شناسهٔ خبر: 151678 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

برقراری امنیت مرزها منجر به حل مشکلات تحریمی می‌شود

فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت مجلس گفت: اگر امنیت در مرزها برقرار شود و اقتصاد در این مناطق رونق گیرد، بسیاری از مشکلات متاثر از تحریم‌ها حل می‌شود.

به گزارش «نماینده»، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در همایش بین‌المللی امنیت، پیشرفت و توسعه پایدار مناطق مرزی و کلانشهرها، فرصت ها و چالش ها که صبح امروز در سالن الغدیر وزارت کشور برگزار شد، گفت: در دنیای امروز بزرگترین قربانی جهانی شدن مرزها هستند و کشورهایی که در دنیا بهره جهانی شدن را می برند، در منطقه ما علیه جمهوری اسلامی فعال هستند.

وی با بیان اینکه در فرآیند نومنطقه‌گرایی همه مرزها برداشته می شود و هدف از این برنامه چانه زنی بر سر منافع ملی کشورهاست، ادامه داد: اعتقاد بنده این است که اگر امنیت در مرزها برقرار شود و اقتصاد در این مناطق رونق گیرد، بسیاری از مشکلات تحریم ها حل می شود.

فلاحت پیشه گفت: مجموع مناسبات غیر نفتی ما با عراق به اندازه ۲۸ کشور اروپایی است و در مورد افغانستان هم اوضاع همین شکل است و در شرایط کنونی بسیاری از کالاهایی که نمی توانیم از اروپا بگیریم، می توانیم از مرزها دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه اگر هر مرزنشینی را از مرز خارج کنید مجبور هستید یک‌ سرباز آنجا بگذارید، گفت: تلاش بنده این بوده که ۳ تا ۵ هزار میلیارد برای توسعه مرزها بودجه بگیرم اما برخی دستگاه ها کم کاری می کنند و اگر سالانه این مبلغ بودجه برای توسعه مرزها تخصیص یابد، هیچ‌ مشکلی نخواهیم داشت. در مرزهایی که دوربین دید در شب داریم هیچ اتفاق امنیتی نمی افتد اما این دوربین‌ها امروز بسیار گران شده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه صاحبان ثروت و قدرت امنیت مرزها را به هم زده اند، گفت: در منطقه سومار که مشکلات امنیتی هم دارد، طرحی برای کشت خرما داده شد اما عده‌ای زمین ها را بین خودشان تقسیم کردند پس ما باید به سلامت مرزها توجه کنیم.

وی ادامه داد: نباید اجازه دهیم تحریم، سامان مرزها را به هم بزند و کشور ما در طول ۴۰ سال گذشته خطرات زیادی را پشت سرگذاشته و نباید بگذاریم عده ای به اسم دورزدن تحریم سامان مرزی را به هم بزنند.

فلاحت پیشه با بیان اینکه باید کاری کنیم تا کسانی که در مناطق مرزی مسئولیت دارند، همانجا بمانند و پارتی بازی‌های پرسنلی را از بین ببریم، گفت: باید جلوی رانت‌های مرزی را بگیریم. متأسفانه منابع ملی را در مرزها به کسانی واگذار کرده‌اند که این افراد منطقه را غرق کرده و هیچ‌ کاری هم انجام نمی‌دهند.

وی با اشاره به مشکلات تجهیزاتی در کنترل مرزها گفت: چند سال پیش مهمترین مشکل مرزهای ما دستگاه «ایکس ری» بود و همچنان هم این مشکلات وجود دارد، ما باید مرز را روشن و شفاف کنیم و در مرز پرویزخان علی رغم تخصیص منابع هنوز مناقصه لازم برای توسعه این پایانه صورت نگرفته است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه هر تصمیمی برای مرز می‌گیریم زمانی موفق می‌شود که بر مبنای منافع مرزنشینان باشد و ما در مجلس برای مرزهای مناطق جنگی تا ۱۰ درصد بودجه توسعه را افزایش داده ایم، تصریح کرد: کشوری‌ که ۸۲ میلیون جمعیت دارد، همواره در معرض فساد مرزی قرار دارد که با سامان دادن به مرزها این مشکلات حل می شود.

نظر شما