شناسهٔ خبر: 151755 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

اتهام فرار مالیاتی به صورت افراطی متوجه جامعه پزشکی شده است

ترکی عضو کمیسیون بهداشت مجلس، از متهم‌کردن جامعه پزشکی به فرار مالیاتی که دامنه آن گسترش یافته است انتقاد کرده و از آن تحت عنوان عاملی برای کاهش انگیزه این قشر برای خدمات‌رسانی یاد کرد.

به گزارش «نماینده» اکبر ترکی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در انتقاد به اظهارنظر برخی پیرامون بی‌توجهی به وضعیت پرداخت مالیات پزشکان، گفت: به تازگی بسیاری از کارشناسان با توجه به اعمال تحریم‌ها آن هم در شرایطی که منابع نفتی کاهش پیدا کرده است برای کسب منابع به منظور اداره کشور به این موضوع روی آورده‌اند که هزینه‌ها باید از راه دریافت مالیات تامین شود که این اقدام تا حدودی معقول است.

نماینده مردم فریدونشهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: یکی از مشکلات موجود در این زمینه این است که این موضوع به صورت افراطی متوجه قشر زحمتکش جامعه پزشکی شده است و در بخش‌های مختلف، افراد به عنوان اینکه در جامعه پزشکی فرار مالیاتی وجود دارد به آن می‌پردازند، کما اینکه یکی از نمایندگان در مجلس نیز به این موضوع اشاره کرد که باید این مالیات به صورت گلوبال هم از حق‌الزحمه، هم عمل‌های جراحی و هم سایر اقداماتی که این قشر انجام می‌دهند، دریافت شود.

بخش اعظمی از حق پزشکان در بخش درآمدهای بیمارستانی باقی می‌ماند

وی تصریح کرد: این موضوع در حالی مطرح می‌شود که قرار بود بر اساس قانون بودجه ۹۷ کارانه‌ پزشکان به صورت پلکانی پرداخت شود، به این معنا که تا یک مبلغی را به صورت ۴۰ تا ۶۰ درصد به پزشکان پرداخت کنند، اما هر چه درآمد بالاتر رود، مبلغ بسیار کمی را به آنها پرداخت می‌کنند، تا جاییکه در برخی موارد تنها ۸ درصد به پزشک پرداخت می‌شود و مابقی در درآمدهای بیمارستانی باقی می‌ماند.

ترکی اظهار کرد: پرداخت پلکانی بر اساس مصوبه سال ۹۷ به این صورت است که در ابتدا درصدی بخشودگی دارد، بعد از ۱۰ درصد آغاز شده بعد به ۱۵درصد، ۲۰ درصد و ۳۵ درصد می‌رسد و اگر برخی پزشکان درآمدی از سایر بخش‌ها نیز داشته باشند وقتی از ۳۵ درصد به بالا مالیات پرداخت کنند، درآمدی برای آنها باقی نمی‌ماند.

وی بیان کرد: ما نباید در دریافت مالیات دچار افراط و تفریط شویم، ضمن اینکه فراموش نکنیم پزشکان قشر خدومی هستند که وظیفه آنها این بوده که همچون حکیمان قدیم به مردم خدمت کنند و واقعا هم این کار را انجام می‌دهند و با وجود تحریم‌هایی که ایجاد شده، بار سنگینی بر آنها تحمیل شده‌ است.

تعرفه‌های پزشکی با شرایط اقتصادی کنونی همخوانی ندارد  

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآورشد: برغم اینکه اعمال تحریم‌ها و افزایش تورم باعث افزایش نرخ تجهیزات پزشکی شده است، اما تعرفه های پزشکی نه تنها افزایش پیدا نکرده است، بلکه هنوز هم همکاران پزشک ملاحظاتی را دارند که این موضوع باید مدنظر قرار گیرد، ضمن اینکه همچنان این قشر بخش زیادی از درآمدشان را به صورت مالیاتی پرداخت می‌کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: البته ممکن است در هر قشری افرادی وجود داشته باشند که مالیات خود را به صورت کامل پرداخت نمی‌کنند و تخلفاتی در این زمینه وجود دارد که باید این تعداد محدود شناسایی شده و اعمال قانون شوند، اما اینکه بخواهیم یک مورد خاص را به همه تعمیم دهیم، باعث می‌شود انگیزه این قشر برای خدمات رسانی به کل کشور تحت شعاع قرار گیرد.

نظر شما