شناسهٔ خبر: 152112 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

بودجه یارانه نقدی۴۲هزار میلیاردتومان پیشنهاد شد/لایحه به مجلس رفت

نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه لایحه بودجه۹۸ در ۶ جلد صبح امروز به مجلس ارسال شد،گفت:در لایحه پیشنهادی دولت، بودجه یارانه نقدی سال آینده ۴۲ هزارمیلیارد تومان درنظر گرفته شده است.

به گزارش «نماینده»، محمدباقر نوبخت در مراسم رونمایی از لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور  با بیان اینکه لایحه در ۶ جلد تنظیم شده است، گفت: صبح امروز همراه با لایحه بودجه، سه جلد گزارش عملکرد دولت در خصوص اجرای برنامه ششم توسعه به مجلس تقدیم شده است.

وی افزود: همچنین دو جلد اهداف مبانی اقتصادی و اجتماعی همه دستگاه ها را تحت عنوان سند بنیادین لایحه بودجه ۹۸ به مجلس تقدیم کرده ایم.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه بودجه ۹۸، بودجه مبتنی بر عملکرد است، گفت: برای اینکه نمایندگان مطمئن شوند که بودجه مبتنی بر عملکرد است، در یک جلد مبانیِ قیمت تمام شده دستگاه ها را نیز به مجلس ارسال کردیم.

وی ادامه داد: به صورت شفاف یک کتاب در رابطه با طرح های عمرانی که قرار است واگذار شوند، تهیه کرده و به مجلس ارسال کرده ایم تا از رانت جلوگیری شود.

نوبخت با بیان اینکه تمامی دستگاه هایی که از معافیت مالیاتی برخوردار هستند را به مجلس معرفی کردیم، افزود: همچنین گزارشی تهیه کردیم مبنی بر اینکه غیر از یارانه نقدی که پرداخت می کنیم، چه میزان یارانه غیرمستقیم پرداخت می کنیم.

۴۲هزارمیلیارد تومان؛ بودجه یارانه نقدی

وی در خصوص بودجه یارانه نقدی برای سال آینده گفت: در لایحه پیشنهادی دولت،   بودجه یارانه نقدی برای سال آینده ۴۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

در قانون بودجه سال ۹۷ کل کشور، بودجه یارانه نقدی ۴۴ هزار میلیارد تومان است.  

۴۳۳ هزارمیلیاردتومان درآمد مالیات، حقوق گمرکی و سایر

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: ۴۳۳ هزار میلیارد تومان درآمد بودجه ناشی از مالیات، حقوق گمرکی و سایر است، بنابراین برای پوشش هزینه ها مجبور به واگذاری دارایی های سرمایه ای و مالی هستیم که نفت و گاز از جمله دارایی های سرمایه ای است.

وی افزود: همچنین دارایی های مالی از جمله اورراق، سهام شرکت ها را نیز واگذار می کنیم.

۳۱.۹هزارمیلیاردتومان بازخرید اوراق مشارکت قبلی

نوبخت اظهار داشت: برای سال آینده ۳۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان برای خرید اوراقی که در سال های گذشته خریده و امسال باید بازپرداخت کنیم، هزینه خواهیم کرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه اوراقی که طی سال های گذشته خریدیم صرف طرح های عمرانی کردیم، گفت: امسال ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق فروختیم و سال آینده ۳۲ هزار میلیارد تومانش را می خریم.

وی با بیان اینکه یک ریال از خزانه پرداخت نمی شود مگر برای تخصیص، گفت: با تومه به اینکه انضباط مالی داریم، اوراقی که منتشر می کنیم را در زمان سررسیدشان پرداخت می کنیم.

ویژگی های بودجه ۹۸

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه این نشست حمیدرضا پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه کشور، گفت: امسال در شرایطی هستیم که تحریم های ظالمانه آمریکا را داریم که این مساله محدودیت هایی را در منابع ایجاد می کند، از این رو حمایت از معیشت عمومی و بحث سلامت یکی از بارزترین ویژگی های بودجه است.

