شناسهٔ خبر: 152155 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

هاشمی رفسنجانی: سران اصلاحات اراده‌ای برای تشکیل «پارلمان اصلاحات» ندارند

محسن هاشمی/2 رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران با اشاره گمانه‌زنی‌هایی که درباره تشکیل پارلمان اصلاحات زده می‌شود، گفت: رهبران جریان اصلاحات اراده‌ای برای تشکیل پارلمان اصلاحات ندارند.

به گزارش «نماینده»، محسن هاشمی، رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران، با اشاره به گمانه‌زنی‌هایی که درباره تشکیل پارلمان اصلاحات زده می‌شود، گفت: عملی کردن طرح پارلمان اصلاحات یا همان مجمع عمومی اصلاح‌طلبان کار سخت و پیچیده‌ای است. معمولا این رهبران جریان اصلاحات هستند که اینگونه طرح‌ها و پیشنهادات را باید با جدیت پیگیری کنند تا به سرانجام مشخصی برسد.

وی افزود: با این تفاسیر تاکنون اراده‌ای در رهبران جبهه اصلاحات برای به سرانجام رسیدن طرح پارلمان اصلاحات مشاهده نکردم. 

رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: طرح ایجاد پارلمان اصلاحات هم اکنون در کمیته سیاسی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مطرح شده و احزاب عضو این شورا در حال بررسی آن هستند اما به اعتقاد من این طرح اصطلاحا در مرحله طوفان مغزی است و هنوز به مرز پختگی نرسیده است. 

هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا تا انتخابات سال آینده، طرح تشکیل  پارلمان اصلاحات به مرحله عملیاتی و برگزاری جلسات می‌رسد؟ تصریح کرد: عرض کردم اگر اراده برتری پشت این طرح باشد، می‌توان امیدوار بود که سازوکار مجمع عمومی اصلاحات در انتخابات آتی مجلس نیز نقش‌آفرین باشد. 

وی ادامه داد: تعداد احزاب اصلاح‌طلب که به شکل رسمی ثبت شده‌اند زیاد است و تعدادی از این احزاب به نسبت تشکل‌های سیاسی فعال و تاثیرگذار جریان اصلاحات، فعالیت و بروز و ظهور چندانی ندارند اما در عین حال دارای نظرات مختلفی هستند که باید در نظر گرفته شود. اگر نهادی ایجاد شود که بتواند نظرات این‌گونه احزاب را منسجم کند، تکلیف جریان اصلاحات نیز برای تصمیم‌گیری‌های مهم مشخص خواهد شد.

پیشنهاد تشکیل پارلمان اصلاحات چند سالی است از سوی برخی چهره‌های این جریان از جمله مصطفی کواکبیان که نسبت به سازوکار حاکم بر شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان انتقاد جدی دارند، مطرح می‌شود. اخیرا نیز حزب کارگزاران در بیانیه پایانی کنگره سراسری خود با اشاره به لزوم تشکیل نهاد بالادستی در جریان اصلاحات، پیشنهاد رسمی خود برای تشکیل مجمع عمومی اصلاح طلبان (پارلمان اصلاحات) را در اختیار  شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گذاشته است.

نظر شما