیستم جاده‌ای نیاز به نوسازی داریم، تأکید کرد: سیستم نوسازی در راه‌آهن و لوکوموتیوهای آن نیاز داریم. این نوسازی‌ها باعث رفاه مردم و حفظ محیط زیست می‌شود و همینطور باعث امنیت جاده‌ای می‌شود. در این زمینه‌ها قدم‌ها را باید سریعتر کنیم. در طول ۵ سال گذشته در زمینه بنادر مخصوصاً در چابهار کارهای ارزشمندی انجام گرفته است، فکر می‌کنم از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن رسیده‌ایم. یک تحرک بسیار خوبی در چابهار بوده است. اتصال راه‌آهن ایران به عراق برای ما مهم است و این شدنی است که ظرف تا پایان سال ۹۸ بتوانیم این کار را انجام دهیم تا بتوانیم راه‌آهن خرمشهر را به بصره وصل کنیم، این کار برای زائرین، اربعین و سایر امور مهم است. باید راه‌آهن خاف به هرات وصل شود. این مسائل اتصالات به کشورهای همجوار بسیار مهم است.

روحانی گفت: بندر چابهار، آفریقا و بخشی از آسیا را به آسیای مرکزی و قفقاز وصل می‌کند همچنین به اروپا و روسیه وصل می‌کند. در بخش هوایی هم کارهای خوبی در ۵ سال گذشته صورت گرفت البته سرمایه‌گذاری‌هایی که در زمینه حمل و نقل هوایی انجام دادیم بخشی از آن سیاسی و اجتماعی بوده است و اقتصادی نبوده است. اگر فرودگاه‌های کشورمان را نگاه کنیم ۸۰ درصد پروازهای کشورمان از ۱۰ فرودگاه انجام می‌شود یعنی برای فرودگاه‌ها یک باندی ساخته شده، بعضی از فرودگاه‌ها جنبه اجتماعی-سیاسی داشته و بعد اقتصادی در نظر گرفته نشده است و نیازمند هستیم به فرودگاه‌های بزرگ و مجهز در شهرهایی مثل تهران.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه فرودگاه بندر امام باید توسعه پیدا کند، اظهارداشت: این توسعه فرودگاه می‌تواند حمل و نقل منطقه‌ای و جهانی داشته باشد. یک سرمایه‌گذاری قبلاً حاضر بود زمانی که این فرودگاه امام ساخته نشده بود تمام فازهای فرودگاه امام را در مدت ۲ سال انجام دهد و می‌خواست از این فرودگاه ۱۰ الی ۱۵ سال استفاده کند. یک وزیری آمد و گفت من نمی‌گذارم، گفتیم چرا؟ گفت در سالن‌های ترانزیتی که او می‌خواهد ایجاد کند باید تعهد کند اگر مسافر خارجی وارد این سالن شود و با هواپیمای بعدی می‌خواهد برود از توی هواپیما روسری داشته باشد، هرچه به او گفتیم ما این روسری را برای تو حل می‌کنیم زیر بار نرفت، بعد هم به من گفت این چیزی نیست که فرودگاه امام را ما خودمان درست می‌کنیم چرا یک خارجی بیاید این کار را انجام دهد.

وی افزود: هنوز هم مشکلاتی داریم، می‌گوییم اگر سرمایه‌گذار خارجی بیاید اشکال دارد ولی اگر مربی فوتبال از خارج بیاید اشکالی ندارد. من نمی‌دانم چطور این تفکرات با هم جور می‌شود. اگر یک مربی فوتبال خارجی فوتبال ما را اداره کند و تیم ملی ما را ارتقاء دهد چطور یک دانشمند خارجی بخواهد به ایران بیاید این می‌شود حرام! چطور یک سرمایه‌دار بزرگ بخواهد بیاید و ۲۰ سال پیش فرودگاه امام را هم ساخته بود در حالیکه ما هنوز در خم یک کوچه‌ایم، این موضوع دلایل مختلفی دارد. این اشکال کار ما است، فرصت‌ها را می‌سوزانیم و هدر می‌دهیم.

رئیس جمهور گفت: ما الان می‌خواهیم با بانک‌های خارجی کار کنیم، بدون کار کردن با بانک‌های خارجی اقتصاد ما حل می‌شود اما با ۲۰ درصد گران‌تر؛ شما جنس وارد می‌کنید از این صرافی به آن صرافی قیمت ۲۰ درصد برایت گران‌تر در می‌آید اما اگر با سیستم بانکی باشد ۲۰ درصد برایت ارزان‌تر در می‌آید، این موضوع بحث هزینه است.