وی افزود: همچنین در این شرایط باید مراقب باشیم واحدهای تولیدی کشور با رکود مواجه نشوند از این رو باید مورد حمایت قرار گیرند؛ از سویی دیگر برای اشتغال جوانان و افراد باید برنامه ریزی کرد. بنابراین از دیگر ویژگی های بودجه ۹۸ اشتغال و تولید است.

پورمحمدی با بیان اینکه پایداری بودجه در برابر تحریم ها و شوک ها دیگر ویژگی بودجه ۹۸ است، گفت: امسال زوایای جدیدی از بودجه شامل انواع معافیت ها در حوزه مالیات، گمرک و یارانه را شفاف کرده و سعی کردیم در معرض دید عمومی بگذاریم.

۱۴ میلیارد دلار؛ ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی

وی با بیان اینکه یکی از مهم ترین مولفه های بازار این است که دولت چه میزان ارز در اختیار بازار می گذارد، گفت: ۱۴ میلیارد دلار، ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی در نظر گرفتیم.

۷هزارمیلیاردتومان برای حمایت از معیشت خانوارهای نیازمند

پورمحمدی ادامه داد: ۷ هزار میلیارد تومان برای حمایت از معیشت خانوارهای نیازمند، ۳۷ هزار میلیارد تومان برای حوزه سلامت، ۱۵ هزار میلیارد تومان برای توسعه متوازن منطقه و ۸ هزار میلیارد تومان برای یارانه گندم در نظر گرفتیم.

نوسازی ۳۰۰ هزار واحد مسکونی درسال آینده

وی ادامه داد: همچنین نوسازی بافت های فرسوده ۳ برابر خواهد شد به گونه ای که از ۱۰۰ هزار واحد در سال ۹۷ به ۳۰۰ هزار واحد در سال ۹۸ افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه حمایت از تولید و اشتغال در حوزه های مختلف به صورت ویژه در بودجه ۹۸ مورد توجه است، گفت: همچنین در حوزه علم و فرهنگ، برای حمایت از پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری و مراکز نوآوری رشد ۷۱ درصدی اعتبار هزینه ها را در نظر گرفتیم.

وی افزود: تامین یک میلیارد دلار از تسهیلات تامین مالی خارجی به منظور تجهیز آزمایشگاه ها را در نظر گرفته ایم.

افزایش اعتبار آموزش و پرورش به ۴۳هزارمیلیارد تومان

وی ادامه داد: برای رتبه بندی معلمان ۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

پورمحمدی گفت: اعتبارات آموزش و پروش از ۳۳ هزار میلیارد تومان به ۴۳ هزار میلیارد تومان رسید.

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: ۹۰۰ میلیارد تومان از سوی دولت و ۱۲۰۰ میلیارد تومان از سوی خیرین برای حمایت از ساخت مدارس در مناطق محروم در نظر گرفته ایم.  

رشد ۲۰ درصدی اعتبارات آب شرب

وی در ادامه با بیان اینکه برای سال آینده اعتبارات آب شرب رشد ۲۰ درصدی دارد، گفت: برای خرید تضمینی آب از بخش خصوصی رشد ۱۰۰ درصدی در نظر گرفته ایم.

وی افزود: برای اعتبار عمرانی بخش محیط زیست رشد ۱۸ درصدی در نظر گرفته ایم.

پایداری بودجه در برابر تحریم

پورمحمدی همچنین به پایداری بودجه در برابر تحریم ها اشاره کرد و گفت: دولت حجم وسیعی اموال منقول و غیرمنقول دارد که باید فعال شوند و در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: همچنین اصلاحات مالیاتی و اصلاح نظام یارانه ای و قیمت گذاری برای پایداری بودجه مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته پورمحمدی در بودجه ۹۸ تمام دستگاه های ملی استانی بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد خواهد بود.  

