شناسهٔ خبر: 152039 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

دستور عارف پس از ۱۶۷ روز برای بررسی تخلف تحصیلی حسین فریدون

عارف در حالیکه طبق گفته اساتید دانشگاه شهید بهشتی فریدون از پایان‌نامه خود دفاع کرده است رئیس‌کمیسیون آموزش اخیرا دستور بررسی مجدد گزارش تدوین شده درباره تخلف تحصیلی حسین فریدون در این کمیسیون را داده است.

به گزارش «نماینده»، اخیراً سید جواد ابطحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، از دستور محمدرضا عارف، رئیس این کمیسیون برای بررسی مجدد گزارش تدوین شده درباره تخلف تحصیلی حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور در این کمیسیون خبر داده است.

در گزارش زیر، سیر پرونده تحصیلی حسین فریدون مرور شده است:

حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور، در سال ۹۳ و  طی نامه‌ای از سوی سازمان سنجش آموزش کشور برای تحصیل در مقطع دکترای روابط بین‌الملل به دانشگاه شهید بهشتی معرفی می‌شود، که شورای گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل این  دانشگاه با این موضوع مخالفت و این موضوع را به سازمان سنجش اعلام می‌کند.

پس از کش‌وقوس‌های فراوان بین سازمان سنجش و دانشگاه شهید بهشتی، سازمان سنجش طی نامه‌ای به دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد که فریدون در سال ۹۲ در آزمون دانشگاه گیلان امتحان داده و قبول شده اما برای مصاحبه نرفته است و بر همین اساس برادر رئیس‌جمهور می‌تواند در این دانشگاه به ادامه تحصیل بپردازد و پس از پیگیری‌های سازمان سنجش نهایتاً تصمیم‌ می‌گیرد برادر رئیس جمهور، در "پردیس دانشگاه شهید بهشتی" به تحصیل بپردازد.

**"فریدون" هیئت بازرسی به دانشگاه شهید بهشتی فرستاد

در تاریخ ۲۹ تیر ماه سال ۹۵ هیئت بازرسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری متشکل از دکتر تهرانی‌زاده، دکتر کمره‌ای، دکتر جبه‌دار، دکتر خواجه و دکتر رمضانیان‌پور با نامه رسمی عبدالحسین فریدون مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم برای بازرسی از دانشگاه شهید بهشتی در این دانشگاه حضور یافت و در جلسه هیئت‌رئیسه این دانشگاه نیز شرکت کرد.

**تشکیل کمیته ۳نفره برای تخلف فریدون در مجلس

حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در تاریخ ۲۹ اردیبهشت سال ۹۵ در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم از مأموریت رئیس این کمیسیون به کمیته آموزش عالی این کمیسیون، برای بررسی رانت تحصیلی برادر رئیس‌جمهور در جلسه‌ای ویژه خبر داد.

وی با اشاره به انتشار اخبار ی مبنی بر تحصیل غیرقانونی و توصیه‌ای «حسین فریدون»، دستیار و برادر رئیس‌جمهور در مقطع دکترای دانشگاه شهید بهشتی، گفته بود که موضوع مدرک دکترای برادر رئیس‌جمهور در جلسه امروز کمیسیون آموزش مورد بررسی قرار گرفت که طبق درخواست اعضا، رئیس کمیسیون به کمیته آموزش عالی این کمیسیون مأموریت داد تا پرونده مدرک دکترای «حسین فریدون» را به‌طور ویژه بررسی و نتایج آن را به اعضای کمیسیون آموزش اعلام کند.

پس از این دستور رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات سه عضو این کمیسیون به‌نام‌های محمد جواد ابطحی، کارن خانلری و محمد قمی مأموریت یافتند در قالب کمیته‌ای این موضوع رسیدگی کنند.

**اتلاف وقت در پرونده

محمد قمی عضو این کمیته ۳نفره در تاریخ ۱۳ شهریور سال ۹۶ در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم از جمع‌بندی این پرونده خبر داده بود و گفته بود گزارشی در این زمینه تدوین و تقدیم هیئت رئیسه کمیسیون شده است.

