شناسهٔ خبر: 152165 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

آقای رییس جمهور می‌خواهند با تانکر آب را به بخش مرکزی ایران ببرد؟

کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی می‌گوید مردم شمال کشور اجازه نمی‌دهند با بی تدبیری آینده دریای خزر به سرنوشتی مانند دریاچه ارومیه و زاینده رود دچار شود.

به گزارش «نماینده» جبار کوچکی‌نژاد درباره اظهارات اخیر رئیس جمهور در جمع مردم شاهرود مبنی بر انتقال آب خزر به فلات مرکزی کشور، گفت:  انتقال آب خزر به دشت مرکزی ایران و استان سمنان بحثی است که از سال‌ها پیش مطرح شده است. تا جایی که در تنظیم برنامه ششم توسعه نمایندگان سمنان تلاش کردند که این مسئله را به قانون تبدیل و در قانون برنامه و بودجه نیز خواستند تا ردیفی برای آن در نظر گیرند که کمیسیون به شدت مخالفت کرد. حتی زمانیکه این بحث در صحن علنی نیز مطرح شد با مخالفت صریح مواجه شد.

اگرچه شیرین کردن آب دریای خزر با آب شیرین کن‌های هسته‌ای میسر خواهد بود اما مخاطرات خاص خود از جمله ریسک نگهداری زباله‌های ناشی از آن را دارد

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: علیرغم این مخالفت‌ها رییس جمهوری که متعلق به یک ملت است طی تبلور احساسی ناسیوناستی نسبت به استان خود، مطالبی را مطرح می‌کند که شایسته نیست و رنگ و بوی احساسات دارد نه منطق چرا که کارشناسان امر به خوبی آگاهند که مطرح کردن چنین چیزی در ابتدا دست کم مستلزم ارائه سه سند مهم است.

انتقال آب خزر به دشت مرکزی ایران و استان سمنان مستلزم ارائه سه سند است

وی با اشاره به سندهای موردنیاز برای انتقال آب خزر به دشت مرکزی ایران و استان سمنان، بیان کرد: نخست آنکه باید امکان سنجی شود که تحقق این امر امکان‌پذیر است یا خیر. دوم ارزیابی ریسک که مشخص کند چه مخاطرات زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی ایجاد می‌کند. و در نهایت سند ارزیابی اثرات یا EIA که  نشان دهد تاثیرات اکولوژیک چنین فرایندی چه خواهد بود که هیچکدام توسط دستگاه های ذیربط ارائه نشده است.

انتقال آب شور دریای خزر آسیب بسیار زیادی به ابزار آلات انتقال وارد می‌کند

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با طرح این پرسش که آیا ریاست قوه مجریه کشور از شور بودن آب دریای خزر بی اطلاع است، اظهار کرد: انتقال آبی با این درصد از شوری آسیب بسیار زیادی به ابزار آلات انتقال وارد می‌کند.

وی ادامه داد: اگرچه شیرین کردن آب دریای خزر با آب شیرین کن‌های هسته‌ای میسر خواهد بود اما مخاطرات خاص خود از جمله ریسک نگهداری زباله‌های ناشی از آن را دارد ریاست محترم جمهور پیش از پذیرش چنین خطری باید فکری به حال زباله‌های لندفیل سراوان کند که سال‌هاست زندگی مردم را مختل کرده و بعید نیست شیرابه‌های آن، آب همین دریای خزر را آلوده کند. شاید بخاطر هم استانی‌هایشان هم شده رفع این مشکل را در فوریت قرار دهند.

دریای خزر در ارتفاع منفی قرار دارد و قابل توجه است که نمی‌توانیم به صورت ثقلی آب را به سمت جنوبی کشور گسیل کنیم. تامین نیروی لازم برای این کار از مسائلی است که باید به آن پرداخته شود تامین و تهیه نیرو و ابزار آلاتی که این کار را بتوان به کمک آن انجام داد از نکاتی است که باید به آن فکر شود

آقای رییس جمهور می‌خواهند با تانکر آب را به بخش مرکزی ایران ببرد؟

کوچکی‌نژاد خاطرنشان کرد: دریای خزر در ارتفاع منفی قرار دارد و قابل توجه است که نمی‌توانیم به صورت ثقلی آب را به سمت جنوبی کشور گسیل کنیم. تامین نیروی لازم برای این کار از مسائلی است که باید به آن پرداخته شود تامین و تهیه نیرو و ابزار آلاتی که این کار را بتوان به کمک آن انجام داد از نکاتی است که باید به آن فکر شود.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  با بیان اینکه از تمام این نکات هم که چشم پوشی کنیم شاید بهتر باشد با اشاره به اجلاس کنوانسیون دریای خزر یاد آوری کنم تعهدات بین المللی موجود در ارتباط با این دریاچه نیز باید مد نظر گرفته شود، عنوان کرد: سازمان‌های بین المللی و فعالان محیط زیست نیز از دیگر مخالفان این تغییرات هستند و خواهد بود.

مردم شمال کشور اجازه نمی‌دهند با بی تدبیری آینده دریای خزر به سرنوشتی مانند دریاچه ارومیه و زاینده رود دچار شود

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه خزر به لحاظ شرایط خاصی که دارد بزرگترین دریاچه جهان است، اذعان کرد: این دریاچه به هیچ اقیانوسی وصل نیست معروف و منحصر به فرد شده و هیچ تجربه تاریخی و زیستی وجود ندارد که آب یک دریاچه را به جای دیگری منتقل کنند و به قیمت سیراب کردن جایی دیگر چنین دریاچه‌ای را بخشکانند. بی شک مردم شمال کشور و نمایندگانشان نخواهند گذاشت با بی تدبیری و سهل انگاری آینده دریای خزر به سرنوشتی مانند دریاچه ارومیه و زاینده رود دچار شده و به خطر بیفتند.

حرف‌هایی که بی هیچ پشتوانه و برهان علمی مطرح می‌شوند نتیجه‌ای جز مشوش کردن اذهان عمومی نخواهد داشت

وی با بیان اینکه حرف‌هایی که بی هیچ پشتوانه و برهان علمی و منطقی مطرح می‌شوند نتیجه‌ای جز مشوش کردن اذهان عمومی ومکدر کرد کردن خاطر اهل فن نخواهد داشت، یادآور شد: رییس جمهور یک کشور نباید به این صورت مطلبی را مطرح نماید، پس اگر اسنادی مبنی بر منطقی بودن این حرف دارند باید ارائه دهند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایشان  بخواهد به این دست سخنان که مبنای علمی و عملی ندارد و شباهت بسیاری به شعار های انتخاباتی دارد ادامه دهد قطعا سوال از رییس جمهور توسط نمایندگان کلید خواهد خورد. لذا انتظارمان این است ایشان به‌جهت این حرف‌های غیرکارشناسانه و احساسی هرچه سریعتر از همه مردم علی الخصوص مردم شمال کشور عذرخواهی کنند.

نظر شما