شناسهٔ خبر: 151818 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

سهم شهرداری ها از محل درآمد بر ارزش افزوده ۵۰ درصد می شود

شهرداری در نشست فراکسیون مدیریت شهری مجلس با وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، رییس و اعضای شورای عالی استان ها مقرر شد ۵۰ درصد عوارض به شهرداری ها اختصاص یابد.

به گزارش «نماینده»، نشست فراکسیون مدیریت شهری مجلس با حضور وزیر امور اقتصاد و دارایی، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، رییس و اعضای شورای عالی استان ها برگزار شد.

در آغاز این نشست مهرداد بائوج لاهوتی  با اشاره به اظهارات رئیس سازمان امور مالیاتی و همچنین سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه ما در رابطه بامالیات وصول کننده خوبی هستیم اما ممکن است توزیع کننده خوبی نباشیم، گفت: 50 درصد منابع درآمدی شهرداری ها از طریق ساخت و ساز است و امروزه ساخت و ساز کاهش پیدا کرده  هر چند سالانه ساخت یک میلیون و 500 هزار واحد نیاز واقعی کشور است اما آمار صدور پروانه های ساختمانی کشور  از 700 تا 800 هزار واحد تجاوز پیدا نکرده است.

مهرداد بائوج لاهوتی در مناظره عملکرد سازمان مدیریت بحران

عوارض مالیات بر ارزش افزوده 20 درصد درآمد شهرداری ها/ کمک دولت تنها 6 درصد

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه عوارض مالیات بر ارزش افزوده 20 درصد درآمد شهرداری ها است، افزود: تمامی کمک های دولت به شهرداری ها تنها 6 درصد است.

وی ادامه داد: عوارض نوسازی که درآمد پایدار شهرداری ها  بوده 2 درصد و سرمایه گذاری 2 درصد و سایر منابع نیز 14 درصد است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با توضیح ترکیب توزیع مالیات بر ارزش افزوده، گفت: تهران 29 درصد، کلانشهرها13  درصد، سایر مراکز استان ها10 درصد، سایر شهرداری های کشور32 درصد  و دهیاری ها نیز 16 درصد است.

رییس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه امروزه 75 درصد جمعیت کشور در شهرها زندگی می کنند، افزود: باید به فکر حمایت از شهرداری ها باشیم؛ بالاترین سرانه درآمدی مربوط به مشهد و 3 میلیون و صد هزار تومان است رتبه دوم درآمدی نیز مربوط به شهرداری تهران با 2 میلیون و صد هزار تومان است، کلانشهرها یک میلیون و 200 و سایر شهرداری ها نیز 410 هزار تومان است متوسط شهرداری ها حدود 980 هزار تومان است و با این سرانه ها شهرها را اداره کردن کاری بسیار دشوار است.

نشست فراکسیون مدیریت شهری و روستایی و کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با شورای عالی استان ها

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ما حلقه واسطه میان شهرداری ها و دولت هستیم، تصریح کرد: بر اساس ماده 168 آیین نامه داخلی مجلس اگر قانون آزمایشی بخواهد دائمی شود باید اصلاح شود اما مالیات بر ارزش افزوده را نمی توان اصلاح کرد بلکه قانونی جدید است؛ بهتر بود قانون را اصلاح نمی کردید.

مالیات بر ارزش افزوده به لایحه درآمد پایدار منتقل شود

وی یادآور شد: متاسفانه در برخی مواد عوارض مالیات خطاب شده در حالی که در گذشته این مالیات تجمیع عوارض بوده است؛ دولت لایحه درآمد پایدار را ارائه کرده و در ماده 9 ذکر شده که 50 درصد مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری ها ارائه شود تقاضا داریم صدمه به سایر ارکان مالیات بر ارزش افزوده نزنیم بهتر است مالیات بر ارزش افزوده را به لایحه درآمد پایدار منتقل کنیم.

رییس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اختیار اخذ عوارض از شوراها و شهرداری ها گرفته شده باید در قانون اصلاح شود؛ در قانون مدیریت حمل ونقل بار مسافر تمامی مسئولیت هزینه درون شهری به شهرداری محول شده و از سویی در قانون پسماند از صفر تا صد مدیریت پسماند به شهرداری ها واگذار شده از سویی در قانون ساماندهی ریلی حمل ونقل تمامی ریل شهرها به شهرداری ها محول شده است ما نگران شهرداری ها هستیم؛ جلساتی کارشناسی تخصصی برگزار خواهیم کرد.

