شناسهٔ خبر: 152146 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

پیشنهاد پژمانفر برای «مبتکران کنسرت‌های خیابانی» و ایجاد «فضای نشاط»

پژمانفر431 نماینده مردم مشهد در مجلس گفت: قبل از توسعه کنسرت‌ها و سرودهای خیابانی متولیان و مبتکران این ایده برای سهولت در کار با همراهی دستگاه‌های مربوطه و تشکل‌های صنفی ضوابط و قوانینی را تهیه کنند تا زندگی اجتماعی مردم در معابر و میادین شهر دچار اختلال نشود.

به گزارش «نماینده» نصرالله پژمانفر مشارکت مردم حول موضوعات ملی را وحدت بخش دانست و افزود: مشارکت مردم اصل اساسی برای هر اقدامی است به بیان دیگر اگر توانسته‌ایم طی چهار دهه گذشته مشکلات متعددی را پشت سر بگذاریم و مسیر را به پیش ببریم به لطف همراهی مردم با مقام معظم رهبری و هماهنگی بین مردم و رهبری بوده است، این هماهنگی نه تنها موجب عبور از مشکلات و چالش‌های پیش‌رو شد بلکه رویکرد استحاله‌ای در برابر تهدیدها به وجود آورد و همه تهدیدها را به فرصت مبدل کرد.

وی افزود: حضور مردم چه در سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی و چه در طول دفاع مقدس و چه در زمان انتخابات و راهپیمایی‌ها مشهود بوده است هر چند که این مهم نباید این طور نگریسته شود که ما به مشارکت مردم به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف خودمان نگاه کنیم، مردم ابزار نیستند. ولی نعمت بودن مردم  در مسؤولان جدی گرفته شود.

وی در پاسخ به این پرسش که تعیین یک روز برای حضور مردم با لباس‌های محلی و برگزاری بازارهای محلی برای ارائه محصولات فرهنگی قومی چقدر می‌تواند در ایجاد فضای وحدت و نشاط موثر باشد؟ گفت: این‌که مردم را با لباس‌های محلی به معابر و خیابان‌ها بیاوریم از نظر ایجاد تنوع در پوشش و عرضه بصری یک فرهنگ و قومیت در امکان عمومی، خوب است. حضور قومیت‌ها با لباس‌های محلی در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها کار قشنگ و مناسبی است البته تمامی ویژگی‌های قومیتی هر استان و منطقه کشور باید حفظ شود و در عین حال به نظر بنده باید یک لباس ملی نیز طراحی کنیم تا در مراسمات رسمی و مجامع عمومی بین‌المللی به عنوان نماد ملی ایرانیان از این پوشش استفاده شود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به این پرسش که چقدر می‌توان از وجود ادبای ملی مانند سعدی و حافظ برای ایجاد وحدت و همبستگی با برگزاری کنسرت‌های خیابانی با اشعار این شاعران و پخش ملی آن در سراسر کشور توسط صداوسیما بهره برد؟ اظهار کرد: باید در چارچوب قانون و فرهنگ خودمان از شاعران ملی در مجامع عمومی بهره ببریم. هر کاری که نظام اجتماعی و امور جاری مردم را با اختلال روبرو کند، باید مدیریت شود.

وی ادامه داد: به نظر بنده خوب است افراد و گروه‌هایی که در زمینه برگزاری کنسرت‌های خیابانی دغدغه دارند بنشینند و ضوابطی را در این خصوص طراحی کنند. به طور مثال برای برگزاری گروه‌های سرود خیابانی باید قوانین و ضوابطی نوشته شود که هیچ مزاحمتی برای عابران و کسبه نداشته باشد. متاسفانه در کشور ما اول بسیاری از کارها انجام می‌شود و بعد بررسی می‌کنیم تا ببینیم کاری که انجام شد، ‌ بد بود یا خوب. این مسئله یک چالش اساسی است.

وی متذکر شد: به نظر بنده قبل از توسعه کنسرت‌ها خیابانی و ایجاد تضارب در فضای اجتماعی، افرادی که مبتکر و متولی این ابتکارات هستند با پشتیبانی دستگاه‌های مربوطه، لایحه یا طرحی را تهیه کنند و از طریق تشکل‌های تخصصی، مسیر پیاده کردن این ایده را ریل‌گذاری کنند. ضوابط، ابعاد و ویژگی‌های برگزاری کنسرت‌های خیابانی و نحوه انعکاس آن در رسانه‌ها از جمله رسانه ملی، محتوا و اجرا، خیابان‌ها و محل‌های برگزاری این مراسم‌ها، نحوه حمایت از مبتکران و متولیان از جمله مواردی است که باید در نشست‌های تخصصی طراحی و مشخص کنند.

وی تصریح کرد: در گذشته حجم ترددها و آمد و شدها به گستردگی فعلی نبود و شاید برای مراسم‌هایی از این دست که در قالب پرده‌خوانی و امثالهم در معابر و محلات برگزار می‌شد، زندگی و نظام اجتماعی مردم را چندان تحت تاثیر قرار نمی‌داد اما با افزایش جمعیت و زیاد شدن تردد در کوچه‌ها، معابر و میادین شهرها باید با حساب و تدبیر بیشتری به این مسائل پرداخته شود.

نظر شما