شناسهٔ خبر: 152050 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

یک ماه فرصت به مسئولان محیط زیست برای رفع موانع فعالیت مدارس طبیعت

تابش43 در نشست فراکسیون محیط زیست با مسئولان محیط زیست، جهاد کشاورزی و موسسان مدارس طبیعت یک ماه فرصت به مسئولان محیط زیست برای رفع مشکل مجوز و موانع سد راه فعالیت مدارس طبیعت داده شد.

به گزارش «نماینده» نشست فراکسیون محیط زیست امروز (دوشنبه، ۱۲ آذرماه) با مسئولان محیط زیست، آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی، مرکز پژوهش های مجلس، سازمان مردم نهاد و NGO ها و موسسان مدارس طبیعت برگزار شد.

محمدرضا تابش، با بیان اینکه به طور مداوم نشست‌هایی برای استمرار فعالیت مدارس طبیعت برگزار شد، افزود: در نشست امروز نمایندگانی از سازمان محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی، مرکز پژوهش‌های مجلس، سازمان مردم نهاد و NGO ها و موسسان مدارس طبیعت حضور داشتند.
نشست فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس با موضوع بررسی مدارس طبیعت

وی با یادآوری اینکه پیشینه و روند تشکیل مدارس طبیعت در نشست امروز بررسی شد، گفت: برای فعالیت قانونی این مدارس دو راهکار ارائه شد که در نهایت قرار شد راهکارها به رئیس سازمان محیط زیست و وزیر آموزش و پرورش ارائه شود تا با بررسی راهکارها نتایج نهایی ارائه شود.

طبیعت ایران بسیار خشک و شکننده است

رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی با  انتقاد از اینکه طبیعت ایران بسیار خشک و شکننده است، تصریح کرد: به طور قطع این تخریب‌های وسیع با اعمال آموزش‌های زیست محیطی مدیریت و کنترل می‌شود، در این رابطه می‌طلبد آموزش‌ها از سنین کودکی شروع شده و بر این اساس مدارس طبیعت بتوانند طبق قانون فعالیت کنند.

کلانتری تمدید و صدور مجوزهای جدید را موکول به فراهم شدن بسترهای قانونی کرده است
مجوز فعالیت  مدارس در زمان فعالیت ابتکار  صادر شد اما در حال حاضر کلانتری تمدید و صدور مجوزهای جدید را موکول به فراهم شدن بسترهای قانونی کرده است

تابش ادامه داد: مجوز فعالیت این مدارس در زمان فعالیت ابتکار رئیس سازمان محیط زیست صادر شد اما در حال حاضر کلانتری رئیس سازمان محیط زیست، تمدید و صدور مجوزهای جدید را موکول به فراهم شدن بسترهای قانونی کرده است؛ در نشست امروز مقرر شد در طول یک ماهه بررسی های لازم انجام شده و نتیجه نهایی را به ما ارائه کنند.

کوچکی نژاد: سازمان محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش زیر بار صدور مجوز فعالیت مدارس طبیعت نمی‌روند

جبار کوچکی نژاد با بیان اینکه این نشست با حضور مسئولان محیط زیست، جهاد کشاورزی، مدارس طبیعت و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس در رابطه با مدارس طبیعت برگزار شد، گفت: واحدهای آموزشی در کشور تحت عنوان مدرسه طبیعت تأسیس شده که با بررسی‌های صورت گرفته به دنبال آن بودیم که آیا این مدارس دارای مجوز هستند یا خیر.
نشست فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس با موضوع بررسی مدارس طبیعت

وی با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های صورت گرفته سازمان محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش زیر بار صدور مجوز فعالیت مدارس طبیعت نمی‌روند، افزود: نوع آموزش این مدارس زیر سوال است و فرزندان این کشور در این مدارس در حال آموزش هستند و ممکن است مشکلاتی برای آنها به وجود آید.

نایب رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: معصومه ابتکار رئیس سابق سازمان محیط زیست بر اساس تفکر شخصی دستور تأسیس این مدارس را داد اما این مدارس در حال حاضر با توجه به مخالفت رئیس فعلی سازمان محیط زیست باید به صورت قانونی فعالیت کرده و جایگاه قانونی خود را پیدا کنند.