ابوترابی: سال ها است پیگیری ها از دولت در مورد لایحه مدیریت جامع شهری بی نتیجه مانده است

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس با بیان اینکه 6 سال وقت گذاشتیم، 18 کشور دنیا را مطالعه کردیم و 100نفر محقق ما را  در رابطه با نحوه اداره و سازماندهی کشورهای مختلف را یاری کردند تا این گسست اجتماعی موجود رخ ندهد، گفت: امروز وظیفه اصلی ما شده تامین توپ و تشک ورزشی، اصلاح سرویس بهداشتی خانه فلان روستا، پل، آسفالت و گاز و برق و از اصل مطلب که قانونگذار است افتادیم.

ابوالفضل ابوترابی

نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی، افزود: در  دنیا امور محلی به مردم و امور ملی به پارلمان محول شده و به معنای واقعی دو مجلس دارند اما ما ضعف داریم ؛ از سال 64 تاکنون مجلس به طور مداوم از دولت خواستار  ارائه لایحه مدیریت شهری به مجلس شده است اما متاسفانه مورد بی توجهی قرار گرفته است.

وی افزود: به طور قطع این لایحه هیچ وقت ارائه نخواهد شد زیرا در آن  سفر خارجی، پول و مقام است و دولت ها همیشه سر نمایندگان مجلس را کلاه می گذارند و در اینجا تعارض منافع پیش می آید.

امروزه دو لبه قیچی یعنی بانک ها و و نظام اداری مملکت را قیچی می کنند

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه ما سه قوه نداریم بلکه چهار قوه داریم، گفت: یعنی باید امور محلی را به شهرداری ها واگذار کنیم اما متاسفانه دو لبه قیچی یعنی بانک ها و و نظام اداری امروزه این مملکت را قیچی می کنند.

ابوترابی افزود: 8 نفر از روسای کمیسیون های شورای عالی استان ها را مامور کردیم و خوشبختانه طرح را به کمیسیون شوراها فرستادیم و جلسات روزای دوشنبه از ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر تشکیل می شد و خیلی خوب پیش رفت.

نشست فراکسیون مدیریت شهری و روستایی و کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با شورای عالی استان ها

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: امیدوار بودیم که شورای عالی استان ها در تعیین تکلیف طرح جامع مدیریت شهری ما را همکاری می کند و به صورت مستمر و فعال 8 نفر در کمیسیون حاضر می شدند و پیشنهادات خود را ارائه می کردند منتظر بودیم که طرح شواری عالی ارائه شود تا آن را بر اساس اصل 85 در صحن بررسی کنیم تقاضا را ارائه کردم و نوبت بررسی را گرفتیم اما متاسفانه همکاری مناسبی از سوی شورای عالی استان ها صورت نگرفت؛ فرصت طلایی از دست رفت اما طرح ارائه نشد.

90 درصد نمایندگان کار محلی انجام می دهند

وی ادامه داد: 90 درصد نمایندگان کار محلی انجام می دهند زیرا در آن رای است؛ شما انتقاد دارید که چرا مجلس حمایت نمی کند این در حالی است که شما وظیفه خود را انجام نمی دهید طرح امروز در نوبت بررسی صحن قرار دارد نمایندگان باید در جریان باشند و اگر اصل 85 در مورد طرح به کار گرفته نشود با توجه به نزدیک شدن به ارائه بودجه 98 در این دوره بررسی نخواهد شد در این رابطه نیاز است طرح را به صورت اصل 85 بررسی کنیم.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی، افزود: مواد 15 و 50 لایحه مالیات بر ارزش افزوده لایحه دولت است و مالیات پایدار هم لایحه دولت است؛ بهتر است در جلسه مشترکی تکلیف عوارض و مالیات مشخص شود.

الویری: نمایندگان به جای پرداختن به مسائل خرد به موضوعات کلان بپردازند

در ادامه مرتضی الویری، رئیس شورای عالی استان ها با بیان اینکه نمایندگان باید به جای پرداختن به مسائل خرد به موضوعات کلان بپردازند، گفت: مسائلی که کشور را دچار بحران کرده بسیار زیاد است.

مرتضی الویری

وی ادامه داد: بر اساس قانون برنامه پنج ساله و  قانون برنامه بودجه باید به شورای عالی استان ها ارائه شود  تا دولت کسب نظر کند در مورد پیش نویس اما متاسفانه تاکنون این مهم اتفاق نیفتاده است.

