شناسهٔ خبر: 151716 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

صهیونیست‌ها ببر کاغذی هستند/ عراق متحد راهبردی ایران است

 امیرعبداللهیان مدیر کل امور بین الملل مجلس گفت: مواضع سیاسی اتحادیه اروپا،ظرفیت و فضای سیاسی را پس از خروج آمریکا از برجام ایجاد کرده اما منجر به گشایش‌های بزرگ در مراودات اقتصادی و شکستن تحریم‌ها نشده و اکنون زمان عمل آنهاست.

به گزارش«نماینده»، حسین امیرعبدالهیان در برنامه «نگاه یک» شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: حجم بزرگ از حملات و فشارها و ایجاد شبهات منطقه‌ای و بین المللی علیه روابط خوب تهران و بغداد نشان دهنده استحکام و عمق روابط راهبردی 2 کشور ایران و عراق است.

وی با اشاره به اینکه یکی از­ موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه دیپلماسی در سال‌های اخیر، موضوع عراق است، افزود: کشورمان به گونه‌ای در سطح نظام و به شکل عالی، تحولات مربوط به­ روابط تهران و بغداد را مدیریت کرد که عراق از یک دشمن بالفعل به متحد راهبردی کشورمان تبدیل شد.

آمریکا درک درستی از تحولات روابط ایران و عراق ندارد

عبدالهیان ادامه داد: برای دشمنان جمهوری اسلامی ایران این سطح از روابط و همکاری‌ها و ارتباطات مردمی 2 کشور ایران و عراق کم نظیر است.

مدیر کل امور بین الملل مجلس اضافه کرد: پیوندهای کشورمان با عراق به قدری عمیق است و طیف گسترده‌ای­ از افراد و سیاسیون در عراق وجود دارند که دوستان جمهوری اسلامی ایران هستند و جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا درک درستی از تحولات روابط ایران و عراق ندارد.

وی گفت: داعش، آخرین کارت بازی بود که برخی از کنش گران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای ویرانی عراق رو کردند، اما حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مردم و نیروهای مسلح و رهبران عراق کمک کرد تا با موفقیت این مرحله را پشت سر بگذارند.

امیرعبدالهیان افزود: تلاش‌های زیادی که در زمینه انفکاک میان روابط 2 کشور ایران و عراق ایجاد شد، ثمره‌ای نداشت و نمونه بارز آن را در استقبال صمیمانه و گرم مردم عراق در مراسم اربعین از مردم کشورمان دیدیم.

به عراق کمک کردیم و توقع داریم کمک‌مان کنند 
وی اضافه کرد: «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق روابط دوستانه و دیرینه با ایران داشته است و شناخت خیلی خوبی از موضوعات در دستور کار 2 کشور دارد همچنین وی از زمان سقوط صدام تا کنون از افرادی بود که همواره برای توسعه و تحکیم روابط 2 کشور قدم‌های مثبت و سازنده برداشته است.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل گفت: میان «برهم صالح» و مسئولان کشورمان اتفاق نظر وجود دارد تا توافقات بین ۲ کشور، اجرایی شود. در شرایط سخت عراق به این کشور کمک کردیم و توقع داریم در شرایط تحریم کشورمان، عراق بیش از هر کشور دیگری به مردم و جمهوری اسلامی ایران کمک کند.

امیر عبداللهیان ادامه داد: مهمترین پیام سفر «برهم صالح» رئیس جمهور عراق به کشورمان این بود که دولت و مردم عراق قدردان حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران در این سال‌ها هستند.

ایران مانع از ماندگاری آمریکا در عراق شد 
وی افزود: آمریکایی‌ها با برنامه ریزی دراز مدت در سال ۲۰۰۳ میلادی وارد عراق شدند و هدف آن‌ها از آوردن بیش از ۱۷۰ هزار نیروی نظامی، استفاده از منابع سرشار انرژی و نفت در عراق بود.

امیرعبدالهیان تاکید کرد: آمریکایی‌ها آمده بودند که بمانند نه اینکه بروند، اما مواضع جمهوری اسلامی ایران و توصیه ما به دوستان عراقی همواره این بود که مبادا از ظلم صدام رها شدید گرفتار ظلم بزرگتر از او شوید و باید طعم شیرین استقلال را حفظ کنند.

مدیر کل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی گفت: هیاهو و جنگ روانی آمریکایی‌ها بیشتر از اقداماتی است که انجام می‌دهند. آن‌ها ادعای زیادی دارند، اما در مرحله اجرا دچار خطاهای متعددی می‌شوند.

نباید به اروپایی‌ها امید داشته باشیم
امیر عبدالهیان با اشاره به اینکه ایران تجربه ۴۰ ساله تحریم‌ها و حکومت دارای را دارد، افزود: در زمینه تحریم‌های آمریکا، ایستادن روی پای خودمان در ۴۰ سال گذشته جواب داد و در پیشرفت‌های دفاعی، موشکی و نفوذ و قدرت منطقه‌ای ما آمریکایی‌ها نه تنها هیچ نقشی نداشتند بلکه سعی کردند مانع شوند و در هیچ سطح از پیشرفت‌های علمی و فناوری کشورمان هم نقشی نداشتند، درمورد اروپایی‌ها هم نباید امید داشته باشیم.

