شناسهٔ خبر: 151860 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

احتمال ۲ نرخی شدن بنزین پس از سهمیه‌بندی

خادمی عضو کمیسیون انرژی گفت: با توجه به مصرف زیاد فرآورده‌های انرژی و کمبود آن در کشور و واردات آن، چاره‌ای جز سهمیه‌بندی بنزین از طریق کارت سوخت نیست و به نظر می‌رسد پروژه بعدی ۲ نرخی شدن آن است.

به گزارش «نماینده» هدایت‌الله خادمی عضو کمیسیون انرژی و نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی، درباره بررسی موضوع بازگشت کارت سوخت به جایگاه‌های بنزین که اخیراً از سوی دولت مطرح شده است، گفت: این موضوع تاکنون به صورت جدی در کمیسیون انرژی بررسی نشده است.

وی افزود: وزارت نفت اعلام کرده است دارندگان خودرو بهتر است هرچه زودتر به منظور استفاده از کارت سوخت در جایگاه‌های بنزین خود را آماده کنند اما آنطور که پیش‌بینی می‌شود به نظر می‌رسد که این کار آغازی برای ۲ نرخی کردن بنزین است.

وی تصریح کرد: پیشنهاد دیگری مبنی بر اینکه به جای تخصیص سهمیه بنزین به خودروها، این سهمیه به هر فرد ایرانی داده شود که شاید او خودرو هم نداشته باشد که با اجرای این پیشنهاد عملاً افزایش قیمتی در نرخ بنزین رخ نخواهد داد.

نماینده مردم ایذه و باغملک گفت: اگر سهمیه‌بندی بنزین هم اجرایی شود به نظر می‌رسد که برخی افراد از این سهمیه عبور خواهند کرد و برای استفاده از سهمیه بنزین به سراغ افرادی که خودرو ندارند بروند لذا به نظر می‌رسد که با این کار گروه دیگری باید سهمیه‌های بنزین غیر خودرویی‌ها را جمع‌آوری کرده و به دیگران بدهند.

خادمی افزود: آن چیزی که به نظر می‌رسد دولت بنای آن دارد تا هرچه زودتر آن را اجرایی کند سهمیه‌بندی بنزین است که به نظر می‌رسد سهمیه‌هایی که پایان می‌یابد باید با نرخ دوم از سوی مردم خریداری شود اما همه این موارد در گیر و دار افزایش نرخ بنزین، مقدار سهمیه آن است.

این عضو کمیسیون انرژی افزود: به شخصه معتقدم که در نهایت به سمت استفاده از کارت سوخت باز خواهیم گشت و سپس به سمت دونرخی شدن گام بر خواهیم داشت البته دولت اعلام می‌کند که غربی‌ها اجازه ندادند به سمت راه‌اندازی پالایشگاه‌های جدید و توسعه تولید بنزین در کشور برویم و به نظر می‌رسد با این کار در فضایی حرکت کرده‌ایم که مد نظر آمریکا و دشمنان جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وی با بیان اینکه خام فروشی فرآورده‌های انرژی اشتباه بزرگی است که با تحریم‌های جدید تأسف بیشتری در این خصوص خواهیم خورد، افزود: اگر می‌توانستیم با توسعه پالایشگاه‌ها در ایران نفت را به بنزین و فرآورده‌های دیگر نظیر گازوئیل تبدیل می‌کردیم با صادرات آن می‌توانستیم ضمن افزایش ارزش افزوده ارز را به داخل کشور می‌آوردیم که در آن صورت تحریم‌ها هم اثری بر کشور نمی‌گذاشت اما در ۵۰ سال آینده وقتی که اسناد زمان فعلی‌مان از محرمانه بودن خارج شود به نظر می‌رسد که برخی افراد دقیقاً براساس نقشه آمریکا رفتار کرده‌اند.

خادمی با بیان اینکه مصرف بنزین در ایران به شدت بالا رفته و چاره‌ای جز واردات آن نیست به تحریم‌های آمریکا در این خصوص اشاره کرد و گفت: با شرایط فعلی چاره‌ای جز سهمیه‌بندی بنزین و ۲ نرخی کردن آن وجود ندارد که شاید در آینده نزدیک این موضوع اجرایی نشود اما قطعاً در دستور کار خواهد بود.

نظر شما