الویری افزود: برای طرح مدیریت یکپارچه شهری ترکیبی از شورای عالی استان ها تعیین کردیم که همکاری کنند و گلایه داریم از آنها که مسئولیتی را بر عهده گرفتند اما متاسفانه به اتمام نرسانند.

رئیس شورای عالی استان ها افزود: اگر نمایندگان موفق شوند طرح را به صورت اصل 85 بررسی کنند به نفع مدیریت شهری خواهد بود و به دست کسانی خواهد رسید که به این مقوله مسلط هستند؛ هر کمکی از دست ما بر می آید برای بررسی و تصویب این طرح به کار می بریم.

در مورد لایحه مالیات بر ارزش افزوده باید بازنگری شود

وی ادامه داد: دو موضوع درآمدی یعنی لایحه مالیات بر ارزش افزوده و درآمدهای پایدار در مجلس مطرح است؛ در جلسه نفسگیری که در کمیسیون اقتصادی داشتیم و نمایندگان با ما همکاری کردند و قبول کردند که کمیته ای سه جانبه متشکل از دولت، شورای عالی استان ها و مجلس در مورد لایحه مالیات بر ارزش افزوده بازنگری کنند اما همزمان لایحه درآمدهای پایدار به مجلس ارائه شد تقاضا کردیم به دلیل اینکه این لایحه از اهمیت ویژه ای برخوردار بود بررسی آن مقدم بر مالیات بر ارزش افزوده قرار گیرد.  

لایحه ارزش افزوده 80 درصد درآمد شهرداری ها را هدف قرار داده است

رئیس شورای عالی استان ها با بیان اینکه وزیر اقتصاد در جریان درد و مشکل ما قرار نداشتند، گفت: مساله اصلی ما لایحه از طرف دولت ارائه شده که در آن مشکلاتی را برای شورها و شهرداری ها ایجاد می کند در واقع 80 درصد درآمد شهرداری ها را هدف قرار داده است در این رابطه نیاز است واژه مالیات حذف و عوارض جایگزین شود.

بدری: دولت مکلف به ارائه لایحه درآمد پایدار شهرداری ها و همچنین مدیریت جامع و واحد شهری است

صدیف بدری، سخنگوی فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس در این نشست با بیان اینکه اقداماتی که در مورد دغدغه شهرداری ها و شوراها باید انجام شود مطابق قانون برنامه پنجم و ششم است، گفت: دولت مکلف به ارائه لایحه درآمد پایدار شهرداری ها و همچنین مدیریت جامع و واحد شهری است اما متاسفانه در طول سالیان گذشته هیچ اقدام موثری از دولت ندیدیم.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی، افزود: بر این اساس با همکاری تعدادی از نمایندگان با همفکری کارشناسانی از سازمان شهرداری ها طرحی به عنوان طرح درآمد پایدار شهری تهیه کردیم و خوشبختانه این طرح به کمیسسیون ویژه مشترک ارائه شد که تمامی مواد آن نهایی شد اما تنها موضوع ارزش افزوده باقی مانده است.

وی ادامه داد: در پی تدوین این طرح دولت مجبور شد لایحه درآمد پایدار شهرداری ها را تهیه و تدوین و به مجلس ارائه کرده است اما متاسفانه بین کمیسیون شوراها و مشترک درآمد پایدار شهرداری ها سرگردان است و ما به دنبال آن هستیم که به کمیسیون مشترک یا ویژه ارائه شود که طرح و لایحه را تلفیق کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود:  لایحه نکات مثبت و منفی دارد، نکات مثبت آن است که سهم شهرداری ها از مالیات بر ارزش افزوده به نام عوارض 50 درصد است و دغدغه شورا دیده شده است.

بدری افزود: البته کالاهای مشمول بر ارزش افزوده از عوارض منع کرده است بی شک اگر لایحه با طرح مجلس تلفیق شود دغدغه ها حل خواهد شد.

سخنگوی فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه طرح جامع مدیریت شهری نهایی شده و اگر در صحن بتوان چکش کاری آن را انجام داد مشکلات حل می شود، گفت: شورای عالی استان ها در مورد دغدغه ها به صورت قانونی مختار هستند  لایحه و طرح ارائه دهند و از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

ارتباط شورای شهر با نمایندگان باید افزایش یابد

وی با بیان اینکه ارتباط شورای شهر با نمایندگان باید افزایش یابد، گفت: با نمایندگان به این نتیجه رسیدیم که کارکنان شهرداری ها مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری شوند تا دغدغه آنها حل شود.

