شناسهٔ خبر: 152164 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تشریح علت روند معکوس قیمت ها با وجود کاهش نرخ ارز

کوهکن عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می گوید ضعف نظارت بر بازار باعث شده با وجود کاهش نرخ ارز شاهد روند معکوس سایر قیمت ها باشیم.

به گزارش «نماینده» محسن کوهکن ریزی با اشاره به تاثیر معکوس کاهش قیمت دلار بر سایر کالاها عنوان کرد: شاهد بودیم وقتی قیمت دلار افزایش پیدا می‌کرد برخی اقلام افزایش قیمت داشتندآن زمان کارشناسان می‌گفتند این افزایش منطقی ندارد، هیچ ارتباطی بین افزایش قیمت دلار و افزایش کالاهاوجود ندارد، به همین دلیل  اکنون نیز شاهد هستیم با وجود کاهش نرخ دلارقیمت کالاهای دیگر افزایش پیدا می کند.

افزایش قیمت ها منطق ندارد

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با وجود اینکه قیمت کالاها به دلار وابستگی ندارند اما متاسفانه بازار آنجایی که دلار افزایش پیدا می کند، براساس جو روانی متاسفانه به سمت گرانی می رود، اما آنجایی که کاهش قیمت رقم می خورد، بازار برای کاهش قیمت مقاومت نشان می دهد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وقتی قیمت ارز کاهش پیدا می کنند باید فقط آثارش را روی قیمت  کالاهای وارداتی نشان دهد، مثلا در خودرویی که درصد وابستگی اش به دلار ۴۰ درصد است باید شاهد کاهش ۴۰ درصدی قیمت باشیم.

وابستگی ۱۰۰ درصدی خودروی وارداتی به نرخ دلار

وی ادامه داد: خودروی سمند مطابق آنچه که می‌گویند و اگر درست باشد تنها ۵ درصد یا شاید کمتر وابستگی ارزی دارد معنی آن این است که قیمت تمام شده سمند با افزایش قیمت دلار تنها باید ۵ درصد باشد، اما ماشینی که وارد می شود وابستگی ۱۰۰ درصدی دارد بنابراین اگر قیمت دلار دوبرابر می شود طبیعی است که خودروی وادراتی دو برابر گران شود اما باید با کاهش قیمت نیز ارزان شود.
واردات خودرو

کوهکن در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، به علت تاثیر معکوس کاهش نرخ ارز بر سایر کالاها، گفت: ضعف آن که با وجود کاهش نرخ دلار شاهد افزایش قیمت کالا هستیم به دو جا برمی گردد، قوه عاقله کارآفرینی، وارد کننده و قوه عاقله واسطه  باید بدانند اگر با این الفبا و قواعد کاهش و افزایش در قیمت تمام شد پیش نروند، در درازمدت خودشان آسیب می بیند در کوتاه مدت به مردم می زنند، این روش باید اصلاح شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در فرهنگ اقتصادی‌کشورهای غربی جا افتاده است که اگر نرخ دلار افزایش پیدا کنند گران می شود و اگر ارزان شود آثار آن را روی اقلام دیگر می بینند، اما در ایران این گونه نیست افزایش باعث افزایش گرانی کالاها می‌شود اما کاهش قیمت تاثیری بر روند قیمت ها ندارد.

عدم نظارت بر کارخانه های انحصاری

وی ادامه بخش دیگر به نظارت بر می گردد، به طور مثال یک تولیدکننده آمده است یک دستگاه را که ۱۰۰در صد وارداتی می‌خواهند در داخل تولید کند یعنی از خروج ارز جلوگیری کند، کارخانه ماشین سازی داخلی قیمت داده است گفته است دوران ساخت این دستگاه ۲۱۰ روز کاری است و هزینه آن براساس ارز ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومانی، مبلغی بالغ بر سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان می شود.
وقتی قیمت ارز کاهش پیدا می کنند باید فقط آثارش را روی قیمت  کالاهای وارداتی نشان دهد

کوهکن توضیح داد: این تولیدکننده قیمت این دستگاه را در هند استعلام کرده است چون هندی ها در این زمینه ید طولایی دارند قیمت در داده اند ۵۷ هزار دلار یعنی اگر همان دلار ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومانی را حساب کنیم متوجه می شویم که اختلاف بسیار زیادی وجود دارد  و ازچند دستگاه نظارتی سوال کردم چرا نبایدهیچ نظارتی بر این کارخانه وجود داشته باشد چون انحصاری تولید می کند نباید پاسخگو باشد؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: باید این  گونه گوش تولید کننده داخلی  که می‌خواهد از خروج از جلوگیری کند را برید، تار و پود این با ارز دولتی ورانتی است اما چنین رفتاری با تولید کننده داردو کسی نظارت نمی کند.

نظر شما