شناسهٔ خبر: 151972 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

پزشکیان:

«شهید مدرس» بی عدالتی را فریاد می‌کرد ولی ما فاصله زیادی با راه او داریم

پزشکیان ۱۰ آذر هر سال، سالروز مردی است که علاوه بر شهیر بودن در قاطعیت، همواره دغدغه ملیت و اسلامیت داشته و دشمن شناسی نفوذناپذیر بود که بی اعتنایی به جاه و مقام جهان او را در دنیا و آخرت ماندگار کرد.

به گزارش «نماینده»، مسعود پزشکیان در آیین گرامیداشت روز مجلس و هشتاد و یکمین سالگرد شهادت مدرس اظهارداشت: شهید مدرس از عدل گفت و برای عدالت جنگید، اگر بی عدالتی می دید فریاد می زد اما ما فاصله زیادی با راه او داریم.
وی افزود: گرامیداشت یاد شهید مدرس این است که باید بدانیم در جامعه براساس عدالت عمل کنیم، در برابر بی عدالتی بایستیم و بعد، از عدل سخن بگوییم.
پزشکیان ادامه داد: امسال چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب است، ما طی این سال ها باید عدالت را در کشورمان برقرار می کردیم که نکردیم، ما باید همه سلایق، ادیان، قومیت ها را مورد توجه قرار دهیم، چرا باید بعد از چهل سال دور مجلس حصار بکشیم و مردم با ۱۰ واسطه بتوانند با نمایندگان خود ارتباط داشته باشند؟
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توسعه های نامتوازن در سرانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان های کشور اظهار داشت: برخی از نمایندگان به دنبال جذب امکانات بیشتر به استان خود هستند و بی عدالتی را جسارت و زرنگی فرض می کنند و هیچ نقدی بر خود نمی گیرند.
وی گفت: رهبر ما پیشتاز عدالت است اما گرفتاری مسئولان ما امروز این است که بر اساس عدالت عمل نمی ‌کنیم.
پزشکیان افزود: مدرس معتقد بود که اگر در کشور بر اساس عدالت عمل کنیم، هیچ قدرتی نمی تواند چشم طمع به ما داشته باشد و براین اساس اگر بر اساس عدالت عمل کنیم مهاجرپذیر خواهیم بود یا مهاجرفرست؟ پناهگاه مردم می شویم یا گریزگاه مردم؟
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: وقتی ما برای مردم پناهگاه و کمک حال باشیم، آنان به طرف ما می آیند، پس ما چه کردیم که مردم از ما فرار می کنند؟ چرا مردم باید از ما دوری کنند یا ما از مردم دوری کنیم؟ باید بپذیریم که در قبال مشکلات جامعه مقصر هستیم.
وی با اشاره به اینکه تمام دعواهای امامان و پیامبران برای تحقق عدالت در جامعه بود، گفت: امام زمان(عج) برای برقراری عدل و عدالت در جامعه خواهند آمد، اگر کسی امروز فریاد می زند به دلیل بی عدالتی است.
پزشکیان با تاکید بر اینکه ما باید راه و اهداف افرادی همچون شهید مدرس را برای اقامه عدالت در جامعه ادامه دهیم، افزود: امروز همه از ما انتظار عدالت را دارند و باید برای آن تلاش کنیم، اگر عدالت نباشد و ما ساکت بنشینیم نمی توانیم فردا پاسخگوی خدا و شهدا باشیم.
آیین گرامیداشت روز مجلس و هشتاد و یکمین سالگرد شهادت سیدحسن مدرس عصر جمعه با حضور مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، معصومه آقاپور علیشاهی نماینده مردم شبستر، سیدتقی کبیری نماینده مردم خوی و فردین فرمند نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی، پیروز حناچی شهردار تهران و جمعی دیگر از مسئولان، نمایندگان و تاریخ پژوهان در خانه موزه شهیدمدرس برگزار شد.
سید حسن مدرس (۱۲۸۷/۱۲۴۹ش-۱۳۵۶ق/۱۳۱۶ش) فقیه و سیاستمدار شیعی است. مدرس که از علمای اصفهان بود در دوران مشروطه، به حمایت از مشروطه‌خواهان پرداخت. وی در دوره دوم مجلس، از طرف فقها به ‌عنوان یکی از مجتهدانی تعیین شد که طبق قانون اساسی مشروطه می‌بایست بر هماهنگی مصوبات مجلس با شرع اسلام نظارت داشته باشند. 
او از دوره سوم تا دوره ششم نیز برای چهار دوره نماینده مردم تهران در مجلس شورای ملی بود. در دوره جنگ جهانی اول، کمیته دفاع ملی را تشکیل داد و به قم مهاجرت کرد. سید حسن مدرس با اقدامات رضاخان مخالفت می‌کرد. رضاخان او را تبعید کرد و به شهادت رساند. در ایران دهم آذر، به مناسبت شهادت او، به نام «روز مجلس» نامگذاری شده است. 

نظر شما