شناسهٔ خبر: 151705 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق

حناچی هم مانند دیگر لیبرال‌ها؛ اصلاح طلبان شهر تهران را گران می‌خواهند

حناچی پیروز حناچی هم مانند دیگر اصلاح‌طلبان گران کردن شهر تهران را روش مدیریتی مطلوب خود عنوان کرد.

به گزارش«نماینده»، اصلاح‌طلبان در اظهار نظرهای مختلفی از گران کردن هزینه‎های شهر تهران سخن گفته‌اند. از «محمد علی نجفی» شهردار اول شورای شهر پنجم گرفته تا کرباسچی، آخوندی، صفایی فراهانی و ... مطرح کرده‌اند که تهران شهر ارزانی است و بنابراین بایستی با گران کردن آن هم شهر هزینه‌های خود را بپردازد و هم اینکه از مهاجرت بیشتر به کلانشهر تهران جلوگیری شود.

حالا از «پیروز حناچی» شهردار جدید تهران فیلمی منتشر شده است که وی نیز همین نظریه را مطرح می کند. در این فیلم دو موضوع توسط آقای شهردار مطرح می شود. اول اینکه بایستی مانند تیم ملی از کشور مدیر خارجی وارد کنیم؛ چراکه مسائل مدیریت شهری کمتر از تیم ملی نیست. از سوی دیگر وی مطرح می کند که باید هزینه تهران را بیشتر کنیم تا مردم از شهر به حومه کوچ کنند.

اگرچه روابط عمومی شهرداری تهران در اقدامی قابل تامل یک فیلم شفاف را تکذیب کرد و آنرا برای قبل از شهردار شدن یعنی در زمانی که حناچی معاون معماری و شهرسازی بوده، عنوان کرد اما به نظر نمی رسد که باورهای مدیریتی حناچی که روزنامه‌های اصلاح طلب وی را یک مدیر لیبرال نامیده‌اند، تغییر کرده باشد. اگر اینطور باشد هم بایستی آنرا در حوزه تناقض مدیریتی تحلیل و بررسی کرد.

حناچی سابقه دیگری هم در چنین اظهار نظرهایی دارد. وی همچنین در دیماه سال گذشته موضوع اخذ عوارض تردد از بزرگراه هایی که در دوره جدید ساخته می شود، مطرح کرد. شهردار جدید تهران با بیان اینکه دریافت عوارض تردد از بزرگراه ها در بسیاری از شهرهای دنیا انجام می شود گفت:«دریافت عوارض از پروژه هایی که در آینده احداث خواهد شد در دستور کار قرار می گیرد.[۱] »

اما دو روز بعد از فشار افکارعمومی وی در گفتگو با مهر ضمن کوتاه آمدن از موضوع خود گفت:«اخذ عوارض از بزرگراه ها در دستور کار نیست و هنوز در این رابطه به پیشنهاد روشنی دست پیدا نکرده ایم.[۲] »

حناچی در این فیلم اظهار می کند:« برای این کار ما به بهترین متخصصان شهری نیاز داریم. مگر ما برای تیم ملی نمی رویم مربی خارجی می گیریم. شهرسازی کشور از تیم ملی کشور کمتر است؟ ما باید قبول کنیم که خیلی از تجربیات را نداریم. ما باید قبول کنیم که تجربه منطقه ای در مقیاس کلانشهررا به طور کامل نداریم. ما تجربیاتی که لیست می کند سیاست های اقتصادی را با سیاست های تعادل منطقه‌ای در دانشگاه تجربه نکردیم.»

وی در بخش دوم می گوید: «شما هر چقدر به مرکز نزدیک می شوید هزینه ها افزایش می یابد و هر چقدر دور می شوید هزینه ها به طور معنی داری کاهش پیدا می کند. شما در مرکز لندن با هزار پوند یک واحد سی متری می توانید اجاره بکنید با همان پول هفتاد کیلومتر با قطار برید عقب تر می توانید یک خانه ویلایی بگیرید و هزینه های زندگی تان کاهش پیدا می کند. مردم به اختیار و نه به اجبار بدون اینکه خدمات محلی شان و سلامتشان را از دست بدهند ترجیح می دهند که اطراف شهر را انتخاب بکنند.»

البته در حال حاضر هم اختلاف قیمت خانه‌های شهر تهران با حومه آن بسیار زیاد است و بعضا با فروش یک آپارتمان در تهران می‌توان خانه ویلایی بزرگی در حومه شهر خریداری کرد که این موضوع به کوچ بسیاری به شهرهای حومه تهران و حتی پدید آمدن شهرهای جدید منجر شده است.

این صحبت‌ها یادآور سخنان «معصومه ابتکار» رئیس سابق سازمان محیط زیست کشور است که در جواب اینکه آلودگی در شهر تهران وجود دارد بیان داشت که «مردم از شهر بیرون بروند.»

با این حال به نظر می رسد که راهکار مدیریت شهری اصلاح طلبان بیرون کردن مردم از شهر تهران و همچنین گران کردن آن است که به طور اختصاصی برای عده ای متمول باشد. این درحالی است که در حال حاضر موضوع حمل و نقل بین شهری مردمی که برای کار در تهران روزانه وارد پایتخت می‌شوند و شب به سوی خانه‌های خود روانه می‌شوند، یکی از مشکلات شهر تهران محسوب می‌شود که اصلاح طلبان تا به امروز کاری برای این موضوع نکرده اند و حتی خطوط مترویی که در زمان شهرداری «محمد باقر قالیباف» ساخته و افتتاح شده است با کمترین ظرفیت خود در حال فعالیت است. یکی از این خطوط مترو حرم مطهر به فرودگاه امام خمینی است.

نگاه حناچی به مردم تهران در اظهار نظری که بوی توهین و کنایه از آن به مشام می رسد نیز دیده می‌شود. وی اخیرا در آیین رونمایی از جلد دوم کتاب تهران‌نگاری که صبح امروز در کتابخانه ملی برگزار شد، با اشاره به ضرورت توجه به تاریخ و پیشینه شهر گفت:

چندی پیش در فرهنگسرای نیاوران با برخی از اساتید آلمانی صحبت می‌کردم. آنان گفتند مردمی که تاریخشان را فراموش کنند به آلزایمر مبتلا خواهند شد بنابراین ما باید در شورا و شهرداری کاری کنیم که آلزایمر را از شهروندانمان بگیریم. [۳]

با این حال نگاه از بالا به پایین و لیبرالی به شهروندان تهرانی در مدیریت جدید شهر تهران را مشاهده می کنیم؛ نگاهی که هنر مدیریتی را در سخت و هزینه‌زا کردن خدمات شهری می بیند و برای این منظور اعتقاد به مدیر خارجی دارد نه مدیر داخلی.


[۱] http://www.irna.ir/tehran/fa/News/۸۲۷۹۶۳۷۵

[۲] https://www.mehrnews.com/news/۴۲۰۲۶۳۳

[۳] https://www.isna.ir/news/۹۷۰۸۲۴۱۱۷۹۳

نظر شما