لایحه ای در مورد امور اداری و استخدامی شهرداری ها با اخذ نظر از شورای شهر و شهرداری های کشور تهیه و تدوین شود

سخنگوی فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی، افزود: از آقای الویری انتظار می رود لایحه ای در مورد امور اداری و استخدامی شهرداری ها با اخذ نظر از شورای شهر و شهرداری های کشور تهیه و تدوین شود؛ اگر شما به فکر شهرداری ها نباشید دولت هیچ وقت به فکر  شهرداری ها نخواهد بود و مجلس نیز با توجه به دغدغه ها و گرفتاری های روزمره نتواند انتظارات شما را برآورد کند؛ مطالبات شهرداری ها داده نشده است در این رابطه انتظار داریم مطالبات داده شود.

مقدسی: بحث انحرافی در نوع دیدگاه به شهرداری ها و شوراها ایجاد شده که اگر رفع نشود در تمامی مصوبات آثار آن را خواهیم دید

در ادامه سیدمهدی مقدسی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه بحث انحرافی در نوع دیدگاه به شهرداری ها و شوراها ایجاد شده که اگر رفع نشود در تمامی مصوبات آثار آن را خواهیم دید، گفت: نظام جمهوری اسلامی در قانون اساسی حضور و نقش شوراها و مشارکت در امور شهرها را پذیرفته است.

ماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بیش از 70 درصد جمعیت کشور در شهرها ساکن هستند، افزود: تنوع وظایف شهرداری ها هزینه زیادی را متوجه شهرداری ها می کند.

شهرداری ها محور مراجعات متعدد فرهنگی و اجتماعی شهر هستند

وی با بیان اینکه شهرداری ها محور مراجعات متعدد فرهنگی و اجتماعی شهر هستند، ادامه داد: شهرداری ها به طریق اولی مخاطب دستگاه های مختلف هستند و انجام اقدامات خود را از شهرداری ها مطالبه می کنند.  

مغز دولت با بدنش تناسب ندارد/ به جای افزایش اختیارات شوراها به دنبال وضع عوارض هستیم

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه بدنه دولت در سال های گذشته متورم شده است، گفت: مغز با بدن تناسب ندارد؛ باید دولت را کوچک می کردیم اما نتوانستیم و در مصوبات مختلف به جای افزایش اختیارات شوراها به دنبال وضع عوارض از آنها هستیم.

محدود کردن اختیارات شوراها تمرکزگرایی و فشارها را بر دولت افزایش می دهد

مقدسی با بیان اینکه محدود کردن اختیارات شوراها تمرکزگرایی و فشارها را بر دولت افزایش می دهد، افزود: با این اوصاف به زودی باید منتظر دولتی شدن شهرداری ها باشیم؛ لایحه درآمد پایدار چندین سال است قرار بود از فیلتر کمیسیون اقتصاد دولت و دولت به مجلس ارائه شود اما متاسفانه ارائه نشده است.

عضو فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ما به دنبال اختیارات نیستیم بلکه 23 وظیفه شورای کلانشهرها را احصا کردیم و از دولت خواستیم این وظایف و اختیارات و اعتبار مورد نیاز را به شهرداری ها ارائه کند تا دولت نفس بکشد.

درآمد شهرداری ها باید متناسب با وظایف باشد/ جلوی انحرافات محدود کردن وظایف شوراها خواهیم ایستاد

وی با بیان اینکه درآمد شهرداری ها باید متناسب با وظایف باشد، تصریح کرد: هر انحرافی که نقشی در محدود کردن وظایف شوراها داشته باشد فراکسیون مدیریت شهری که تعداد اعضای آن بیش از 100 نفر است تلاش خواهیم کرد از این انحرافات جلوگیری کنیم چون خدمت به دولت است.

اجازه ندهیم شوراها رشد کنند یاس و نومیدی در آنها رخنه پیدا می کند

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: اغلب کارها را دولت باید واگذار کند تا زمانی که چسبندگی داشته باشیم و اجازه ندهیم شوراها رشد کنند یاس و نومیدی در شوراها رخنه پیدا می کند.

