شناسهٔ خبر: 152154 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دولت در زمینه اقتصادی اشتباهات بزرگی انجام داد

میرسلیم/2 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکی از اشتباهات بزرگ دولت این بود که از ابتدای دوران دولت یازدهم مبنا را بر رسیدن به تفاهم به ویژه با آمریکا گذاشت.

به گزارش «نماینده» سید مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در خصوص عملکرد اقتصادی دولت در دوران پسابرجام گفت: دولت به‌طور کلی اشتباهات بزرگی در این زمینه داشت و من هم همواره امیدوار بودم که اصلاحات لازم را انجام می دادند که متاسفانه اقدامی انجام نشد.

وی افزود: یکی از اشتباهات بزرگ دولت این بود که از ابتدای دوران دولت یازدهم مبنا را بر رسیدن به تفاهم به ویژه با آمریکا گذاشتند تا بتوانند زمینه مناسبی را فراهم کنند که هم تعامل اقتصادی هم صورت بگیرد و هم در فروش نفتی که ما صادر می‌کنیم مشکلی نداشته باشد و نیاز های کشور بر طرف بشود اما زمانی که مذاکرات به کندی پیش رفت و آنها در این مذاکرات بدعهدی کردند دولت تمام آنچه را که برای خود بافته بود نقش بر آب شد و در این مدت مردم ضرر کردند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: مسائل مختلفی در اثر این انتخاب غلط به وجود آمد به یک رکود شدید در جامعه انجامید و رکود هم بدترین درد در جامعه است چون مفهوم آن این است که اشتغال از بین برود.

وی ادامه داد: اگر در کشور اشتغال  و گرانی باهم هم باشند این قابل تامل است اما اگر اشتغال نباشد و گرانی باشد مردم به پوچی می رسند و این یک اشتباه بزرگ بود که صورت گرفت و من همیشه امیدوار بودم که در دولت دوازدهم برطرف بشود، اما اقدامی نشد و اکنون متاسفانه جوانان ما بیکار مانده‌اند در حالی که نیاز در کشور برای اشتغال بسیار بالاست.

وی افزود:من اگر بخواهم اشتباه بعدی را بیان کنم و امیدوار هستم که آن را جبران بکنند این است که در زمینه ارزی و زمانی که ما تحریم بودیم خودشان رسما اعلام کردند که نرخ ارز از ۲۹۰۰ تومان  به ۴۲۰۰ تومان می‌رسد که این مسئله ناگهان جرقه‌ای به ارتقاء ارزش ارزها در کشور وارد کرد و مردم با یک کاهش شدید ارزش پول ملی مواجه شدند.

مسرسلیم تصریح کرد: این یک مسئله خطرناک است چراکه اگر پول ملی ارزشش کم شود، اعتماد ملی سلب شده و مردم می‌خواهند سپرده‌ها و درآمدشان به صورتی باشد که ضرر نکنند بنابراین سرمایه خود را به سمت کالایی که پایدارتر ببرند و همین امر سبب شد تا التهابی در بازار ارز به وجود بیاید و نرخ ارز به ۱۷ و ۱۸ هزار تومان برسد  که حالا کاهش پیدا کرده است و امیدواریم که باز هم کاهش پیدا کند اما اینها همگی ملزم تدبیر دولت است.

میرسلیم خاطرنشان کرد: با کاهش ارزش پول ملی قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافت و تقریبا حدود یک سوم شده است و حالا دولت با تدبیرهای مانند افزایش ۲۰ درصدی حقوق ها می خواهد جبران کند که اگر حتی این ۲۰ درصد افزایش پیدا کند آثار تورمی خواهد داشت و به این سادگی نیست و این به معنای ان است که یک اشتباه به دنبال خود چندین اشتباه دیگر را پیش می آورد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مشکل اصلی اقتصاد مقاومتی باور است، تصریح کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نجات‌دهنده کشور است و اگر بتواند به ظهور برسد باید افرادی که به این اقتصاد مقاومتی ایمان دارند به سر کار بیایند.

وی ادامه داد: پیشنهاد من به ریاست محترم جمهور این بود که کسانی را انتخاب کنید که به این امر اعتقاد و باور داشته باشند و بخواهند به آن عمل کنند و در وهله بعد تجربه هم چنین اقدامی را داشته باشند در حالی که کسانی که در این زمینه دارند همکاری می‌کنند این باور را ندارند که ما با خودکفایی به خودمان و استفاده از امکانات داخل می‌توانیم به موفقیت برسیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: کارها در صورتی پیشرفت خواهد کرد که مسئولان به اقتصاد مقاومتی ایمان داشته باشد و این تنها راه نجات وضعیت کشورمان از شرایط فعلی است.

وی ادامه داد: اکنون همه متوجه شدند که با همه بدعهدی‌هایی که آمریکا داشته است ما راهی جز این نداریم که از قابلیت‌های خود استفاده کنیم چراکه خداوند به ما از نظر معادن امکانات بسیار زیادی داده است.

میرسلیم با بیان اینکه نیازی نداریم که مدیر از خارج بیاوریم، تصریح کرد:  اگر امکاناتی از خارج به ما ندادند بیکار بمانیم، ما می توانیم در داخل کشور نیاز های خودمان را تا خدود زیادی تامین کنیم و از طرف دیگر همسایگان بسیار خوبی داریم که می‌توانیم از طریق آنها برخی از کارهایی که نیازمندی‌های خود را تامین کنیم منتهی تمامی این‌ها به باور مسئولان نیاز دارد.

میرسلیم تصریح کرد: زمانی که این باور وجود نداشته باشد کار عقب می‌افتد و ممکن است به لحاظ نظری برخی از اقدامات و اسناد را آماده کرده باشند و حتی برخی از مقررات را ابلاغ کرده باشند ولی این‌ها تا اجرا فاصله دارد.

وی خاطرنشان کرد: می‌دانیم که در کشور ما ۷۰ درصد از بنگاه‌های صنعتی در زمینه اقتصادی فلج شدند و یا اینکه روبه رکود رفتند و اشتغال آنها از بین رفت و باز یافتن آنها بسیار مشکل است ولی باقی مانده را باید نجاتشان داد و این باید جزو قدم های اولیه دولت باشد و نگذارد این ها هم شکست بخورند.

میرسلیم تصریح کرد: دولت باید راهکارهایی که موجب شکوفایی کشور می‌شوند تقویت کند تا اشتغال بهبود یابد و درهمین راستا باید تمام راه‌هایی که در اقتصاد مقاومتی پیش بینی شده بود، اجرایی شود.

نظر شما