وی افزود: همچنین برای اولین بار «آشکار کردن معافیت های مالیاتی» و «آشکار کردن یارانه های پنهان» را در دستو کار قرار دادیم.

ساماندهی بدهی دولت

معاون سازمان برنامه و بودجه در ادامه ساماندهی بدهی های دولت را مورد اشاره قرار داد و گفت: اصلاحات نظام بانکی برای افزایش سرمایه و پرداخت بخشی از بدهی ها و فعال کردن عملیات بازار باز در دستور کار است.

وی تصریح کرد: در لایحه بودجه سال آینده، تامین اصل و سود اوراق مالی در سررسید و تامین به موقع تعهدات بین المللی واستمرار سازوکار تهاتر مطالبات و بدهی های دولت در نظر گرفته شده است.

وابستگی بودجه ۹۸ به نفت؛ ۲۷ درصد

به گزارش مهر در ادامه این نشست رییس سازمان برنامه و بودجه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.  

وی در پاسخ به این سوال که برای مقابله با تحریم چه تدبیری اندیشیده اید، گفت: فروش روزانه نفت که امسال ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه بود را برای سال آینده ۱.۵ میلیون بشکه در نظر گرفته ایم و وابستگی بودجه به نفت حدود ۲۷ درصد خواهد بود.

وی افزود: در مصارف هم در دو حوزه هزینه ای و عمرانی تفکیک ایجاد کردیم. به همین جهت در بخش هزینه ها برای «سایر» رشد صفر و برای «حقوق و دستمزد»،    ۲۰ درصد افزایش درنظر گرفته شد. البته حرف آخر را مجلس می زند اما توان ما در حد ۲۰ درصد است.

مردم از تورم مصون خواهند ماند

نوبخت گفت: سعی کردیم تورم را از دو جهت کنترل کنیم. خانوارهای ایرانی همه کالاها را با ارز ۴۲۰۰ تومانی از دولت دریافت خواهند کرد تا مردم از تحریم ها مصون باشند.

وی افزود: برای بنگاه ها نیز ما به التفاوت سود تسهیلات در نظر گرفتیم. تا از رکود تولید جلوگیری کنیم.

نوبخت تاکید کرد: بنابراین در مصارف، منابع و اهداف بودجه، اثر تحریم را پیش بینی کردیم و امیدواریم با این بودجه از تنگناها عبور کنیم.

یک ریال از خزانه برای یارانه نقدی نمی‌دهیم/حذف غیرنیازمندها به استانها سپرده می‌شود

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سازوکار ساماندهی یارانه های نقدی، گفت: مقدار یارانه نقدی اعم از آنچه که نقدی به خانوار می‌دهیم و به بخش های دیگر می دهیم را ما تعیین نمی کنیم بلکه بر اساس مابه التفاوتی است که قانون هدفمندی مشخص کرده است.

وی به حذف افراد غیرنیازمند اشاره کرد و گفت: امسال برای این اقدام، تصمیم گرفتیم این مسئولیت را به استانها بسپاریم زیرا آنها وضعیت مردمی که در استانها زندگی می‌کنند را بهتر میشناسند تا خانوارهای غیرنیازمند را حذف کنند و هرچه می ماند در طرح های عمرانی استان هزینه کنند.  

وی همچنین ادامه داد: امسال یک ریال از خزانه برای واریز یارانه ها برداشت نکردیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سازوکار آشکارسازی یارانه پنهان چیست؟ گفت: رقم قابل توجهی است و عدد دقیق را قبل از اینکه بودجه در مجلس به بحث گذاشته شود منتشر می کنیم.

سهم ۳۴ درصدی صندوق توسعه ملی از منابع هدفمندی

وی در خصوص سهم صندوق توسعه ملی، افزود: سهم ۳۴ درصدی برای صندوق در نظر گرفتیم.

قیمت نفت؛ ۵۴ دلار

نوبخت در خصوص نرخ فروش نفت، گفت: برای هر بشکه ۵۴ دلار در نظر گرفته ایم.