وی ادامه داد: هیاهوهای ترامپ می‌تواند مزاحمت‌هایی را برای ما ایجاد کند.

مدیرکل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ظرفیت اروپایی‌ها محدود است، گفت: در این مرحله مواضع سیاسی اتحادیه اروپا، ظرفیت و فضای سیاسی را ایجاد کرده است، اما اینکه منجر به گشایش‌های بزرگ در مراودات اقتصادی و شکستن تحریم‌ها شود باید در حد اروپا، آن را دید.

امیرعبدالهیان افزود: اروپایی‌ها به ما قول دادند و ما را در برجام نگه داشتند و اکنون زمان عمل آنهاست. آن‌ها در حوزه سیاسی هماهنگ‌تر از حوزه اقتصادی بودند.

آمریکا و ترامپ نمی‌تواند بازی سازی و نظم سازی کند
وی اضافه کرد: بر مبنای اطلاعات دقیق ما، مشاوران ترامپ 2 ماه مانده به زمان اعمال بازتحریم‌های نفتی علیه کشورمان به او توصیه کردند به هیچ وجه نمی‌توانند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند.
امیرعبدالهیان گفت: آمریکایی‌ها هرگز نمی‌توانند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند و آن‌ها تحریم‌ها را هم نمی‌توانند حفظ کنند، زیرا حفظ آن برای آن‌ها هزینه‌های زیادی دارد.
وی افزود: دوره آقایی آمریکایی‌ها و فرمان دادن آن‌ها گذشته است. ترامپ نمی‌تواند بازی سازی و نظم سازی کند و فقط می‌تواند آن را مختل کند.

مدل روابط منطقه‌ای ایران مبتنی بر پول، دلار و نفت نیست
دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل در بخش دیگری از سخنان خود گفت:​ برای تامین امنیت ملی کشورمان مانند همه کشورها باید هزینه کنیم، اما هزینه‌ای که ما انجام می‌دهیم به میزان برداشتمان با هزینه‌ای که آمریکایی‌ها امارات و عربستان سعودی می‌دهند قابل مقایسه نیست.

وی افزود: آن چه که جمهوری اسلامی ایران در این سال‌ها برای تامین امنیت ملی کشور و به تبع آن تامین امنیت منطقه انجام می‌دهد نتیجه اش این شد که سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی و سی آی‌ای قادر نیستند که تیم بفرستند که کشور و دانشمندان ما را مورد تهدید قرار دهند.

امیر عبدالهیان اضافه کرد: ترامپ گفته است آمریکا در این سال‌ها 7 تریلیون دلار در منطقه هزینه کرده است، اما ما هیچ وقت چنین مبالغی را در منطقه هزینه نکردیم، زیرا مدل روابط منطقه‌ای ما مبتنی بر پول، دلار و نفت نیست.

صهیونیست‌ها به کمک آمریکایی‌ها در پی تثبیت جایگاه ولیعهد عربستان هستند 
دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیر کل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی با اشاره به شکست اخیر رژیم صهیونیستی از حماس گفت:​ مقاومت به رغم فشارهای شدید در بهترین وضعیت است. نخستین وزیر رژیم صهیونیستی حضور ترامپ در کاخ سفید را فرصت طلایی برای این رژیم می داند و در پی تثبیت جایگاه ولیعهد عربستان است زیرا به گفته مقامات صهیونیستی آنها 40 سال منتظر روی کار آمدن شخصی مانند بن سلمان در عربستان بودند.

وی گفت : صهیونیست ها می دانند با وجود داشتن صدها کلاهک هسته ای چقدر شکننده و مانند ببر کاغذی هستند و به این دلیل خود را در بین دیوارهای بتنی محاسبه کرده اند. 

دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی افزود:​ رژیم صهیونیستی با نشان دادن روابط عادی خود با کشورهای عربی، مبادلات اقتصادی با این کشورها، اعلام قدس به عنوان پایتخت این رژیم، تبدیل سرکنسولی آمریکا در قدس غربی به سفارت، می خواهد به نیروهای مقاومت در فلسطین فشار آورد .

موشک باران گروه‌های مقاومت فقط هشدار بود 
امیر عبدالهیان گفت: اکنون صهیونیست ها در غزه و آل سعود در یمن با محاصره این مناطق رفتار مشابهی را نشان می دهند .

وی با بیان اینکه رئیس جمهور آمریکا می خواست با ترور سران مقاومت میوه فضای ایجاد شده در منطقه را بچیند افزود : نیروهای مقاومت در فلسطین با شلیک صدها موشک در کمتر از 24 ساعت این توطئه آمریکایی - صهیونیستی را شکست داد.

دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی گفت: صهیونیست ها از انتشار شکست های خود در رسانه ها جلوگیری می کنند.

امیر عبدالهیان افزود : گروه های مقاومت فلسطینی اعلام کرده اند فقط در پاسخ به جنایات وحشیانه صهیونیست ها فقط به آنها هشدار داده اند .

بذر امنیت کاشته شده در منطقه توسط ایران مکانیزم خود تنظیمی دارد 
وی با بیان اینکه صهیونیست ها تحمل جنگ را ندارد گفت : در بدترین شرایط منطقه رژیم صهیونیست نتوانست در مقابل مقاومت فلسطین دوام بیاورد.

دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیر کل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی کشورهای عربی که در پی عادی سازی روابط با صهیونیست ها هستند در 70 سال اخیر هیچ کمکی به فلسطینیان نکرده اند افزود : این کشورها مقاومت را بسیار دست کم گرفته اند.

امیر عبدالهیان گفت: ما توانستیم بذری را برای کمک به امنیت منطقه و امنیت ملی کشورمان بکاریم که مکانیزم خود تنظیمی دارد و ما برای آن هیچ هزینه ای نمی‌کنیم.

وی افزود: در بحرین مبارزان سیاسی و نظامی انتخابات آینده این کشور را به طور یکپارچه تحریم کرده اند و بر این اساس بسیاری از کاندیداها انصراف داده اند .

سه هزار نفر در بحرین زندانی هستند 
دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی گفت: بر این اساس حکومت آل خلیفه دچار چالش شده است و برای پای صندوق انتخابات آوردن بحرینی ها شیخ علی سلمان را در دادگاهی فرمایشی به حبس عبد محکوم کرد.

امیر عبدالهیان افزود: سعودی ها هیچ کمکی به خاندان حاکم بر بحرین نمی کنند بلکه شکاف را بین حکومت و مردمش افزایش می دهند.

وی با بیان اینکه حکومت بحرین باید با معارضان سر یک میز مذاکره بنشینند گفت:​ نسخه عربستان نه تنها کمکی به آل خلیفه نکرده بلکه مشروعیت ان را روز به روز کاهش داده است.

دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی افزود: سه هزار نفر در بحرین زندانی هستند که بر اساس محاسبه جمعیت این کشور رقم قابل توجهی است.

آمریکا مسبب خسارت ۴۰۰ میلیارد دلاری در سوریه
امیر عبدالهیان گفت : بحرین 33 جزیره دارد که 6، 7 جزیره آن به اندازه یک زمین فوتبال و خالی از سکنه است.

وی افزود : مکانیزم انتخابات در بحرین به این گونه است که 7 نماینده مجلس از این جزیره ها انتخاب می شوند و پادشاه برای هر یک از این جزایر نماینده انتخاب می کند.

دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی گفت: در سال 2011 با طراحی مهندسی شده آمریکایی ها نظام سیاسی سوریه رو به سرنگونی رفت اما در آن زمان مستشاران نظامی ما در این کشور حضور نداشتند.

امیر عبدالهیان افزود: هزینه بازسازی سوریه 400 میلیارد دلار برآورد شده است که این خسارات را آمریکایی ها به بار آورده اند اما با وقاحت می گویند اشکالی در ماندن بشار اسد وجود ندارد اما ایرانی ها باید از سوریه خارج شوند.

وی گفت: دست آمریکا و مزدورانش در میدان نبرد یمن خالی است و در بندر ال حدیده 300 تانک نفر بر و 3 هزار نفر از مزدوران رژیم صهیونیستی کشته شده اند.

اردوغان از هر شرایطی برای تامین منافع ملی ترکیه استفاده می کنند
دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی افزود: جنگ یمن به پایان خود نزدیک شده است و آمریکا، عربستان و انگلیس نمی توانند برای یمن تصمیم بگیرند.

امیر عبدالهیان گفت : اگر آل سعود در یمن دخالت نمی کرد تاکنون دولت وحدت این کشور تشکیل شده بود.

وی گفت: منافع زیادی در لبنان داریم اما هیچ گاه در امور این کشور دخالت نکرده ایم.

دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی افزود: کسی که 4 سال است دستور قتل زن ها و بچه های یمنی را صادر می کند ابایی از کشتن خاشقچی ندارد و انجام شدن این قتل به دستور وی غیر عادی نیست.

امیر عبدالهیان گفت: آمریکایی ها می خواهند برای حفظ بن سلمان جنگ یمن را که یکی از پرونده های دست و پا گیر ولیعهد عربستان است پایان داد.

دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیر کل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی افزود: سعودی در مسیر سازنده نیستند و هیچ راهی جزء ایجاد روابط عادی با ایران و متوقف کردن رفتار غیر سازنده در منطقه ندارند.

وی گفت: ترکیه از رفتار سعودی به ویژه در ماه های اخیر راضی نیست اما رئیس جمهور این کشور از هر شرایطی برای تامین منافع ملی ترکیه استفاده می کنند. 

نظر شما