البته چند ماه بعد و در تاریخ ۴ آبان ماه سال ۹۶ محمدجواد ابطحی یکی از اعضای کمیته ۳ نفره درباره دلیل  فرسایشی شدن روند بررسی پرونده تحصیلی برادر رئیس‌جمهور به خبرنگار تسنیم گفته بود: اتلاف وقتی که در پیگیری این پرونده از سوی برخی اعضای هیئت رئیسه مجلس انجام شده، خلاف آیین‌نامه مجلس است و از نظر من علت آن کمک به آقای فریدون برای اتمام مراحل دفاع و اخذ مدرکش بوده است.

**قرائت گزارش پرونده تحصیلی "حسین فریدون" به آینده موکول شد

محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در تاریخ ۶ بهمن سال  گذشته اعلام کرد که کمیته مسئول پیگیری این موضوع گزارش خود را به کمیسیون ارائه کرده است و البته در برخی از موارد این گزارش اشکالاتی وجود دارد که باید برطرف شود و در روزهای آینده این گزارش نهایی و در صحن کمیسیون قرائت می‌شود.

**تخلف حسین فریدون محرز شده اما عده‌ای دنبال چشم‌پوشی آن هستند

محمدجواد ابطحی، عضو کمیته بررسی پرونده "حسین فریدون" در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرد که براساس مستندات و مدارک موجود، تخلف در روند تحصیلی برادر رئیس‌جمهور محرز شده با این حال او گفت که بین اعضای کمیته بررسی پرونده تحصیلی «حسین فریدون»، اختلافی وجود دارد مبنی بر اینکه درباره این پرونده چشم‌پوشی شود، بنابراین، طبق تصمیم اعضای کمیته، گزارش در اختیار آقای زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس قرار گرفته است.

**افشای تخلفات تحصیلی برادر رئیس‌جمهور برای اولین‌ بار

اما محمد مهدی زاهدی، رئیس سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با تسنیم نیز گفته بود فشار حسین فریدون به مدیر گروه دانشگاه شهید بهشتی برای تحصیل در مقطع دکتری و فشار وزارت علوم به دانشگاه شهید بهشتی برای تحصیل در مقطع دکتری جزئی از تخلفاتی است که در این پرونده رخ داده است.

وی همچنین از سکوت عارف رئیس این کمیسیون درباره این موضوع نیز انتقاد کرده بود.

**جلسه دفاع حسین فریدون از رساله‌اش برگزار نشد

۱۲ شهریور سال جاری نیز حسین فریدون برای دفاع از رساله دکتری خود به دانشگاه شهید بهشتی رفت اگرچه جو آن روز دانشگاه به دلیل اعتراض دانشجویان این دانشگاه امنیتی شده بود اما برادر رئیس‌جمهور به دلیل عدم حضور برخی اساتید موفق نشد از رساله دکترایش دفاع کند.

**دفاع پنهانی حسین فریدون از رساله دکترای

یکی از اساتید مطرح دانشگاه شهید بهشتی اخیرا اعلام کرد که حسین فریدون برادر رئیس‌جمهور بدون اعلام عمومی در دانشگاه که عرف دفاع از پایان نامه‌های دانشجویی است، از رساله دکتری خود با عنوان "گفتمان اعتدال در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، چالشها و فرصتها" به شکل پنهانی دفاع کرد. در همین زمینه جواد ابطحی عضو کمیته ۳ نفره بررسی این پرونده در مجلس گفت که اگر این اتفاق رخ داده باشد قطعاً تخلف دیگری در این پرونده رخ داده است.

**سکوت عارف شکست

پس از اینکه برخی از نمایندگان انتقاداتی به محمدرضا عارف رئیس کمیسیون آموزش برای سکوت درباره این پرونده تحصیلی داشتند، وی در مهرماه سال‌جاری به دبیر کمیسیون اعلام کرده تا از گزارش تدوین شده از سوی کمیته سه نفره خلاصه‌برداری انجام و گزارشی به وی ارائه شود تا این پرونده را تعیین تکلیف کند.

حالا و با گذشت چندین ماه از تکمیل شدن گزارش کمیته ۳نفره و اعلام تخلف برادر رئیس‌جمهور در پرونده تحصیلی‌اش به‌گفته عضو کمیته بررسی اما گزارش آن در مجلس قرائت نشده و باید منتظر ماند و دید این پرونده دچار چه سرنوشتی می‌شود.

نظر شما