وی افزود: می‌گوییم FATF باشد یا نباشد، یک نفر نمی‌آید بگوید اگر FATF باشد یعنی ۲۰ درصد ارزان‌تر، اگر FATF نباشد یعنی ۲۰ درصد گران‌تر. کسی که شعار می‌دهد بیاید هزینه‌اش را پرداخت کند، نمی‌شود در این کشور یک نفر بیاید در نهاد یا ارگانی شعار دهد و آثار شعارش را برای مردم ترجمه نکند، باید ترجمه کنیم. برجام باشد یا نباشد؟ این را ترجمه کنیم. برجام باشد یعنی چه، برجام نباشد یعنی چه؛ این را ترجمه کنیم که بودنش چقدر سود دارد، نبودنش چقدر سود دارد، این را از مردم بپرسیم که اگر می‌خواهید زندگی کنید، زندگی گران می‌خواهید یا زندگی ارزان؛ اگر فرمودند زندگی گران می‌خواهیم ما همه این شعارها را قبول داریم.

وی افزود: مگر می‌شود در دنیای امروز ما با بانک‌های دنیا کار نکنیم؟ بعد یک کسی می‌آید و از گوشه‌ای که نمی‌دانیم این تفکر از کجا است مردم را تحریک می‌کند که اگر این قرارداد یا کنوانسیون امضا شود و یا با این گروه مالی کار کنیم اسلام از دست می‌رود. کجا اسلام از دست می‌رود؟ کاش تو اسلام را می‌فهمیدی! از مردم سوال کنیم حکومت مال مردم است، اداره کشور مال مردم است، هزینه‌ها را به مردم بگوییم که اگر این کار را نکردیم مردم چقدر باید از جیب بدهند و اگر این کار را کردیم چه تسهیلاتی برای مردم فراهم می‌شود.

روحانی اظهارداشت: در بخش ساختمان اگر یک تیم مهندسی را برای نظارت بر ساختمان جدید بیاوریم و یک شرکت ناظر از خارج در نظارت بیاوریم آن وقت باید گفت آیا ما درست حرف می‌زنیم؟ ساختمان‌های ما که در ایران ساخته می‌شود در چارچوب روز است؟ چند سال عقب است؟ این را خود شما و مهندسین ما باید بگویند. نظارت ما آیا نظارت دقیق است؟ چطور ما ساختمان در سر پل ذهاب می‌سازیم ۳ سال بعد با یک زلزله همه آن فرو می‌ریزد، چه کسی مقصر است؟ چطور یک بیمارستان در اسلام‌آباد درست می‌کنیم هنوز افتتاح نکرده با یک زلزله همه آن می‌خوابد، اشکال ما کجاست؟

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: در رژیم گذشته هم همینطور بود، همین فرودگاه مهرآباد سقفش پایین آمد، چرا در زلزله این همه تلفات می‌دهیم؟ چرا در کرمانشاه و سرپل ذهاب که می‌رویم و خانه می‌سازیم در زلزله اخیر ۶.۴ ریشتری زلزله بر روی آن اثر ندارد؟ کار خوب، دقت و ایجاد امنیت.   در دنیا ساختمان ساخته می‌شود برای ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال، در ایران قدیم ساختمان درست می‌شد برای ۱۰۰۰ سال، الان ما چند ساله درست می‌کنیم؟ مساجدی که ما داریم برای ۷۰۰ الی ۸۰۰ سال پیش است. طاق کسری داریم برای بیش از ۱۴۰۰ سال پیش، اینها همه کار ایرانیان است، اصفهان را داریم برای ۵۰۰ سال پیش؛ چطور این ساختمان با این زیبایی می‌درخشد؟ شما اگر بخواهید چشمتان نوازش پیدا کند کجا می‌روید؟ به میدان نقش جهان می‌روید که مثل یک گل که تماشا می‌کنید هست. گنبد شیخ لطف‌الله همانطور چشم را نوازش می‌کند، مسجد امام و عالی‌قاپو هم همینطور.

