شناسهٔ خبر: 152117 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

جامعه بین‌الملل پس از ۷سال به راهکار ایران درمورد سوریه رسیده است

صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا از ابتدا ایران اعلام کرده بود که راه حل خروج از بحران سوریه، گفتگوهای سوری-سوری است، گفت:پس از گذشت هفت سال، جامعه بین‌الملل به راهکار ایران در مورد سوریه رسیده است.

به گزارش «نماینده» سید رضا صدرالحسینی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در خصوص دستورکارهای آخرین دور گفتگوهای آستانه که اخیراً در قزاقستان برگزار شد و همچنین تلاش های دیپلماتیک ایران برای دست یابی به ثبات در سوریه، اظهارداشت: یازدهمین دور مذاکرات گفتگوهای آستانه که با محور صلح و ثبات و امنیت در سوریه و با مشارکت سه کشور ضامن یعنی روسیه، ایران و ترکیه در قزاقستان برگزار شد ویژگی های خاص خود را داشت.

وی گفت: آمریکایی ها و مجموعه کسانی که در هفت سال گذشته تلاش کردند شرایط را به نفع خود رقم بزنند و به سود خود شرایط را توسط تروریست ها مدیریت کنند، بعد از شروع فرایند صلح به دنبال این بودند که با مدیریت مستقیم آمریکا اجلاس هایی را در ژنو برگزار کنند.

صدرالحسینی تصریح کرد: با طراحی مناسب ایران و حمایت روس ها، محور این گفتگوها به آستانه منتقل شد. بنابراین یکی از موضوعات مهم این است که امروز فرمان و اهرم حرکت صلح و ثبات در سوریه توسط سه کشور ضامن انجام می شود و نه کسانی که خودشان باعث اختلال و اغتشاش در صحنه سیاسی و جغرافیایی سوریه شده اند.

 کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه به نظر می آید آمریکایی ها در هر نشستی که خودشان حضور نداشته باشند آن را جلسه ای ناموفق اعلام می کنند، افزود: رسانه های غربی با پرداختن به جلسه آخر آستانه، از آن به عنوان نشستی که به بن بست رسیده نام بردند، در صورتی که این نشست هم همچون جلسات قبلی آن با دستورکارهای مشخص خود برگزار، توافقاتی هم در پی داشت و گام رو به جلویی به حساب می آید.

وی در خصوص شرایط ترکیه در میان سه کشور ضامن در موضوع سوریه، بیان کرد: ترکیه با عدم اجرای تعهدات خودش در آستانه، به دنبال تثبیت موقعیتش در سوریه است و به همین دلیل هم دچار تذکرات جدی از سوی بقیه اعضای اجلاس شده و در جلسه اخیر هم ترکیه اعلام آمادگی کرد که از سه روز پس از خاتمه نشست، مقدمه تخلیه تروریست ها را فراهم کند و آنها را به شعاع ۲۰ کیلومتری و در مسیر خروج از ادلب هدایت کند.

صدرالحسینی گفت: علاوه بر مورد فوق، واگذاری اسلحه های سنگین تروریست ها هم از دیگر تعهدات ترکیه در گفتگوهای آستانه بوده که قرار است آن را هم انجام دهد.

 کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا تاکید کرد: در برآورد سه کشور ضامن در اجلاس اخیری که برگزار شد حدوداً نزدیک به ۴۰ تا ۴۵ درصد توافقات پیشین آنها انجام شده و قرار است که اقدامات دیگر هم به زودی کامل شود.

وی ادامه داد: اعضای شرکت کننده در اجلاس اخیر چند دستور کار مشخص داشتند، یکی تشکیل کمیته تعیین قانون اساسی، یکی بررسی میدانی از تحولات ادلب و حلب بود چرا که می دانید در همین اواخر از گاز کُلر در منطقه جنوب حلب استفاده شد و تعدادی از شهروندان غیر نظامی سوری در این منطقه مجروح و کشته شدند، بنابراین یکی از دستورکارهای اساسی این نشست همین موضوع بود.  

صدرالحسینی با بیان اینکه موضوع تعیین تشکیل افراد کمیته قانون اساسی در سوریه، یکی دیگر از دستورکارهای نشست اخیر بود، گفت: موضوع دیگر بررسی این مساله بود که در صورت نیاز تعداد کشورهای ضامن افزایش پیدا کند که البته در این راستا تصمیمی گرفته نشد، نکته دیگر تسهیل شرایط کمک های انسان دوستانه به سوریه بود. برای این منظور یکی از راه ها تقویت کمیته تبادل اسرا بود و لازم به ذکر است که به طور آزمایشی تا کنون ۱۱ نفر از اسرا تبادل شده اند.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در خصوص اقدامات دیپلماتیک ایران در جهت دست یابی به صلح  و ثبات در سوریه، افزود: ایران از ابتدای بحران در سوریه بحث حاکمیت نظام سیاسی آن کشور، یکپارچگی خاک سوریه و گفتگوهای سوری سوری را مورد تاکید قرار داد و کلیه تلاش های دیپلماتیک ایران در هفت سال اخیر در موضوع سوریه در این راستا قابل تحلیل است.

وی بیان کرد: طبیعی است با توجه به شرایط و اقتضائاتی که بوجود می آمد ممکن بود برخی موارد دیگر هم به تاکیدات ایران در خصوص شرایط سوریه اضافه شود؛ از جمله، لزوم فراهم کردن شرایط بازگشت آوارگان به سرزمین خود، کمک های انسان دوستانه، تبادل اسرا و امثال این موارد.

صدرالحسینی در پایان خاطرنشان کرد: از ابتدا ایران اعلام کرده بود که راه حل خروج از بحران سوریه صرفاً گفتگوهای سوری سوری است و هیچ راهکار نظامی برای این مساله قابل تصور نیست و به نظر می آید پس از گذشت هفت سال، بسیاری از جریانات تروریست و معارض در سوریه و حامیان بین المللی آنها به این نکته دقیق و واضح ایران رسیدند که راه حلی برای سوریه به جز مسیر گفتگوهای سوری سوری وجود ندارد.  

نظر شما