شناسهٔ خبر: 152121 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

افشای رشوه بزرگ سعودی‌ها به ترامپ در زمان انتخابات ریاست جمهوری

شیوخ عرب گزارشی جدید نشان می‌دهد که ترامپ در جریان کمپین انتخاباتی خود کمک مالی قابل توجهی را از سعودی‌ها دریافت کرده است.

به گزارش «نماینده»، اسناد تازه منتشر شده در روزنامه واشنگتن پست نشان می‌دهد که عربستان سعودی در جریان تصویب قانون «اجرای عدالت در برابر حامیان تروریسم» موسوم به جاستا در سال ۲۰۱۶ به شدت در حال لابی‌گری و پرداخت رشوه برای جلوگیری از تصویب این قانون در مجلس نمایندگان آمریکا بوده است.

قانون جاستا که عربستان به شدت با آن مخالف است، به قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر اجازه می‌دهد علیه دولت‌های دیگر اقامه دعوی کنند و در این صورت عربستان سعودی بدلیل نقش اتباعش در حادثه ۱۱ سپتامبر می‌تواند از سوی قربانیان ۱۱ سپتامبر مورد بازخواست قرار گیرد و برهمین اساس مقامات ریاض به شدت نسبت به تصویب این قانون در کنگره آمریکا نگران بودند و در زمان بررسی آن در کنگره آمریکا بیشترین تلاش خود را برای جلوگیری از تصویب این قانون بکار گرفتند، هرچند در نهایت جاستا تصویب شد.

در این گزارش گفته شده عربستان سعودی با هدف دستیابی به هدف خود برای جلوگیری از تصویب قانون جاستا، اقدام به استخدام گروه‌های لابی در واشنگتن کرد و این لابی‌ها برای جلوگیری از تصویب قانون جاستا، ده‌ها فرمانده نظامی پرنفوذ و بازنشسته آمریکایی را با سفرهای متعدد به واشنگتن آوردند که با رایزنی و لابی با نمایندگان کنگره از تصویب جاستا جلوگیری شود.

نکته قابل توجه در گزارش واشنگتن پست، نقش ترامپ در این لابی‌گری است. در همین ارتباط گفته شده لابی‌گران سعودی با هدف اسکان کهنه سربازان و نظامیان بانفوذ آمریکایی در واشنگتن، اتاق‌هایی را در هتل ترامپ برای یک ماه رزرو کردند و هتل ترامپ محل نشست‌های کهنه‌سربازان با هدف اعمال فشار بر کنگره علیه قانون جاستا بود، اما این یک ماه به سه ماه به درازا کشید و لابی‌های سعودی نیز برای جلب نظر مالک هتل، یعنی دونالد ترامپ، بهای ۵۰۰ شب را برای هر نفر پرداخت کردند.

از سوی دیگر این اسناد نشان می‌دهند میانگین نرخ هر شب اقامت در  هتل لوکس ترامپ ۷۶۸ دلار بوده است و سعودی‌ها بر هر کهنه نظامی آمریکایی مبلغی نزدیک ۳۸۴ هزار دلار را پرداخت کرده‌اند.

از سوی دیگر پرداخت رشوه بزرگ لابی‌های سعودی به هتل ترامپ همزمان با دوره‌ای بوده است که ترامپ فعالیت‌های انتخاباتی خود برای ریاست جمهوری را دنبال کرده است و  به گفته واشنگتن پست حال ترامپ متهم به دریافت کمک‌های خارجی غیرمتعارف در حین کمپین انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ می‌باشد.

با این حال برخی از کهنه سربازان و نظامیان بازنشسته آمریکایی که برای رایزنی و مخالفت با تصویب جاستا در آن زمان به واشنگتن آورده شده بودند، به واشنگتن پست گفته‌اند در آن زمان نمی‌دانستند که هزینه اقامت و سفر آنان از سوی عربستان سعودی تامین شده، هرچند در حال حاضر می‌خواهند در این مورد تحقیقات بیشتری انجام شود.

برچسب‌ها:

نظر شما