وی با طرح این سوال که چطور از نگاه کردن به یک ساختمان برای ۱۰۰۰ سال پیش لذت می‌بریم، گفت: چرا ساختمانی امروز خودمان درست می‌کنیم بعد از ۱۵ سال به آن می‌گوییم کلنگی؛ یعنی ساختمان را برای ۱۵ سال درست کرده‌ایم!؟ در اروپا نگاه کنید بعضی از خانه‌ها برای ۲۰۰ الی ۲۵۰ سال پیش است، چرا خوب درست نمی‌کنیم؟ شهرسازی ما کجا مشکل دارد؟ شما یک ساختمان در تهران ببینید پس از ۲۰ سال نقشه سیم‌کشی آن را پیدا می‌کنید؟ چرا این سند را نداریم؟ شما در اروپا بروید می‌بینید هر خانه‌ای سند دارد و وقتی آن را باز می‌کنید مسیر شناژبندی، پایه‌ها و مصالح آن مشخص است، چرا ما سند ساختمان نداریم؟ پس باید یک تحول بزرگی در امر ساختمان و کیفیت آن ایجاد کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: ما الان می‌خواهیم یک محله را نو کنیم و می‌گویید ۲۷۰۰ محله داریم که باید نوسازی شود، این کار بسیار ارزشمند است زیرا هم صنعت ساختمان و هم اشتغال به حرکت در می‌آید و هم مردم امنیت پیدا می‌کنند. در این محله فرسوده اگر زلزله بیاید ۵۰ الی ۶۰ درصد خسارت روی می‌دهد اما اگر نوسازی کنیم ممکن است خسارت آن یک الی دو درصد باشد. جان مردم برای ما مهم است، بعد از آن سرمایه زندگی مردم ارزش دارد. الان به طور مثال یک نفر یک خانه دارد که سرمایه آن ۱۰ میلیون تومان است اما پس از بازسازی بافت فرسوده این سرمایه ۲۰ میلیون تومان می‌شود. شما به او امنیت و رفاه می‌دهید، بعضی وقت‌ها خدا توفیق می‌دهد در این محله‌های تهران خدمت خانواده‌های شهدا می‌روم یک کوچه‌هایی است که اصلاً ماشین نمی‌تواند از آن عبور کند، یک نفر اگر مریض شود آمبولانس آنجا نمی‌رود. ما محله‌ها را باید امن و زندگی را برای مردم آسان کنیم.

وی ادامه داد: پِرت انرژی ما چقدر است؟ یعنی چقدر باید این بخاری یا شوفاژ روشن باشد تا بتواند این فضا را گرم کند؟ باید بدانیم ما می‌خواهیم مسکن درست کنیم یا منزل. منزل درست کردنش راحت است که محل نزول است. ما مسکن می‌خواهیم، مسکن یعنی محل سکونت و آرامش. بچه همسایه توپ بازی می‌کند اینجا نمی‌توانید بخوابید، از آن طرف زن و شوهر صحبت می‌کنند این طرف صدای آنها را می‌شنوند. باید مسکن ارزان را در اختیار مردم قرار دهیم، در دولت قبل یک مسکن از جیب مردم برای آنها درست شد ۴۵ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی گرفتند در بانک مسکن آوردند، این ۴۵ هزار میلیارد به گفته برخی از متخصصین ما ۴۵ درصد تورم داشته است. من کمترش را می‌گویم ۳۰ درصد برای مردم تورم ایجاد کردند.

رئیس جمهور بیان داشت: یک نمودار اینجا برای من کشیدید که آنجا تسهیلات بالا رفته بود، همان‌جایی است که بیچاره کردن مردم است. آن قله، قله بیچارگی ملت ایران است. این که آسان است بنده فردا صبح به بانک مرکزی می‌گویم ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بیاور و ۳ الی ۴ هزار خانه بروید درست کنید، این چیزی نیست، در اختیار ما است، آنوقت چه می‌شود؟ ۱۰۰ هزار میلیارد تومان که ما می‌گیریم ۷۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی درست می‌کند. اینکه شما می‌گویید تورم بالا و پایین شد یک عامل اصلی آن نقدینگی است و یک نقدینگی بسیار خطرناک پایه پولی است، این پایه پولی را یا دولت بر هم می‌زند که الحمدالله یک خدمتی که در این ۵ سال کرده‌ایم از پایه پولی برداشت نکرده‌ایم، البته دیگران یعنی بانک‌های متخلف دارند برداشت می‌کنند. پایه پولی بزرگترین خطر برای ایجاد تورم افسار گسیخته است.

روحانی بیان داشت: ما باید مسکن از منبع درست ایجاد کنیم نه اینکه از هر کجا پول برداریم و بیاوریم، چطوری مسکن را ارزان کنیم؟ آن امکاناتی که دولت دارد در اختیار مردم بگذارد، ما زمین داریم، این زمین را در اختیار بگذاریم، ممکن است این زمین برای شهرداری، وزارت مسکن، نیروهای مسلح و یا وزارتخانه‌های دیگر باشد، به هر حال زمین دولتی است، این زمین را واگذار کنیم و آورده دولت قرار دهیم، یک سری خدمات مثل برق، آب، فاضلاب نیز از خدمات دیگر دولت باشند، بانک‌ها نیز در حد توان خود کمک کنند، یک ساختمانی درست کنیم که به طور مثال ۵۰ درصد برای توسعه‌گر و بانک‌ها به خریدار و خانه‌اولی کمک کنند و توسعه‌گر هم بتواند زود خانه‌اش را بفروشد و به جای بعدی ببرد.

نظر شما