شناسهٔ خبر: 151680 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سرنوشت پایتخت، زیر سایه یارکشی سیاسی در شورای شهر

شورای شهر فرآیند سیاسی انتخاب شهردار تهران، انتقاد طیف های مختلف احزاب از حامیان شورای شهر پنجم تا منتقدان آن را به همراه داشته است.

به گزارش«نماینده»، هفته پیش شهردار تهران انتخاب شد، این در حالی است که رفت و آمدهای مکرر اشخاص در جایگاه شهردار تهران انتقادات حامیان اصلی لیست امید در انتخابات شوراهای شهر روستا در سال ۹۶ را برانگیخته است. محمدرضا عارف، رئیس مجمع نمایندگان امید در مجلس شورای اسلامی، از مهمترین چهره‌هایی است که در این باره لب به انتقاد گشود.

عارف، در نشستی مشترک با اعضای هیأت رئیسه فراکسیون امید، شورای عالی اصلاح طلبان، شورای شهر و مجمع نمایندگان تهران از عدم ثبات مدیریت شهری گلایه کرد. اظهاراتی که علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران هم آن را تأیید کرد و گفت: «قبول دارم که شورای پنجم نتوانسته است ثبات نسبی در شهر ایجاد کند.»

اذعان شهردار کارگزارانی تهران به یارکشی سیاسی شورای شهری‌ها

غلامحسین کرباسچی هم از جمله افراد منتقد به این مسئله بود و در اردیبهشت ماه سال جاری به این نکته مهم اشاره کرد که به نظر می‌رسد ریشه این بی ثباتی در همین مسئله است.

یارکشی شورای شهری‌ها برای رسیدن به جایگاه بهشت

کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، پس از موافقت شورای شهر تهران با استعفای نجفی و در کش و قوس انتخاب شهردار جدید درباره لیست ۷ نفره گزینه‌های شهرداری تهران گفته بود: «برای انتخاب شهردار جدید تهران کارایی و توان اجرایی در تهیه این لیست ملاک قرار نگرفته است. این لیست را آقایان در شورا براساس قول و قرارهایشان تنظیم کرده اند و این یارکشی‌ها به زندگی مردم و جامعه آسیب خواهد زد چرا که فردی باید به عنوان شهردار انتخاب شود که ظرفیت و پتانسیل اداره شهر را داشته باشد. در واقع لیست به طور کامل با لابی آقایان تهیه شده و ملاک انتخاب شهردار کارایی نبوده است.»

نگرانی از ابهام سرنوشت کلیددار ساختمان بهشت

یارکشی شورای شهری‌ها برای رسیدن به جایگاه بهشت

اظهاراتی که در حقیقت، سیاسی بودن لیست امید در مجلس و شورای شهر و به تبع آن، انتخاب شهرداری بر اساس این معیارها را به نمایش می‌گذارد، مسئله‌ای که در عمل موجب تغییر چند شهردار آن هم کمتر از یکسال شد و نگرانی‌ها را از ابهام سرنوشت کلیددار ساختمان بهشت به وجود آورده است؛ ابهامی که به گفته عارف در نشست با برخی اصلاح‌طلبان، فرصت چهارساله شورای شهر برای انتخاب شهردار را خدشه‌دار کرده و همین مسئله موجب لطمه شدید به ثبات مدیریت شهری شده، آن هم در شرایطی که ثبات در مدیریت لازمه تحقق برنامه اداره شهر است.

پس از روشن شدن تکلیف بازنشستگی افشانی ـ شهردار دوم تهران در یک سال گذشته ـ اعضای شورای شهر، دست آخر، عباس آخوندی و پیروز حناچی را به عنوان نامزدهای نهایی برای سکانداری شهرداری تهران انتخاب کردند که پیروز حناچی معاون وزیر مستعفی راه با اختلاف یک رأی به عنوان شهردار تهران انتخاب شد.

مطرح شدن نام این دو نفر به عنوان گزینه‌های نهایی شهرداری تهران انتقادات بسیاری را به همراه داشت، از جمله این افراد عبدالله رمضان زاده بود که در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «شهر تهران به اندازه کافی از شکاف طبقاتی رنج می‌برد، با انتخاب گزینه‎های با اندیشه‌های سوپرلیبرال اقتصادی به این ناهنجاری دامن نزنید.»

از سوی دیگر احمد حکیمی‌پور، عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران در دوره چهارم و دبیرکل حزب اراده ملت ایران در مورد فرآیند انتخاب مجدد شهردار تهران از سوی شورای شهر گفت: به نظر بنده شخصیت‌ها و احزاب در این مسئله دخالت نکنند و نظر مشورتی خود را به شورا انتقال دهند؛ نه اینکه در انتخاب شهردار و گزینه‌های نهایی شهردار اظهارنظر کنند.

