شناسهٔ خبر: 152079 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

اروپا مقابل زیاده‌خواهی آمریکا ایستادگی کند/هویت اروپا در خطر است

رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه توصیه ما به اروپا این است که برجام را جدی بگیرد، گفت: اروپا باید در برابر زیاده خواهی آمریکا ایستادگی کند.

به گزارش «نماینده» محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از ظهر امروز (سه شنبه) در دیدار «میکائیل کلور» سفیر آلمان در ایران اظهار داشت: در کشور ما اقوام ایرانی بیش از چند هزار سال است که در کنار هم زندگی می کنند. ایران بارها اشغال شده اما این پیوند اقوام گسسته نشده و همه به زندگی برادرانه خود ادامه می دهند.

وی افزود: در جنگ هم این همبستگی را بارها مشاهده کردیم. آذربایجانی ها و بختیاری ها، بلوچها و سایر اقوام در کنار برادران عرب برای آزادسازی خوزستان علیه صدام در قالب سپاه و بسیج به طور داوطلبانه جنگیدند.

رضایی تصریح کرد: در شرایطی که لهجه ها این اقوام متفاوت بودند در جبهه ها قلب هاشان به هم نزدیک بود. این مورد یک رویداد بی نظیر و خاص ملت ایران است و ما با وجود این مردم، به آینده ایران و جمهوری اسلامی بسیار امیدوار هستیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به روند آهسته و کم تاثیر همکاری اروپائیان با ایران گفت: از اروپایی ها گله مندیم. دولتمردان اروپا به خوبی شما که به جای جای ایران سفر کرده اید، موضوعات و مسائل را درک نمی کنند. متاسفانه اروپا پاسخ مناسبی در برابر همکاری های ایران ارائه نمی کند.

رضایی گفت: اکنون چند ماه است که به دنبال ایجاد کانال مالی، هستند، اما برخی کشورها در اتحادیه اروپایی همکاری مناسبی ندارند. اروپایی در صحبت ها حمایت اما در عمل همکاری نمی کنند. این یک اشتباه استراتژیک است که اروپایی ها مرتکب می شوند. انتظار داریم که این پیام منتقل شود که از نجابت ایرانیان، سو استفاده نشود. اروپا نباید فرصت این همکاری را از دست بدهد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت ما و وزیر خارجه ما به همکاری با اروپا واقعا اعتقاد دارند. تا دیر نشده از این فرصت استفاده کنید.

رضایی با قدردانی از دعوت آلمان از هیئت نمایندگی مجمع اظهار داشت: ما باید گفتمان نخبگان بین ایران و اروپا را فراتر از سیاستمداران آغاز کنیم. شکست خوردگانی که از ایران به اروپا رفته اند، نمایندگی ملت ایران نیستند. آنها اطلاعات دقیقی از ایران ندارند یا به شما نخواهند گفت.

وی گفت: سوال مهمی که وجود دارد این است که ما علیه صدام و داعش و مواد مخدر جنگیده ایم و شهید داده ایم، شما هم با این گروهها موافق نبودید، چه کشوری بهتر از ایران، در این موارد عمل کرده است. سعودی هایی که با داعش و صدام همکاری کرده و از قاچاق مواد مخدر در سطح منطقه حمایت می کند، به شما نزدیک شده! این موضوع را باید نخبگان ما و شما بنشینند و برای ملت های اروپایی تبیین کنند.

رضایی با اشاره به ناآرامی های اخیر در شهرهای فرانسه افزود: اگر اروپا نتواند استقلال خودش را در برابر آمریکا نشان دهد، آینده تاریکی در انتظار اروپا است. اوضاع فرانسه را ببیند. مردم فرانسه هویت مستقل از اروپا می خواهند. اروپا هویت خودش را نتوانسته تثبیت کند. استقلال اروپا به این کشورها هویت می دهد.

وی اضافه کرد: آقای مکرون گفته ما نوکر آمریکا نیستیم. مردم اروپا این موضوع را در عمل می خواهند. آقای ترامپ تعرفه سنگین وضع کرده و امضای همه کشورها در برجام را بی اعتبار کرده است. این تحقیر اروپاست.

رضایی با بیان اینکه هویت اروپا به خطر افتاده است تصریح کرد: اگر این هویت بازیابی نشود، فرانسه هم در ۱۰ سال آینده از اروپا جدا شده و اتحادیه دچار مشکل می شود. توصیه ما این است که برجام را جدی بگیرید. اروپا باید در برابر زیاده خواهی آمریکا ایستادگی کند. مردم شما نگاهشان به آمریکا عوض شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما در ایران صبر زیادی را از خود نشان داده ایم. رهبری و مردم ما صبورانه و نجیبانه منتظر اقدام اروپا هستند. اگر همکاری نشود، اوضاع بر می گردد. این جمله من دیپلماتیک نیست، یک پیش بینی است. در ۸ ماه آینده اروپا توسط ملت ایران مورد آزمون قرار می گیرد.

در ادامه میکائیل کلور برشتولد سفیر آلمان در ایران گفت: ما با شما هم عقیده هستیم که باید بیشتر با هم گفتگو کنیم. دو سال است که در ایران هستم اما این مدت برای دیدن و شناخت کشور شما مدت زیادی نیست.

سفیر آلمان در تهران افزود: من از منطقه ای در آلمان می آیم که مردمانش برای حفظ استقلال در کوه ها مستقر بودند. اقامت ما در زاگرس و منطقه بختیاری بسیار جالب بود. دریافتم که مردم بختیاری قرن ها از استقلال کشورشان دفاع کرده اند.

وی با استقبال از پیشنهاد گفتگوی بین نخبگان ایران و آلمان گفت: از بنیاد مستقل علوم و سیاست خواستم که در برقراری پیوند ایران و آلمان فعال تر شود و امروز دعوتنامه این بنیاد برای برگزاری یک نشست اولیه در برلین را تقدیم شما می کنم.

میکائیل کلور برشتولد تصریح کرد: نظرات شما را به دولت آلمان منتقل خواهم کرد. در اروپا شناخت کمی وجود دارد. باید اعتراف کنم که تحت تاثیر قدرت استقلال و شخصیت مردم شما قرار گرفته ام و این ویژگی ها در همه جا دیده نمی شود.

وی تاکید کرد: برخی از مطبوعات ایران از سفرهای من انتقاد کرده اند که چرا این قدر به گوشه گوشه ایران سفر می کنم اما واقعا در این سفرها درک بهتری از ایران پیدا کرده ام.

سفیر آلمان گفت: امیدوارم سازوکار کانال مالی برقرار شود و کارشناسان ما به دنبال ایجاد یک سیستم جدید در برابر دلار هستند. این موضوع به حاکمیت و استقلال ما مرتبط است.

نظر شما