وی ادامه داد: وابستگی بودجه به نفت برای سال آینده ۲۷ درصد است.  

نوبخت گفت: امریکا و بدخواهان ملت هرکاری بخواهند بکنند، بودجه طوری تنظیم شده که قابل اداره خواهد بود البته سختی هایی وجود دارد.

درباره قیمت گندم، مجلس حرف آخر را می‌زند

وی ادامه داد: هر گونه افزایش مطالبات مردم از جمله مسائل عقب مانده همچون بازنشسته ها را در نظر گرفته ایم.  

نوبخت به قیمت خرید تضمینی گندم اشاره و تصریح کرد: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم را ۱۶۰۰ تومان در نظر گرفتیم اما حرف آخر را مجلس می زند؛ حال اگر مجلس احساس کند می تواند منابع دیگری برای افزایش این نرخ در نظر بگیرد در اختیار خودش است.

معاون رییس جمهور در پاسخ به این سوال که چه برنامه ای برای بومی سازی تولیدات دارید، گفت: تلاش های ما برای گروه بندی کالاها، ممنوعیت واردات و ارزهای ترجیحی نشان می دهد ما به تقویت تولید ملی می اندیشیم. در سال آینده نیز به حمایت از تولید ادامه خواهیم داد.

درآمد ناشی از مابه التفاوت ارز پتروشیمی ها را به بسته های حمایتی اختصاص دادیم

وی در خصوص بسته های جبرانی و حمایتی، اظهار داشت: ریالی از ما به التفاوت پتروشیمی ها را برای دولت در نظر نگرفتیم بلکه تمام این مبلغ را برای بسته های حمایتی منظور کردیم. تاکنون یکی از بسته ها اعطا شده و تا پایان سال بسته دیگری اعطا خواهیم کرد.

پیشنهاد دولت، ثبات قیمت حامل‌های انرژی است/ اگر تغییر کند، درآمدش صرف مردم می‌شود

نوبخت در خصوص قیمت حامل های انرژی گفت: قیمت حامل ها ثابت مانده است اگر تغییری کند در قانون هدفمندی دیده می شود و صرف مردم خواهد شد.

در مورد مالیات بر خرید و فروش سکه و ارز به جمع بندی نرسیدیم

وی در رابطه با مالیات سکه و ارز، اظهار داشت: این مسائل همان تیغ دو لبه است که می تواند تاثیرات متعددی داشته باشد.

نوبخت افزود: از یک سو با این اقدام هر نوع درآمد اتفاقی و رانتی به نفع مردم مصادره می شود اما از سویی دیگر اگر مالیات اخذ شود باعث می شود این افراد به فعالیت های زیرزمینی و اقتصاد پنهان بپردازند، از این رو باید در این خصوص پخته عمل کرد که فعلا به جمع بندی در این خصوص نرسیده ایم.

از افزایش قیمت بنزین اجتناب داریم

رئیس سازمان برنامه بودجه در رابطه با قیمت بنزین گفت: افزایش قیمت بنزین آثار مثبتی مانند کاهش مصرف، کاهش قاچاق را به دنبال دارد اما از سویی اثار سویی مانند افزایش سطح عمومی قیمت ها به دنبال دارد که به همین خاطر در شرایط فعلی از این مورد دوری کرده ایم.

رشد ۱۲ درصدی منابع بودجه/ افزایش ۳هزارمیلیاردتومانی بودجه عمرانی

وی در رابطه با  منابع عمومی گفت: به طو متوسط رشد منابع عمومی در بودجه ۱۲ درصد است که با این اوصاف برای سال ۹۸ بالغ بر ۶۵ هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی پیش بینی کردیم.

نوبخت ادامه داد: برای سال جاری نیز از ۶۲ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی،   ۳۱ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده ایم.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه به دنبال تولید و اشتغال هستیم حمایت از طرح های عمرانی را در دستور کار قرار داده ایم.

نظر شما