شناسهٔ خبر: 151701 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

خصوصی‌سازی سم مهلک نظام"تعلیم و تربیت" است

حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس می گوید: کاهش سهم آموزش و پرورش از کل بودجه عملیاتی دولت در این سال‌ها ناشی از تفکر خصوصی‌سازی است که سم مهلکی برای سیستم تعلیم و تربیتی کشور محسوب می‌شود.

به گزارش«نماینده»، حمیدرضا حاجی‌بابابی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با اظهار گلایه از روند کاهشی سهم بودجه آموزش و پرورش از کل بودجه عملیاتی کشور در سال‌های اخیر گفت: در سال 91 سهم بودجه آموزش و پرورش از کل بودجه عملیاتی دولت حدود 15.5 درصد بود که در سال‌های اخیر به 8 درصد رسیده است.

وی افزود: این روند نزولی بیانگر نگاه مصرفی به آموزش و پرورش است، غافل از این که آموزش و پرورش نهادی مولد سرمایه‌های انسانی و اجتماعی است و جفا به آموزش و پرورش هست که آن را مصرف کننده بدانیم و سهم آموزش و پرورش در تولید ناخالص ملی غفلت کنیم.

خصوصی‌سازی سم مهلک نظام تعلیم و تربیت

حاجی بابابی اظهار کرد: کاهش سهم آموزش و پرورش از کل بودجه عملیاتی دولت در این سال‌ها ناشی از تفکر خصوصی‌سازی است که سم مهلکی برای سیستم تعلیم و تربیتی کشور محسوب می‌شود.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با اشاره به این که این تفکر باید اصلاح شود، خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش باید جایگاهی فراتر از سایر دستگاه‌های اجرایی داشته باشد کما این که در سند تحول بنیادین نیز به این موضوع اشاره شده است و سایر دستگاه‌های اجرایی موظف هستند با تمام امکانات و ظرفیت‌ها در راستای تحقق اهداف آموزش و پرورش نهایت همکاری را داشته باشند.

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه گفت: در برنامه‌های میان مدت مانند برنامه ششم توسعه به این مسئله مهم توجه کرده‌ایم. برای مثال وزارت ارتباطات موظف شده است که در طول سال‌های اجرای برنامه ضمن ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی همه مدارس را هوشمند کند.

وی ادامه داد: در قانون بودجه 97 نیز مواردی مانند تخصیص یک درصد از درآمد بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی به آموزش و پرورش از جمله قوانینی است که در جهت تقویت اعتبارات این وزارتخانه تصویب شده است.

کاهش اعتبارات آموزش و پرورش زمینه‌ای برای توجیه عدم کیفیت‌بخشی

حاجی‌بابایی با بیان این که کاهش اعتبارات آموزش و پرورش زمینه را برای توجیه اجرای برنامه‌های عدم اجرای برنامه‌های کیفیت بخشی ایجاد می‌کند، افزود: این توجیحات به گونه‌ای است که حتی کوتاهی در اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش را به نبود اعتبار مربوط می‌کنند. در حالی که اجرای سند تحول بنیادین ظرفیت‌های خوبی را برای جذب اعتبارات ایجاد می‌کند.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس تاکید کرد: طبق اظهار اقتصاددانان یک واحد سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش 4 برابر ارزش افزوده تولید می‌کند. بنابراین باید از تفکر مصرفی بودن فاصله بگیریم و این موضوع در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب نیز تصریح شده است.

وی ادامه داد: جفاست کارخانه تولید سیمان را تولیدی بدانیم و بزرگترین دستگاه تولید فکر، اندیشه و نیروی انسانی را که در بیشتر کشورهای دنیا عامل ارتقاء امنیت ملی است، مصرفی تلقی کنیم.

مجلس باید جدی‌تر به مسئله آموزش و پرورش وارد شود

حاجی‌بابایی با گلایه از روند امور در مجلس گفت: از سال 75 در مجلس روی سخن من اولویت آموزش و پرورش بوده است و باید از تمام ظرفیت‌ها برای تقویت آن استفاده کرد و مجلس باید جدی‌تر به این موضوع وارد شود.

دولت در بودجه 98 به رتبه‌بندی معلمان توجه ویژه‌ای داشته باشد

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس تصریح کرد: اگر آموزش و پرورش اولویت دولت نباشد مرجعیت و جایگاه اجتماعی معلمان در شان و شایسته این قشر نخواهد بود و این مسئله قطعا در کیفیت بهره‌وری و عدالت آموزشی موثر است.

وی از دولت خواست با توجه به فصل تدوین بودجه سال 98 در این لایحه به اولویت‌های آموزش و پرورش به ویژه اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان توجه ویژه شود، چرا که در برنامه ششم توسعه یکی از مهمترین قوانین اجرایی کردن طرح رتبه‌بندی معلمان است.

نظر شما