عضو شورای شهر تهران: شورای پنجم خیلی زیاد حزبی رأی می‌دهند

اما اظهارات رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران که در بطن فرآیند انتخاب شهردار تهران است بسیار قابل توجه است. محمد علیخانی در پاسخ به این پرسش که اعضای شورا چه مقدار حزبی رأی می‌دهند، می‌گوید: «شورای پنجم خیلی زیاد حزبی رأی می‌دهند.» این اظهارات نشان می‌دهد اعضای شورای شهر تهران توجه ویژه‌ای به نظرات چهرهای رده بالای اصلاح طلب برای انتخاب شهردار دارند. نظراتی که مشخص نیست به چه میزان مبتنی بر سهم‌خواهی‌های سیاسی گروه‌های مختلف اصلاح‌طلب با توجه به معیارهای اساسی انتخاب یک شهردار توانمند و غیرسیاسی است.

قناعتی: شورای شهر در انتخاب شهردار هیچ استقلال رأیی ندارد

بروز مخالفت‌ها در فرآیند انتخاب شهردار تهران در جریان حامی شورای شهر، انتقادات چهره‌های اجتماعی جریان اصولگرا و اعضای شورای شهر سابق را هم برانگیخت. روی کارآمدن نامزدهای سفارشی و توصیه شده برای مدیریت شهری البته از جمله ایراداتی بود که مورد اعتراض ابوالفضل قناعتی قرار گرفت.

یارکشی شورای شهری‌ها برای رسیدن به جایگاه بهشت

عضو سابق شورای شهر تهران گفت: «متاسفانه جریان اصلاح‌طلب به جای اینکه به دنبال شایسته‌سالاری باشند و با انتخاب نخبگان جوان به پیشرفت شهر و کشور کمک کند، به دنبال اجرای توصیه بزرگان جریان خود هستند و متاسفانه اعضای شورای شهر در انتخاب شهردار هیچ استقلال رأیی ندارند، چراکه این افراد وامدار و تحت فشار جریانات سیاسی خود هستند، لذا گزینه‌هایی را معرفی می‌کنند که یا از اعضای جریان سیاسی حزبشان باشند و یا بزرگان اصلاحات حضور آن فرد را توصیه و تَکرار کرده باشد. این مسئله به یکی از معضل و آفت شهر و کشور تبدیل شده است.»

اظهاراتی که از سوی اسماعیل دوستی، عضو سابق حزب اصلاح طلب اعتماد ملی هم مطرح شد و او دخالت احزاب در انتخاب شهردار را انکار نکرد و اعتقاد داشت قطعا دخالت احزاب در گزینش، سهم عمده‌ای داشته است.

دوستی تبعات ناشی از انتخاب شهردار با توصیه احزاب سیاسی را نگران کننده دانست و گفت: «جریانات سیاسی و احزاب باید اجازه دهند که شورای شهر، به جای انتخاب شهردار از احزاب و جریانات سیاسی؛ براساس واقعیت‌هایی که در شهر وجود دارد شهردار را انتخاب کنند، چرا که با ادامه این روند خروجی مثبتی نخواهیم داشت.»

دوستی: نحوه گزینش شهردار توسط شورای شهر اشکال دارد

عضو سابق حزب اعتماد ملی با اشاره به عملکرد ضعیف آخوندی در وزارت راه و شهرسازی و اینکه او وزیر مستعفی بوده و به اینکه یک واحد مسکن مهر افتتاح نکرده است، افتخار می‌کند، تاکید کرد: «نحوه گزینش شهردار توسط شورای شهر اشکال دارد و معتقدم که این گزینه‌ها ابتدا باید در کمیسیون‌های مجلس بررسی شود و انتخاب فردی که برنامه‌هایش برای شهرداری خارج از بودجه سالیانه شهرداری است، قابل قبول نیست.»

عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با انتقاد از رویه انتخاب نامزدهای شهرداری در شورای شهر به باشگاه خبرنگاران اعلام کرد: «اینکه کاندیداهای شهرداری با ارائه گزارش ۵ دقیقه‌ای خود بتوانند جزء گزینه‌های نهایی شهرداری باشند؛ نادرست است و شورا نباید به این سرعت شهردار را انتخاب کند چرا که اعتقاد دارم شهردار تهران باید ابتدا برنامه‌های تصویب شده شهرداری را مطالعه کند و بر اساس آن به شورا برنامه دهد.»

این چهره اصلاح‌طلب برنامه‌های داده شده از طرف کاندیدای شهرداری تهران، را چیزی شبیه توهمات دانست و به اعتقاد او برنامه‌های نامزدهای شهرداری تهران عملیاتی نیست و موجب مشکلات زیادی برای انتخاب شهردار می‌شود.

حناچی: تعدیل نیرو در دستورکار شهرداری قرار می‌گیرد/سخنگوی حزب اعتماد ملی: تعدیل نیروها راه اشتباهی است

نگرانی‌هایی که اکنون با روشن شدن تکلیف شهردار تهران بیشتر خود را نشان می‌دهد و مشخص شد که تعدیل نیرو در شهرداری اولین اولویت شهردار جدید تهران است. حناچی در اظهارات خود پس از گرفتن رای اعتماد پارلمان شهری به اعضای شورای شهر می‌گوید: «تعدیل نیرو در دستورکار شهرداری قرار می‌گیرد».

اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتمادملی البته پیش از انتخاب حناچی به عنوان شهردار، هشدارهایی را نسبت به مواضع شهردار جدید تهران داده بود وهشدار داده بود: «برخی از کاندیدهای شهرداری می‌گویند بعد از شهردار شدن، نیروها را تعدیل می‌کنیم این راه اشتباهی است و باید شهرداری انتخاب شود که این نیروها را در شهرداری حفظ کند تا مشکلات خدماتی و رفاهی در شهر تهران به وجود نیاید.»

محسن هاشمی: شورای پنجم در مدیریت شهری انتظارات را برآورده نکرد

ناتوانی نامزدهای منتخب برای جایگاه شهرداری تهران در حالی مطرح شد که محسن هاشمی در اظهاراتی به طور مکرر از عدم تحقق و برآورده شدن توقعات مردم از مدیریت شهری اصلاح‌طلبان انتقاد می‌کند.

یارکشی شورای شهری‌ها برای رسیدن به جایگاه بهشت

هاشمی اگرچه خود نامزد حذفی شورای شهر در انتخاب شهردار است، اما در یکی از جلسات شورای شهر اعلام کرد: «باید معترف بود در مدت سپری‌شده از دوران مسئولیت شورای پنجم و شهردار منتخب آن، انتظار عمومی از تحول در مدیریت شهری برآورده نشده است و آن‌گونه که باید، مدیریت شهری در انجام وظایف خود فعال عمل نکرده است.»

انتقاداتی که تنها از سوی محسن هاشمی در مورد عملکرد شورای شهر مطرح نشده و دیگر چهره‌های اصلاح‌طلب مانند اسماعیل دوستی هم همچون هاشمی معتقدند که شورای شهر پنجم درگیر مسائل سیاسی و حزبی شده اند و کمتر به مشکلات شهر تهران می‌پردازند.

این عضو سابق حزب اعتمادملی می گوید: «به نظر می‌رسد تعداد زیادی از اعضای شورای شهر، مشکلات و زوایای شهر تهران را نمی‌بینند یا نمی‌خواهند ببینند و اعتقاد دارم که طبق گفته محسن هاشمی، خروجی عملکرد شورای شهر مورد رضایت مردم نبوده است و امیدوارم اعضای شورای شهر به این نتیجه برسند که به جای مسائل سیاسی و حزبی، برای رفع مشکلات رفاهی مردم شهر تهران گام بردارند.»

اذعان اصلاح‌طلبان به نگاه سیاسی آنان به مسئولیت شهرداری تهران

موضوعی که محمدصادق جوادی حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی به عدم رضایت مردم از عملکرد عمرانی شورای شهر به آن اشاره کرده و گفت: «بخش اعظمی از این مسئله به عدم ثبات مدیریت در شهرداری تهران بر می‌گردد. در شش ماه کار عمرانی پایه‌ای صورت نگرفته است.»سرنوشت تهران با انتخاب حناچی به کجا می انجامد؟

هرچند به اعتقاد عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، مسئولیت شهرداری تهران سیاسی است و نمی‌توان این مسئله را غیرسیاسی تصور کرد، اما او هم معتقد است که باید در کنار این مسئله به حوزه مدیریت وتخصص شخص برای تصدی این مقام توجه شود.

مصالح جناحی و شخصی اولویت اصلاح‌طلبان در مدیریت شهری

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در واکاوی نگاه جناحی اصلاح‌طلبان در انتخاب شهردار اعتقاد دارد: «متاسفانه نگاه اصلاح‌طلبان همیشه در توزیع قدرت در میان خودشان همیشه مبتنی بر مصالح جناحی بوده است، نه مصالح ملی و جامعه. طبیعی است درباره انتخاب شهردار هم این روند وجود داشته باشد.»

ترقی، تاکید کرد: «اصلاح طلبان اصولا به این مسئله که کلان شهر تهران به چه فردی و با چه ویژگی‌های نیازدارد، توجهی نمی‌کنند، در حالی که اگر منطق و مصالح ملی مبنای تصمیم گیری باشد، ابتدا باید شاخص‌های یک شهردار که توانایی اداره شهر تهران را داشته باشد را مشخص کنند، سپس افراد را با شاخص‌ها تطبیق دهند.»

این فعال سیاسی با بیان اینکه با این رویه اصلاح‌طلبان قطعا نمی‌توان به حل مشکلات تهران امیدوار بود، اعتقاد داشت شهری که با چند قطره باران دچار ترافیک سنگین می‌شود، با این نوع برخوردها مشکلاتش حل نخواهد شد، بلکه روز به روز بر مشکلاتش افزوده می‌شود.

نظر شما