شناسهٔ خبر: 152046 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

ایران با ۴۰ هزار قانون جزو متورم‌ترین کشورهاست

کمالی پور نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی گفت: یکی از نیازهای اساسی ما در قانون گذاری موضوع تنقیح مقررات است که مجلس اقدام چشم گیری در این زمینه انجام نداده.

به گزارش «نماینده» یحیی کمالی پور، نماینده مردم جیرفت در مجلس، با اشاره به طرح استانی شدن انتخابات مجلس اظهار داشت: وظیفه ذاتی نمایندگان قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین است و اگر نماینده‌ای بخواهد وظیفه خود را به درستی انجام دهد باید از تمرکز و فرصت مطالعه و بررسی کافی برای تصویب قوانینی که بتواند جامع باشد و نیازهای حال و آینده کشور را تضمین کند برخوردار باشد.

وی در ادامه افزود: امروز در کشور ۴۰ هزار قانون وجود دارد و ایران جزو متورم‌ترین کشورهای دنیا به لحاظ قانون محسوب می‌شود.

کمالی پور با تاکید بر اینکه علی رغم تعداد بالای قوانین در کشور با چالش‌ها و تخلفات فراوانی مواجه هستیم، این تخلفات را ناشی از عدم اجرای صحیح قانون، انحراف از قانون، دور زدن قوانین و برداشت ناصواب از قوانین و مقررات تلقی کرد.

نماینده مردم جیرفت با اشاره به قوانین منسوخ و متروک بسیاری که در کشور وجود دارد، یادآور شد: امروزه هر فردی که تخلفی مرتکب می‌شود جرم و تخلف خود را مستند به قانون می‌کند بنابراین شاید یکی از نیازهای اساسی ما در بحث قانون گذاری موضوع تنقیح مقررات باشد که متاسفانه مجلس تاکنون اقدام چشم گیری در این زمینه انجام نداده است.

نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم نگاه نمایندگان را به سمت و سویی ببریم که به وظیفه ذاتی خود بپردازند باید ساختار را تغییر دهیم. باید بتوانیم دامنه و شمول انتخابات را با حفظ موقعیت شهرستانی نمایندگان استانی کنیم به نحوی که هر فردی از حوزه انتخابیه خود کاندید شود، اما رای اکثریت استان را کسب کند.
 
وی معتقد است با چنین شرایطی می‌توانیم نگاه‌ها را به سمت مسائل منطقه‌ای و بومی کاهش دهیم و از سوی دیگر در جهت افزایش و تمرکز نگاه‌ها به مسائل کلان گام برداریم.

کمالی پور یادآور شد: بسیاری از مراجعات مردم ارتباطی به وظیفه نمایندگان ندارد بلکه صرفا این مراجعات به دلیل جایگاه و سمت نمایندگان صورت می گیرد به طور مثال آسفالت کردن کوچه یا خیابان کار نماینده نیست بلکه این امر از جمله اختیارات شورای شهر و شهرداری است.  

نماینده مردم جیرفت با بیان اینکه نماینده باید نقش صد مدیر را در شهرستان ایفا کند، تاکید کرد: باید سازوکار لازم تدبیر شود و دستگاه‌های نظارتی و مدیران مربوطه را مکلف کنند که هر فرد وظیفه خود را انجام دهد و اگر نهایتا مردم درخواستی داشتند به پارلمان‌های محلی که همان شوراها هستند مراجعه کنند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون حقوقی و قضائی با بیان اینکه در خلال استانی شدن انتخابات باید سازوکار مناسبی برای شوراهای شهر در نظر گرفته شود، افزود: شوراها باید از نظر کار تخصصی، علمی و صلاحیتی بررسی شوند و تیمی در آنها تشکیل شوند که بتواند مشکلات مردم را برطرف کند.

کمالی پور در پایان ضمن اعلام این موضوع که یک فوریت طرح استانی شدن انتخابات مجلس در صحن علنی و کمیسیون شوراها به تصویب رسیده است از آمدن این طرح به صحن علنی خبر داد.

نظر شما