اعتبارات متناسب با تنوع وظایف شهرداری ها ارائه شود

مقدسی افزود: باید همگی کمک کنیم اعتبارات متناسب با تنوع وظایف شهرداری ها ارائه شود و از انحرافات جلوگیری کنیم.

فراکسیون مدیریت شهری با تمامی توان از شوراها حمایت می کند

عضو فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه فراکسیون مدیریت شهری با تمامی توان از شوراها حمایت می کند، گفت: امیدواریم بتوان با همکاری مشکلات را حل کرد.

تقوی نژاد: شهرداری ها از انتقال بخشی از وظایف و مسئولیت های دولت استقبال کردند

سید کامل تقوی نژاد معاون وزیر و رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در این نشست با بیان اینکه نکات مطرح شده در این نشست کلیدی است، گفت: اینکه گفته می شود دولت بخشی از وظایف و مسئولیت های خود را به شهرداری ها منتقل کرده امری بسیار درست و اساسی است البته خود شهرداری ها تا حدودی استقبال کردند.

وی با یادآوری اینکه هفته اخیر مطالعات مختصری را در ارتباط با مسائل شهرداری تهران داشتم، افزود: در این رابطه به واقعیت های جدیدی در مدیریت شهری مانند عدم تناسب مسئولیت ها، وظایف، ماموریت و نامتقارن بودن ناعادلانه شهرداری ها و عدم تناسب میان بودجه عمرانی و جاری و همچنین در ارتباط با نحوه استفاده موثر از منابع و امکانات در شهرداری ها پی بردم.

شوراها ناظر اصلی هزینه کرد بودجه شهرداری ها

تقوی نژاد ادامه داد: البته نظارت ها وجود دارد و شوراها ناظر اصلی بر هزینه کرد درست بودجه شهرداری ها هستند اما در دولت دستگاه های نظارتی قدرتمندی مانند وزارت اقتصاد و امور دارایی، سازمان برنامه و بودجه و مجلس وجود دارد و تلاش می شود که بودجه دولت به درستی هزینه شود.

وی با یادآوری اینکه بیش از 90 درصد بودجه های دولت در رابطه با اعتبارات هزینه ای است، گفت: قرار بود دولت کوچک شود و تکالیفی نیز وجود دارد اما نتوانست این کار را عملی کند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: در اتباط با مالیات بر ارزش افزوده اتفاقاتی افتاد؛ قانون مالیات بر ارزش افزوده به صورت آزمایشی به مدت 5 سال تصویب شد و در واقع این مالیات نسبت به سایر مالیات ها جدیدتر است یعنی دوره 50 تا 60 ساله ای را در دنیا طی کرده است که در وهله اول در 2 تا 3 کشور اروپایی اجرایی و سپس به تمام کشورها تسری یافت.

تقوی نژاد با یادآوری اینکه مالیات بر ارزش افزوده در سه دسته کلی بیان می شود، ادامه داد: این مالیات یا بر کالاهای خاص مانند سوخت و دخانیات و نوشیدنی ها است که در همه جای دنیا این نرخ ها متفاوت است و در ایران نیز این نرخ ها را داریم و با سایر نرخ های مالیات بر ارزش افزوده متفاوت است.

وی یادآور شد: دو کشور آمریکا و کانادا و همچین هند، کامبوج و ویتنام مالیات در حلقه آخر را دریافت می کنند؛ از حدود 160 کشور در مبادی ورودی کالا درصدی مالیات اخذ می شود و در حلقه های مختلف از ارزش افزوده حاصله در یک حلقه نسبت به حلقه قبل مابه التفاوتی اخذ می شود و این مابه التفاوت برای فرد قبلی به عنوان اعتبار تلقی می شود و در مجموع از فرد جدید تا مرحله دریافت کالا و یا خدمت دریافت کنند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: برخی مطرح می کنند که مالیاتی که شما اخذ می کنید به تولید کننده فشار وارد می کند اما اگر مالیات در حلقه آخر اخذ می شد به محضی که یک فروشنده با هر نرخی کالا می فروخت 9 درصد به قیمت تمام شده کالا اضافه می شد و به مصرف کننده نهایی بار زیادی تحمیل می شد.

