شناسهٔ خبر: 152162 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

اختصاص میلیاردی دلار برای تامین کالای اساسی گران توجیهی ندارد

قربانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی گفت:اختصاص ۱۴میلیارد دلار ۴۲۰۰تومانی در بودجه سال۹۸ را در شرایطی که کالای اساسی نیز در بازار گران فروخته می شود غیر قابل توجیه است.

به گزارش «نماینده» علی قربانی، با بیان اینکه برخلاف روند کاهشی نرخ ارز در مدت اخیر قیمت کالاها ارزان نشده است، گفت:اینکه میلیاردها دلار با نرخ ۴۲۰۰تومان  برای کالاهای اساسی اختصاص یابد اما مردم در بازار کالاها را گران خریداری کنند غیرقابل توجیه است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد:اینکه قیمت مرغ در بازار خرده فروشی به بیش از ۱۲هزار تومان برسد و گوشت قرمز نیز گران شده و حتی گوشت قرمز منجمد وارداتی نیز با قیمت مناسب توزیع نشود، غیرقابل قبول است چرا که با ادامه این وضعیت گوشت مرغ نیز از سبد خانوار حذف می شود.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم و گرمه در مجلس دهم شورای اسلامی گفت:حذف یا کاهش مواد پروتئینی از سفره خانوار به دلیل گرانی اقلام خوراکی به سوءتغذیه منجر می شود و در آینده به رشد هزینه های درمانی کشور منتهی می شود.

انتقاد از افزایش قیمت گوشت قرمزو مرغ در بازار

قربانی ادامه گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت افزود:با افزایش قیمت گوشت قرمز، طبیعی است مصرف گوشت مرغ رشد کند اما به دلیل مدیریت ضعیف موضوع مذکور، قیمت مرغ نیز با افزایش شدیدی روبرو شده و متاسفانه هزینه های یک خانوار در تمامی بخش ها افزایش قابل توجهی یافته است.

تامین معیشت خانوارها با درآمد متوسط نیز با مسئله روبرو شده است

وی ادامه داد: مردم از بابت افزایش قیمت کالاهای اساسی گلایه جدی دارند و علاوه بر اقشار ضعیف جامعه، تامین معیشت خانوارها با درآمد متوسط نیز با مسئله روبرو شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد:اگر قیمت کالاهای اساسی در بازار تعدیل نشود و گرانی ها پایدار باشد باید برنامه ریزی دیگری برای تقویت معیشت شود چرا که اختصاص ۱۴ میلیارد دلار ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال ۹۸ در شرایطی که کالای اساسی نیز در بازار گران فروخته شود غیر قابل توجیه است و به نوعی توزیع رانت است.

نظر شما