شناسهٔ خبر: 151672 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

فرار مالیاتی با اتکا به قوانین و شبه قوانین

قربانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس می گوید بیشتر فرار مالیاتی از سوی دانه درشت ها و با اتکا به قوانینو و شبه قوانین صورت می گیرد.

به گزارش «نماینده» علی قربانی، با اشاره به درآمدهای مالیاتی کشور، اظهار داشت: باتوجه به شرایط اقتصادی کشور و افزایش قمیت ها، نمی توان با دریافت مالیات بیشتر بر مردم و به خصوص اقشار ضعیف جامعه درآمد کشور را افزایش داد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس ادامه داد: بنابراین سازمان امور مالیاتی باید بااستفاده از مواد قانونی افرادی که فرار مالیاتی داشته اند را شناسایی کنند تا به واسطه دریافت مالیات ای این گروه درآمد کشور را افزایش دهند و از وابستگی به درآمد نفتی فاصله بگیریم.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم وگرمه در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه در قانون مالیات مستقیم راه هایی برای مقابله با فرار مالیاتی و افزایش درآمد مالیاتی وجود دارد، گفت: در این قانون راه کاریی برای شناسایی دانه درشت هایی که فرار مالیاتی دارند نشان داده شده است، متاسفانه این افراد با استفاده از راهکارهای قانونی و شبه قانونی دست به قرار مالیاتی می زنند.
فرار مالیاتی

وی با تاکید براینکه باید روش هایی برای جذب مالیات شناخته شود، بیان داشت: از آنجایی که سهم صندوق توسعه از درآمد نفتی ۳۰ درصد است و طبق قانون باید درآمد نفتی در بودجه عمرانی هزینه شود لازم است میزان درآمد مالیاتی برای تخصیص اعتبارات جاری افزایش پیدا کند و دیگر به درآمد های نفتی کشور برای هزینه های جاری دست نزد.

قربانی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی گزارشی از راه کارهای شناسایی فرارهای مالیاتی ارائه کرده است، گفت: تا امروز راه هایی برای مقابله با فرار مالیاتی شناسایی شده است و انتظار می رود که از بندهای دیگر قانون برای افزایش درآمد مالیاتی استفاده شود تا کسانی که تا امروز از پرداخت مالیات فرار می کردند به قانون تمکین کنند و درآمدها کشور افزایش و مشکلات اقتصادی بر طرف شود.

معافیت مالیاتی جدیدی صورت نمی گیرد

این نماینده مجلس با اشاره به معافیت های مالیاتی، اظهار داشت: معافیت های مالیاتی باعث کاهش درآمد مالیاتی است، در قانون برنامه ششم توسعه تاکید شده که معافیت های مالیاتی جدید صورت نگیرد، چرا که بسیاری از مراکز با استناد به قوانین از زیر بار پرداخت مالیات شانه خالی می کنند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس تاکید کرد: سیاست دولت و مجلس بر این بود که به سمتی حرکت کنیم هر کسی کار می کند جز بنگاه های اقتصادی در مناطق محروم و کشاورزان از مالیات معاف شوند و باقی باید مالیات پرداخت کنند، تا وابستگی به درآمد نفتی کاهش یابد.

وی گفت:  بنابراین باید به دنبال ظرفیت های جدید مالیاتی برای افزایش درآمد کشور از این مسیر باشیم و افرادی که مالیات پرداخت نمی کنند شناسایی کنند.

نظر شما