تقوی نژاد یادآور شد: این مساله وجود دارد اگر حلقه های میانی در بخش واقعی اقتصاد کمک نکنند و در ارتباط  با اطلاعات غیر از بخش تولید همکاری کنند تولید آسیب می بیند؛ دو بار این موضوع از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد یکی در بحث مالیات آستان قدس بود و بار دیگر ابتدای اجرای این قانون بود که هر دو بار از یک کلمه بسیار کارشناسانه و دقیقی استفاده کردند فرمودند که مالیات بر ارزش افزوده موجب شفافیت اطلاعات در کشور می شود؛ بنابراین چون موجب شفافیت می شود حلقه ها همدیگر را تکمیل و مبارزه بهتر با قاچاق، حمایت از تولیدکننده و بخش هایی که از مالیات قرار می کنند مورد شناسایی قرار می گیرند بنابراین کسانی که در ابتدا در اجرای این قانون مقاومت کردند کسانی هستند که از مردم مالیات دریافت می کنند و از شفافیت در عملکرد ناراحت بودند.

وی ادامه داد: بر اساس اظهار نظر مسئولان دستگاه ها در خارج از کشور و سازمان های نظارتی تصور نمی کردند که در کمتر از 10سال از اجرای این قانون مالیات و عوارض ما در بحث ارزش افزوده دقیقا با مالیات بر عملکرد برابر باشد.

در سال جاری 113 هزار میلیارد تومان مالیات اخذ کردیم

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه در سال جاری 113 هزار میلیارد تومان مالیات اخذ کردیم که حدود 50 هزار میلیارد مالیات بر ارزش افزوده و مابقی عملکرد است، گفت: همچنین نزدیک به 20 هزار میلیارد تومان از شهرداری ها عوارض دریافت کردیم.

رشد 14 درصدی عوارض7 ماهه نسبت به سال گذشته

تقوی نژاد ادامه داد: بر اساس برآوردها در 7 ماهه امسال حدود 12 هزار میلیارد عوارض دریافت کردیم  که خوشبختانه با تمامی مشکلات اقتصادی موجود عملکرد 7 ماهه ما نسبت به سال گذشته در بخش عواض 14 درصد رشد داشته است.

وی افزود: البته به ازای عوارض ارائه شده باید ساختار تعریف، پرسنل استخدام و فضای اداری در اختیار می گرفتند اما این افتخار داریم که بدون اینکه یک ریال به شهرداری تحمیل کنیم در خدمت شهرداری ها هستیم و تاکنون بیش از 90 هزار میلیارد تومان عوارض در اختیار شهرداری قرار داریم.

بیش از 80 درصد درآمد شهرداری های کوچک از محل عوارضی است که نظام مالیاتی کشور در اختیار آنها قرار می دهد

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه بیش از 80 درصد درآمد شهرداری های کوچک از محل عوارضی است که نظام مالیاتی کشور در اختیار آنها قرار می دهد، گفت: حدود 25 تا 30 درصد بودجه شهرداری ها از محل عوارض است.

بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی در حال اتمام است

تقوی نژاد با یادآوری اینکه ما در کنار شما هستیم، ادامه داد: باید توافقی را با هم داشته باشیم؛ بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی در حال اتمام است؛ بخشی در مورد سامانه ها وجود دارد که به دنبال آن هستیم که آنها را از لایحه مالیات جدا و به صندوق منتقل کنیم این موضوع 83 درصد رای آورد و مجلس همکاری مناسبی داشته است.

وی افزود: تمامی خرید و فروش ها در کشور در این سامانه ثبت می شود و طی دو سال آینده به صورت شفاف هیچ خرید و فروشی نداریم جز آنکه در سامانه مالیاتی کشور ثبت شود؛ در لایحه مالیات ذکر شده بود که مالیات بر ارزش افزوده طلا 3 درصد شود که برخی مطرح کردند از اصل و ذات طلا مالیات اخذ نکنید و از مابه التفاوت اخذ کنید البته ما به شرطی قبول کردیم که در سامانه سازمان مالیاتی خرید و فروش انجام شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: حدود 60 درصد اطلاعات برای دسترسی به عوارض در اختیار ما هست و ما در حال تکمیل آن هستیم.

مواد 9 تا 13 لایحه درآمد پایدار به  لایحه مالیات بر ارزش افزوده انتقال یابد

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور یادآور شد: بهتر است مواد 9 تا 13 لایحه درآمد پایدار به  لایحه مالیات بر ارزش افزوده انتقال یابد و سهم شهرداری ها از محل درآمد بر ارزش افزوده به 50 درصد افزایش یابد و همچنین واژه  عوارض جایگزین مالیات شود./

نظر شما