شناسهٔ خبر: 151768 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ

مشاور دبیرکل نهادکتابخانه های عمومی کشور: کتابداران سردمدار اصلی ترویج کتابخوانی هستند

رسولی مشاور امور مجلس دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: کتابداران سرمداران اصلی ترویج فرهنگ کتابخوانی هستند. کتابداران باید آرامش داشته باشند تا بتوانند به مراجعه کننده کتابخانه، راهنمایی لازم را ارائه دهند.

به گزارش «نماینده»، امیرابراهیم رسولی، مشاور امور مجلس دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در مراسم بزرگداشت هفته کتاب استان البرز،ضمن تبریک هفته کتاب و روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، اظهار داشت: امروز به نیابت از دبیرکل محترم کتابخانه های عمومی کشور، وزیر محترم ارشاد جهت تبریک روز کتابدار به کتابدارن در اینجا هستم. کتابداران سرمداران اصلی ترویج فرهنگ کتابخوانی هستند. کتابداران باید آرامش داشته باشند تا بتوانند به مراجعه کننده کتابخانه، راهنمایی لازم را ارائه دهند.

وی با اشاره به انتخاب  محمد اسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، به عنوان عضو ناظر بر نهاد کتابخانه ها ، گفت: خیلی خوشحالیم که ایشان با یک بینش قوی و با پتانسیل جدیدی به کمک نهاد کتابخانه های عمومی آمدند. در حوزه قانونگذاری و بودجه، نیازمند توجه ویژه به نهاد کتابخانه های عمومی با ۶۵۰۰ نفر نیروی صف وستادی هستیم. دبیرکل محترم نهاد کتابخانه های عمومی در این سال ها سعی کردند در زمینه حقوق و دستمزد یک همسان سازی انجام دهند و به گونه ای عدالت را جاری کنند.

مشاور امور مجلس دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با تاکید بر اینکه باید به موضوع کتاب و کتابخوانی در مناطق محروم استان البرز توجه ویژه شود، گفت: خبر احداث کتابخانه در مناطق دور از مرکز استان مانند شهرستان طالقان، خوشحال کننده است.

رسولی افزود: در مرکز استان هم بحث کتابخانه مرکزی، نکته ای است که باید به آن توجه کرد و اگر برای این کار،اقدامی از سوی نهاد مرکزی قابل پیگیری است آمادگی لازم برای این مهم وجود دارد.

وی تاکید کرد: وقتی از کتابداران انتظار نظم، ارتقا سطح علمی، افزایش اطلاعات و سطح کتابخوانی را داریم، باید توقعات آنها را نیز پاسخگو باشیم.

مشاور امور مجلس دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در پایان ضمن تشکر از مدیرکل کتابخانه های استان البرز بخاطر تعامل خوب ایجاد شده در بین سازمان ها و ادرات، گفت: امیدواریم همکاری و همیاری مسئولین استانی در زمینه کتابخانه های عمومی، روزبه روز بهتر و بیشتر شود.

*برتری استان البرز در سرانه مطالعه

احمدعلی هراتی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز ضمن خیر مقدم به میهمانان و مدعوین، با تبریک بیست و ششمین هفته کتاب و «روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار» گفت: ما خادمین کتاب و کتابخوانی، به خاطر نامگذاری روز ۲۴ آیانماه، بزرگداشت علامه طباطبایی، صاحب تفسیر المیزان، به عنوان «روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار» به خود می بالیم.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه کتاب در دین مبین اسلام، بیان کرد: کتاب در نزد مسلمانان دارای ازرزش و جایگاه ویژه ای است، به گونه ای که معجزه پیامبر اسلام(ص) کتاب قرآن است. حضرت علی (ع)، کتاب را بوستان علما می داند. این نشان از اهمیت کتاب در نزد ما مسلمانان است.

رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه های عمومی استان البرز با اشاره جایگاه استان در سرانه مطالعه گفت: علاقه مردم استان البرز به کتاب و کتابخوانی باعث شده است که این استان از نظر سرانه مطالعه، در جایگاه برتری قرار گیرد.

هراتی افزود: کتاب در نزد سایر ملل و مکاتب نیز دارای جایگاه ویژه ای است، به گونه ای که ویکتور هوگو می گوید؛ خوشبخت کسی است که به دو چیز دسترسی داشته باشد؛ ۱) کتاب خوب و ۲) دوستانی اهل مطالعه و کتابخوان.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز با اشاره به برگزاری نخستین نشست هم اندیشی فرمانداران، شهرداران و روسای شوراهای اسلامی شهرهای استان البرز و نخستین نشست هم اندیشی دهیاران سراسر استان  با محوریت کتابخانه های عمومی، خاطر نشان کرد: امروز تعامل بسیار خوبی بین مسئولین و مدیران استانی با اداره کل کتابخانه های عمومی برقرار است. در نشست هایی که در شهرستان های مختلف داشته ایم، طرح توسعه کتابخانه های عمومی را در دست اقدام داریم.

هراتی با اشاره به فقدان کتابخانه مرکزی در استان البرز، تاکید کرد: با همکاری شورای اسلامی شهر و شهرداری کرج و مسئولین استانی، در آینده خبر های خوشی پیرامون کتابخانه مرکزی اعلام خواهد شد.

وی در ادامه  با اشاره به برگزاری افتتاحیه نخستین جشنواره اهدای کتاب استان البرز با شعار «کتابخانه بهتر با یک کتاب بیشتر» با حضور خیرین، نماینده مجلس، فرماندار ویژه کرج، ائمه جمعه، جمعی از مدیران کل در استان و عموم مردم در هفته کتاب، عنوان کرد: با همکاری اداره کل پست استان البرز، شهرداری، شورای اسلامی شهر و سازمان پسماند کرج در قالب اجرای طرحی زمینه استفاده عموم از کتاب هایی که در خانه های شهروندان بدون استفاده نگهداری می شود، فراهم گردید. در اجرای این طرح مردم با تماس از طریق شماره ۱۳۷ می توانند کتاب مورد نظر خود را در اختیار کتابخانه ها برای استفاده عموم قرار دهند.

هراتی گفت: اداره کل پست استان البرز در اجرای این طرح، مشارکت لازم را از طریق ارسال فراخوان و  اعلام نشانی کتابخانه ها در دریافت این نوع کتاب های خانگی دارد. این طرح از ۲۴ آبان ماه آغاز و تا ۲۴ آذرماه جاری ادامه دارد و در آینده ای نه چندان دور، طرح های بیشتری در این زمینه با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی به اجرا درمی آید.

مدیرکل کتابخانه های عمومی در پایان با اشاره به جایگاه رفیع شهدای انقلاب، ۸سال دفاع مقدس و شهدای حرم گفت: وظیفه ماست که در پاسداشت خون و آرمان شهدا بویژه شهدای حرم بکوشیم. یاد می کنیم از شهید گرانقدر، حجت الاسلام و المسلمین تمامزاده که عضو کتابخانه عمومی شهیدان نصیری کرج بودند.

نظر شما