شناسهٔ خبر: 151975 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

پاپی زاده: توافقنامه پاریس هیچ مزیتی برای ایران ندارد

پاپی زاده2 عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درباره تبعات پیوستن ایران به توافقنامه پاریس، گفت: هیچ دلیلی وجود ندارد تعهداتی را بپذیریم که ما را مجبور کند از انرژی‌های گران‌قیمت استفاده کنیم.

به گزارش «نماینده»، عباس پاپی‌زاده درباره تبعات پیوستن ایران به توافقنامه پاریس،گفت: زمانی که بزرگترین و مهمترین کشور تولیدکننده و منتشرکننده گازهای گلخانه‌ای یعنی آمریکا به راحتی از توافقنامه پاریس خارج می‌شود، عضویت کشورهایی چون ایران که تاثیر چندانی در انتشار گازهای گلخانه‌ای ندارند، نمی‌تواند محیط زیست را از اثرات زیان‌بار آلاینده‌ها مصون کند.

وی ادامه داد: علت خروج آمریکا از توافقنامه پاریس آن بود که این کشور حاضر نیست مصرف سوخت‌های ارزان قیمت فسیلی را کاهش دهد و این مسئله منجر به کند شدن روند رشد اقتصادی این کشور می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به اینکه از تبعات پیوستن به توافقنامه پاریس این است که بخشی از فعالیت‌های تولیدی و صنعتی خود را کاهش دهیم و به سمت استفاده از انرژی‌های گران‌قیمت برویم، تصریح کرد: برای مثال قیمت تولید برق با استفاده از نیروگاه سیکل ترکیبی که از گاز طبیعی و بعضا مازوت به عنوان خوراک استفاده می‌کند، حدود ۷۹ تومان به ازای هر کیلووات ساعت تمام می‌شود در حالی که تولید برق از طریق سلول‌های خورشیدی حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت تمام می‌شود و قیمت آن تقریبا حدود ۱۰ برابر بیشتر از گاز طبیعی است.

پاپی‌زاده با بیان اینکه ایران علی‌رغم دارا بودن انرژی‌های ارزان قیمت و در دسترس، با پیوستن به توافقنامه پاریس باید به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برود که بسیار گران و با بازدهی پایین هستند، گفت: بر این اساس هیچ دلیلی وجود ندارد تعهداتی را بپذیریم که ما را مجبور کند از انرژی‌های گران‌قیمت استفاده کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر اینکه توافقنامه پاریس هیچ مزیتی برای ما ندارد، تصریح کرد: وقتی در شرایط تحریم پاریس به ما تکنولوژی نمی‌دهد و هیچ گونه فعالیتی در راستای توسعه انرژی‌های پاک در کشورمان انجام نمی‌دهد، لزومی ندارد که مصرف انرژی خود را کاهش دهیم و باید با تولید و صادرات انرژی، تحریم‌های کشور در حوزه انرژی را بی‌اثر کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نپیوستن ایران به توافقنامه پاریس برای کشورمان تعهد و جریمه‌ای را دربرخواهد داشت، گفت: آمریکا از این معاهده خارج شد و هیچ جریمه‌ای پرداخت نکرد و نباید یک بام و دو هوا بود و آمریکا در این زمینه تعهد ندهد اما ما زیر بار جریمه‌های سنگین برویم.

نظر شما