شناسهٔ خبر: 152153 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست تشکیل نشست شورای امنیت با موضوع ایران از سوی اروپا چراغ‌سبز به آمریکائی‌هاست

مهدی فضائلی43 یک کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: شاید اروپا برای آنکه فشارهای آمریکا مبنی بر آنچه وزیر امور خارجه این کشور چند روز پیش مدعی شده بود ایران به موشکهای دوزبرد دست یافته است درخواست تشکیل نشست شورای امنیت با موضوع ایران را داده است.

به گزارش «نماینده» مهدی فضائلی، کارشناس مسائل هسته‌ای، در خصوص اینکه  به موازات ایجاد کانال مالی بین ایران و اروپا برای فروش نفت فرانسه و انگلستان اعلام کردند باید نشستی در شورای امنیت پشت درب‌های بسته در مورد آزمایش‌های موشکی ایران برگزار شود، گفت: در مورد این اتفاق دو احتمال وجود دارد احتمال اول رفتار دو گانه اروپایی‌ها و اثبات مجدد غیرقابل اعتماد بودن آن‌ها است.

وی افزود: احتمال دوم نیز بر این اساس است که شاید اروپا برای آنکه فشارهای آمریکا مبنی بر آنچه وزیر امور خارجه این کشور چند روز پیش مدعی شده بود ایران یک موشک بالستیک میان برد با قابلیت حمل چندین کلاهک هسته‌ای را آزمایش کرده است را جواب داده باشند و با این اقدام در حقیقت چراغ سبزی به آمریکایی‌ها داده باشند و حمایت تلویحی از آن‌ها کنند به هر حال باید منتظر ماند و دید که این موضوع به چه نتیجه‌ای می‌رسد.

فضائلی در خصوص کانال مالی ایجاد شده بین ایران و اتحادیه اروپا گفت: این کانال مالی ویژگی‌های خاصی دارد و البته نمی‌توان گفت: گشایش خاصی برای ایران ایجاد می‌کند.

این کارشناس مسائل هسته‌ای تصریح کرد: این کانال دو ویژگی بارز دارد اول اینکه اروپا در قبال نفت خریداری شده از ایران پول نقد نمی‌دهد بلکه اعتباری برای تامین کانال‌های مورد نیاز ایران باز می‌شود.

وی تصریح کرد: بر این اساس سیاست اصلی آمریکا که مانع دسترسی ایران به پول نقد باشد به سادگی رعایت می‌شود. ویژگی دوم این کانال مالی این است که نوع کالا و خدماتی که ما تهیه می‌کنیم از طریق اروپا به سادگی رصد می‌شود البته باید گفت: از سوی دیگر گشایش این کانال به واسطه آنکه بخشی از نیازهای ما را تامین می‌کند مورد توجه و مورد نیاز است.

نظر شما