شناسهٔ خبر: 151794 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

حناچی، گزینه انتخابی یک شورای هزار نفره است!

امانی عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شاید در ظاهر انتخاب حناچی توسط ما ۲۱ نفر انجام شد، گفت: ولی در حقیقت این انتخاب و انتخاب‌های گذشته ماحصل یک جمع بزرگتر است. جمعی شاید بیش از هزار نفر!

به گزارش«نماینده»، شهربانو امانی در جریان یکصد و سومین جلسه شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: پیشاپیش آغاز هفته وحدت و میلاد باسعادت پیامبر عظیم الشان محمد مصطفی(ص) را خدمت همکاران و مردم عزیز شهر تهران تبریک عرض میکنم. همانی که اسلام و قرآن را برای ما به ارمغان آورد و همانی که ما را به دوستی و مودت دعوت کرد. همانی که ما را از کارشکنی در مقابل یکدیگر برحذر داشت و همان بزرگواری که با نزول سوره شوری، ما را به شور در امور، امر نمود و نظام شورایی را برای اداره امور جامعه، توصیه کرد.

وی افزود: شورای پنجم، با گذشت حدود ۱۴ ماه از حیات رسمی خود، برای سومین بار اقدام به انتخاب شهردار کرد. یک انتخاب شورایی دیگر که در ظاهر توسط ما ۲۱ نفر انجام شد ولی در حقیقت، این انتخاب و انتخاب‌های گذشته، ماحصل و میانگین اندیشه یک جمع بسیار بزرگتری از مردمی است که هرکدام به دلیل خود، دغدغه شهر و مدیریتش را دارند.

امانی گفت: در این انتخاب، جامعه بزرگتری نسبت به انتخاب شهردار حساس شده بود و در قالب رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی، مصاحبه‌ها، تماس‌ها و پیام‌ها و دیدارهای حضوری تاثیر می‌گذاشت به طوریکه به جرات می‌توان این انتخاب را میانگینی از نظرات یک جمع بسیار بزرگ دانست. جمعی شاید بیش از هزار نفر و نتیجتا، شورایی هزار نفره، شور کرد و بواسطه ما ۲۱ نفر، شهردار انتخاب شد.

رئیس کمیته ایمنی و حمل و نقل شورا گفت: به نظر من، این پدیده اجتماعی بسیار باارزشی است که چنین تکاپو و سرزندگی بالایی در آن موج میزند و مطالعه کنندگان فضای اجتماعی ایران را دعوت می‌کنم که تحرک اجتماعی چند هفته گذشته تهران را مطالعه کنند.

وی متذکر شد: زنجیره اقدامات شورایی و دموکراتیزه‌ ما زمانی تکمیل می‌شود که نه تنها در زمان انتخاب، همه، سهم و مشارکت داشته باشیم بلکه پس از انتخاب نیز، همه تمکین کنیم. حتی اگر اختلاف، یک رای باشد. حتی اگر کاندیدای ما جزو کاندیداها نباشد.

امانی با بیان اینکه نفع رفتار جمعی شورایی و نفع دموکراسی، صرفا در انتخاب شورایی و دموکراتیک تجلی پیدا نمی‌کند خاطر نشان کرد: اگر به این نفع قائل هستیم، آن را باید در هر دو حلقه زنجیر بیابیم. یعنی هم در انتخاب و هم در تمکین وگرنه، به سان بازی کودکانه‌ایست که نوع و قوانین بازی را با هم انتخاب می‌کنند ولی در نهایت به برهم‌زدن بازی ختم می‌شود.

وی افزود: همانطور که نفع انتخاب مشارکتی را همگان خواهیم برد، نفع تمکین نیز همگانی است و این رفتار، شایسته امت رسول اکرم(ص) است که ۱۴۰۰ سال پیش، ما را به آن امر نموده است. اگر حداقل تمکین را دوری از کارشکنی بدانم، حداکثر آنرا همراهی و همکاری و یاری میبینم. این دو دو سر طیف رفتار اجتماعی شورایی یا رفتار اجتماعی مبتنی بر دموکراسی است.

این عضو شورا گفت: از همگان سپاسگزارم که در این مدت، تک تک ما را تحت تاثیر نظراتشان قرار دادند. چه مخالفین مخالف و چه موافقین موافق. اکنون که هیجانات فروکش کرده، جز اندکی سیاهی، باقی را زیبایی بزرگی میبینم که نمود سرمایه اجتماعی ماست و آن اندک را که آقای آخوندی ضد رسانه خواندند، به حساب تمرین کم‌مان در مدیریت شورایی جامعه و پایین بودن شفافیت اجتماعی می‌گذارم که به امید آینده، سهمش رو به افول است.

امانی اظهار داشت: فراموش نکنیم که این عقلانیت و خرد جمعی، با مرکزیت نهاد شوراست که منسجم و موثر میشود و نمود پیدا می‌کند. روی سخنم با اهالی دولت و مجلس است که توجه بیشتری به نهاد شورا داشته باشند. نهاد شورا، یک مجرای بسیار پرظرفیت برای بروز خرد جمعی و انرژی اجتماعی است. ملت‌ها، بدون خرد جمعی، کارهایشان به بیراهه خواهد رفت و بدون انرژی اجتماعی، سرمایه‌ای برای رشد نخواهند داشت و نکته جالب روزگار ما این است که به مدد شبکه‌های اجتماعی، نهاد شورا و رسانه چنان درهم تنیده شده‌اند که حتی می‌توان، شفافیت اجتماعی را نیز بعد از رسانه، به حساب شوراها گذاشت.

وی در ادامه افزود: با وجود این ۳ ظرفیت بزرگ در این نهاد، از دولتمردان و مجلسیان باتدبیر و هوشمند، این توقع را دارم که نه تنها در امور مرتبط با توسعه کشور و استان و شهر، بلکه حتی برای ظرفیت‌سازی تبلیغی در ایام انتخابشان، به این نهاد، بپردازند.

امانی اضافه کرد: این صحنه، آوردگاه اندیشه ها و ظرفیت ها در این زمان و این مکان بود و هیچ مرحله ای از مراحل انتخاب، به معنی شکست فرد یا اندیشه‌ای نیست. محدود بود به زمان و مکان حاضر.بی‌شک، همه اندیشه‌ها و همه ظرفیت‌ها، بالاترین سرمایه‌های عرضه شده در این میدان محدود بودند و همگی، سهمی از خلق این زیبایی. قرعه انتخاب، توسط این شورای هزار نفره به نام دکتر حناچی زده شد. یک اعتماد مهم به بدنه شهرداری که بسیار کم سابقه است و در عین حال بسیار امید بخش. این انتخاب را هم به ایشان و هم به همه شهروندان تهران تبریک عرض می‌کنم و برای رسیدن به بیشترین نفع اجتماعی، همگان را به تمکینی با چاشنی همکاری دعوت می‌کنم.

نظر شما