شناسهٔ خبر: 151902 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

حدود ۵۹ درصد شاغلان خلاء بیمه‌ای دارند

رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: شاغلان فاقد بیمه یکی از مشکلات شرایط کنونی اشتغال است به گونه‌ای که در حال حاضر ۵۹ درصد شاغلان خلاء بیمه‌ای دارند.

به گزارش «نماینده»، عبدالله رضیان در جلسه علنی امروز (سه شنبه، ۶ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان قرائت گزارش کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی درباره آسیب‌شناسی وضعیت شاغلان و بیکاران با رویکرد حمایتی گفت: اشتغال به عنوان یکی از چالش های جدی کشور است که دغدغه تمامی خانواده ها و جوانان است و به عنوان بحران اصل انقلاب را تهدید می‌کند.

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سال های گذشته برای رفع بحران بیکاری تلاش شده اما اهداف مد نظر محقق نشده است، افزود: شاید طی سال های اخیر شرایط نامناسب‌تر شده و به همین دلیل جوانان و خانواده‌ها دچار دغدغه‌های جدی و مشکلات عصبی شده اند به گونه‌ای که بیشترین مراجعه به نمایندگان برای اشتغال جوانان است.

وی عدم اجرای درست قانون اصل ۴۴ نابودی بخش خصوصی، ایجاد رقابت نادرست در تولید، پایین بودن کیفیت تولید، عدم توجه به کسب و کار جدید، صادراتی کردن تولید و قاچاق بی رویه را از جمله دلایل آسیب‌های اشتغال و بیکاری عنوان کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمعیت دانشگاهی در طول دهه ۷۰ و ۸۰ افزایش یافته اما برنامه‌ریزی مناسبی برای اشتغال آنها صورت نگرفته است، اظهار داشت: نبود آمار صحیح از بیکاران جهت برنامه‌ریزی در این حوزه و عدم برنامه‌ریزی مناسب، دولت و شعاری عمل کردن در این حوزه از جمله آسیب‌های عدم برنامه‌ریزی برای اشتغال جوانان بوده که نتیجه آن تعداد زیاد بیکاران است.

وی افزود: مشارکت زنان در بازار اشتغال اگرچه یک حق قانونی و مدنی است اما به دلیل اینکه مردان باید معیشت خانواده را تأمین کنند مشکلاتی در این حوزه ایجاد کرده و نبود مدیریت صحیح در جذب، سبب رانت برای افراد ذی‌نفوذ شده است.

رضیان با بیان اینکه جمعیت جوانان طی سال‌های ۸۴ تا ۹۳، ۴۰ درصد اعلام شده است، افزود: برنامه‌ریزی مناسبی برای خروج این جوانان از صندلی‌های دانشگاه اعلام نشده است و در سال ۹۵، سه میلیون و ۲۰۰ هزار بیکار اعلام شده که بیش از یک میلیون نفر از این افراد دارای تحصیلات دانشگاهی بوده‌اند که باید ساماندهی می‌شدند.

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه  و جویبار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موضوع شاغلان فاقد بیمه یکی از مشکلات دیگر در حوزه اشتغال است به گونه‌ای که در حال حاضر ۵۹ درصد شاغلان خلاء بیمه‌ای دارند.

نظر شما