شناسهٔ خبر: 152167 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

پورمختار:مرجع تشخیص موثر بودن کانال و گروه‌های پیام‌رسان 17 دستگاه است

محمدعلی پورمختار// عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه مرجع تشخیص موثر بودن کانال و گروه‌های پیام‌رسان 17 دستگاه است،‌گفت: طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی بعد از تقدیم به هیات رئیسه، هم اکنون در کمیسیون فرهنگی در حال بررسی است و در آینده نزدیک به صحن علنی ارائه خواهد شد.

به گزارش «نماینده»، محمدعلی پورمختار عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در برنامه «حالا خورشید» درباره آخرین وضعیت طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی گفت: این طرح بعد از امضای 95 نماینده به هیات رئیسه تقدیم شده و هم اکنون برای بررسی بیشتر به کمیسیون فرهنگی ارجاع شده است. 

وی افزود: شبکه‌های اجتماعی چون نقش موثری در تثبیت هویت ملی و فرهنگی هر جامعه داشته و به عنوان مرجع اثرگذار تعاملات مختلف در بخش‌های زیرین جامعه شناخته شده بود می‌تواند سهم فراوانی در شکل‌گیری مناسبات داشته باشد لذا نمی‌توان به ابعاد،‌ آثار و آسیب‌های آن بی‌تفاوت بود. 

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خاطرنشان کرد: ساماندهی این پیام‌رسان‌های اجتماعی از مرحله شکل‌گیری تا نظارت بر روند فعالیت‌ها و ایجاد ضمانت اجراها نیاز به سازوکارهای قانونی داشته است که البته نباید فارغ از نگاه‌های حمایتی نسبت به ظرفیت‌های داخلی در عرصه تبادل اطلاعات غافل بود به همین دلیل این طرح با هدف اعتمادسازی و صیانت از حقوق شهروندی، حریم خصوصی،‌فرهنگ عمومی و امنیت ملی نوشته شده است. 

پورمختار خاطرنشان کرد: تاکنون حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی کم بوده و شاید در برخی موارد در حد حرف بوده است؛ ضمن اینکه باید این حمایت‌ها از آنها از مسائل مادی گرفته تا خدمات دیگر به مانند حمایت‌هایی باشد که از پیام‌رسان‌های خارجی صورت گرفته است. 

وی افزود: وقتی می‌خواهیم تغییری در قانون ایجاد کنیم این حس وجود دارد که شاید با تصویب آن مانعی را در مقابل خود ببینیم و حتی ممکن است در مدت کوتاهی درمورد استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی وقفه ایجاد شود اما با ساماندهی و حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی قطعا آثار و برکات این موضوع به مرور زمان افزایش پیدا خواهد کرد. 

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: مرجع تشخیص موثر بودن کانال و گروه‌های پیام‌رسان 17 دستگاه است ضمن اینکه باید با کنترل فضای مجازی به افراد اجازه فعالیت داد. این در حالی است که در نظام جمهوری اسلامی پهنای باند با سرعت‌های مختلف به پیام‌رسان‌ها داده می‌شود که بخشی از خدمات به آنها است، به همین جهت باید نظارت بر انها هم وجود داشته باشد. 

وی گفت:‌در طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی به صراحت عنوان شده است که باید پهنای باند پیام‌رسان‌های داخلی بیش از دو برابر پیام‌رسان‌های خارجی باشد؛ ضمن اینکه باید فعالیت گروه‌ها و کانال‌های موثر در این پیام‌رسان‌ها با دریافت مجوز صورت گیرد. 

پورمختار گفت: فعلا  این طرح در کمیسیون فرهنگی در حال چکش‌کاری است. 

وی در پایان تصریح کرد: باید اطلاعات مردم ایران در این پیام‌رسان‌های داخلی در سرورهای درون کشورمان نگهداری شود تا سوء استفاده از آن صورت نگیرد. 

نظر شما