شناسهٔ خبر: 151681 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

روابط اقتصادی ایران و عراق بزودی تا ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد

روحانی/2 رئیس‌جمهور گفت: امروز روابط اقتصادی بین دو کشورایران و عراق به حدود ۱۲ میلیارد دلار می‌رسد که می‌توانیم با تلاش دوجانبه در آینده نزدیک این رقم را به ۲۰ میلیارد دلار برسانیم.

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور ظهر امروز در نشست خبری با همتای عراقی خود ضمن خوشامدگویی به برهم صالح رئیس‌جمهور عراق گفت: جا دارد به خاطر روند انتخابات خوب در کشور عراق و تشکیل مجلس شورا و انتخاب رئیس‌جمهور جدید تبریک بگویم.

وی‌ ادامه داد: برای همه ما واضح است که روابط ایران و عراق از لحاظ تاریخی، فرهنگی و مصالح ملی و منطقه‌ای یک روابط بسیار مهم و ویژه‌ای است. درواقع همه مسئولان فعلی جمهوری عراق با مسئولان جمهوری اسلامی ایران یک همکاری بیش از ۳۰ سال را دارند. هم در مبارزه با استبداد در عراق و هم برای استقرار امنیت در عراق.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز روابط دو کشور بین دو هیأت مورد بررسی قرار گرفت و دو طرف ضمن تأکید بر ادامه روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بین دو طرف بر این نکته هم اعتراف داشتیم که ظرفیت‌های بیشتری برای توسعه روابط بین دو کشور وجود دارد.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: امروز روابط اقتصادی بین دو کشور به حدود ۱۲ میلیارد دلار می‌رسد که می‌توانیم با تلاش دوجانبه در آینده نزدیک این رقم را به ۲۰ میلیارد دلار برسانیم. ما امروز در زمینه روابط و تبادل برق، گاز، فرآورده‌های نفتی و فعالیت‌های دو کشور در زمینه کشف و استخراج نفت با همدیگر گفت‌وگو کردیم. دو طرف راجع‌به اتصال راه‌آهن دو کشور هم در سمت غرب و هم در سمت جنوب صحبت کردیم، مخصوصا اتصال راه‌آهن شلمچه به بصره که مقدمات آن مهیا است و با اقدامات وزارت دارایی عراق به زودی شرکت ایرانی می‌تواند کار را شروع کند و با اتصال این ۳۵ کیلومتر راه‌آهن مردم دو کشور می‌توانند به سهولت رفت و آمد کنند و ما می‌توانیم انتقال بار و مسافر دو کشور را از این طریق راحت‌تر و ارزان‌تر انجام دهیم، مخصوصاً برای ایام اربعین مردم ما به سهولت و راحتی بتوانند از طریق راه‌آهن به کربلا برسند.

روحانی در مورد مسئله لایروبی در اروندرود و شط‌العرب اظهار داشت: این مسئله برای دو کشور حائز اهمیت است. این لایروبی باعث می‌شود شاهد آبادانی بیشتر در خرمشهر، آبادان، بصره و فاو باشیم. مسئله محیط‌زیست برای دو طرف حائز اهمیت است، امروز بخشی از مردم ما در مرزهای غربی و به ویژه در جنوب دچار مشکل ریزگرد هستند و این ریزگرد به عنوان یک معضل باید با همکاری دو کشور حل و فصل شود و بسیار خوشحالم که رئیس‌جمهور عراق وعده دادند شخصا موضوع محیط‌زیست را دنبال کنند و ما بتوانیم همان طور که ملت عراق را از رنج داعش با کمک همدیگر خلاص کردیم، مردم دو کشور را از رنج ریزگرد با کمک دو کشور خلاص کنیم.

وی افزود: توافق کردیم که ما منطقه آزاد تجاری بین دو کشور داشته باشیم و بتوانیم صنایع مشترک را در این منطقه آزاد آغاز کنیم. این موضوع توافق دو کشور بوده و از کمیسیون مشترک می‌خواهیم سریع‌تر آن را دنبال کند.

رئیس قوه مجریه در مورد گفتگوهای امروز خود با همتای عراقی خود در مورد مسائل منطقه‌ای اظهار داشت: نظر هر دو بر این بود که ثبات و امنیت در کل منطقه به نفع مردم است. ما نیازی به مداخلات خارجی در منطقه نداریم و کشورهای منطقه باید با یکدیگر روابط نزدیک‌ترین داشته باشیم و بتوانیم با همکاری یکدیگر بتوانیم برای ثبات کل منطقه تلاش کنیم و امیدواریم هرچه زودتر شاهد پایان جنگ ویرانگر و ظالمانه در یمن باشیم و همچنین شاهد ثبات و امنیت در سوریه و کل منطقه باشیم.

روحانی در پایان گفت: ما امنیت عراق را امنیت ایران، توسعه عراق را توسعه ایران می‌دانیم و دو ملت بسیار نزدیک بین ایران و عراق باید روابط‌شان روزبه‌روز بیشتر شود و از لحاظ اقتصادی و سیاسی شاهد روابط نزدیک‌تر بین دو کشور باشیم.

نظر شما