شناسهٔ خبر: 151739 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

دولت هنوز به جمع‌بندی لازم برای انعقاد پیمان‌های پولی نرسیده‌ است

پاپی زاده عضو فراکسیون ولایی با بیان اینکه باید از سیطره دلار خارج شویم، گفت:جای تاسف دارد که بانک مرکزی و وزارتخانه‌های اقتصاد و امورخارجه هنوز به جمع‌بندی لازم برای انعقاد پیمان‌های پولی نرسیده‌اند.

به گزارش «نماینده» عباس پاپی‌زاده، با تاکید بر اینکه جایگزینی دلار باید در دستورکارمان قرار گیرد، اظهار داشت: پس از جنگ جهانی دوم و زمانی که کشورهای مختلف جهان به ویژه اروپایی‌ها نتوانستند در مبادلات اقتصادی قدعلم کنند، آمریکا با تزریق دلار به اقتصاد این کشورها، واحد پول خود را مبنای مبادلات اقتصادی جهان قرار داد.

وی با اشاره به اینکه وقت آن رسیده که کشورهای جهان خود را از سیطره دلار آمریکا خارج کنند، ادامه داد: شکل گیری یورو در اروپا به نوعی مخالفت با دلار آمریکا بود و دیگر کشورها هم باید این اقدام را انجام دهند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: اگر کشورها با هم متحد شوند، جایگزینی دلار شدنی است و باید جهان از تک واحدی بودن پول خارج شود.

پاپی‌زاده با بیان اینکه کشورها می‌توانند به جای مبادله بر مبنای دلار از پیمان‌های پولی دو یا چندجانبه استفاده کنند، اظهار داشت: جای تاسف دارد که متولیان این مسئله مهم در کشورمان یعنی بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و امور دارایی و وزارت امور خارجه هنوز به جمع‌بندی لازم برای انعقاد پیمان‌های پولی نرسیده‌اند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با اشاره به اینکه حذف دلار یکباره اتفاق نمی‌افتد، بیان کرد: ما در وهله اول باید به دنبال انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه با کشورها باشیم که با ادامه این روند، بسیاری از مشکلات کشور حل و فصل می‌شود و دلار از بخش قابل توجهی از مبادلات اقتصادی ما حذف می‌شود.

نظر شما