یک ماه فرصت به مسئولان محیط زیست برای رفع مشکل مجوز و موانع سد راه فعالیت مدارس طبیعت
برای رفع  موانع فعالیت مدارس طبیعت یک ماه به سازمان محیط زیست فرصت داده شد تا به صورت دقیق ابعاد این واحدهای آموزشی بررسی و در مورد نحوه آموزش و نظارت آنها تصمیم‌گیری شود

کوچکی نژاد با بیان اینکه برای رفع این مشکل یک ماه به سازمان محیط زیست فرصت دادیم، یادآور شد: تا به صورت دقیق ابعاد این واحدهای آموزشی بررسی شده و در مورد نحوه آموزش و نظارت آنها تصمیم‌گیری شود.

وی افزود: سازمان محیط زیست می‌تواند بر اساس قوانین موجود مجوز فعالیت این مراکز را صادر کند و چنانچه برایش مقدور نیست باید این موضوع در شورای عالی آموزش و پرورش تعیین تکلیف شود.

پس از اتمام فرصت داده شده مجلس از اختیارات قانونی خود استفاده می کند

نایب رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر پس از طی فرصت یک ماهه‌ مشکل مدارس طبیعت حل نشد فراکسیون محیط زیست ورود کرده و مجلس روش‌های دیگری را به کار خواهد گرفت و با استفاده از روش نظارتی برخورد مناسب را با سازمان محیط زیست خواهد داشت که چرا در گذشته مجوز فعالیت این مدارس صادر شد اما در حال حاضر با آن مخالفت می‌کنند در این رابطه هزینه زیادی برای تأسیس این مدارس صرف شد که باید مسئولان جوابگو باشند.

درویش: مدارس طبیعت در دولت اول تدبیر و امید در راستای منویات مقام معظم رهبری برای ارائه آموزش‌های جذاب به سطوح جامعه از جمله کودکان تأسیس شد

محمد درویش با بیان اینکه مدارس طبیعت در دولت اول تدبیر و امید در راستای منویات مقام معظم رهبری برای ارائه آموزش‌های جذاب به سطوح جامعه از جمله کودکان تأسیس شد، گفت: توافقنامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش امضا شد و با توجه به اینکه آموزش‌های جذاب محیط زیستی در شرح وظایف سازمان محیط زیست است از ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد و همچنین فارغ‌التحصیل رشته های مرتبط با محیط زیست از جمله محیط زیست و منابع طبیعی و آموزش استفاده کردیم.
نشست فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس با موضوع بررسی مدارس طبیعت

وجود ۸۱ مدرسه طبیعت در ۲۹ استان کشور
در حال حاضر رئیس سازمان محیط زیست ادعا می کند فعالیت مدارس طبیعت  در شرح وظایفش  نیست و از انجام مسئولیت شانه خالی می کند

وی از وجود ۸۱ مدرسه طبیعت در ۲۹ استان کشور خبر داد و افزود: این مدارس با بخش خصوصی در ارتباط بوده اما دستورالعمل‌ها و نحوه فعالیت آنها، دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی وقت سازمان محیط زیست در ۱۰۳ صفحه تنظیم کرده؛ متأسفانه در حال حاضر رئیس سازمان محیط زیست بر این باور است که این موضوع در شرح وظایف ما نیست و از انجام مسئولیت شانه خالی می کند.

مدارس طبیعت به هیچ عنوان ادعای آموزشی ندارند

عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع با یادآوری اینکه مدارس طبیعت به هیچ عنوان ادعای آموزشی ندارند، تصریح کرد: این مدارس در حال تلاش هستند تا کودکان و نوجوانان  کشور با محیط زیست آشنا شده، فهم بوم‌شناختی پیدا کرده، با کار گروهی آشنا شده و مهارت‌های زندگی را کسب کنند.

درویش ادامه داد: انتظار می‌رود حاصل حضور کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس و اعضای فراکسیون محیط زیست در نشست امروز به مجاب کردن مسئولان سازمان محیط زیست برای تداوم حمایت از فعالیت مدارس طبیعت منجر شود.

نظر شما