شناسهٔ خبر: 151666 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

بودجه یک سال طرح تحول سلامت به آموزش و پرورش داده شود

سیدمحمدجواد ابطحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از نگاه دولتمردان و حاکمان به آموزش و پرورش، پیشنهاد داد بودجه یک سال طرح تحول سلامت به آموزش و پرورش داده شود.

به گزارش «نماینده» سیدمحمدجواد ابطحی با انتقاد از حقوق دریافتی معلمان، این امر را ناشی از بی‌توجهی دولت دانست و گفت: سال‌های سال است که دولت‌ها آموزش و پرورش را کوچک دیده‌اند و همین امر باعث شده مشکلات این حوزه بزرگ را نبینند و طبیعتا همیشه آموزش و پرورش از بقیه وزارتخانه‌ها عقب افتاده است.

زور مجلس برای افزایش ۲درصدی بودجه آموزش و پرورش

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در هنگام بررسی بودجه سال ۹۷ برای اعتبارات آموزش و پرورش، زور بسیاری زد تا سهم آن از ۸درصد بودجه عمومی دولت به ۱۰/۲ درصد رسید.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حتی با وجود این افزایش، باز هم آموزش و پرورش در رتبه ۱۳ نسبت به سایر وزارتخانه‌ها قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه نگاه دولتمردان و حاکمان به آموزش و پرورش نگاه درستی نیست، تصریح کرد: همواره بحث کمبود بودجه و اعتبارات را مطرح می‌کنند در حالی که برای طرح تحول سلامت ۸۵ هزار میلیارد تومان اعتبارات یعنی معادل یک چهارم بودجه را اختصاص دادند؛ حال باید پرسید اگر این میزان اعتبارات یک سال به آموزش و پرورش داده شود، چه خواهد شد!؟

این نماینده مجلس در حالی که معتقد است این اتفاقات به دلیل کمبود بودجه نیست بلکه به علت نبود اراده در مسئولان است، ادامه داد: اگر به آموزش و پرورش به این دید نگریسته شود که سنگ زیرین تعلیم و تربیت و پایه اصلی در جامعه است، از هزینه‌های اضافی و آسیب‌های اجتماعی در کشور جلوگیری خواهد شد.

بودجه‌های غیرضروری دستگاه‌های مختلف حذف شود
۱۷ دستگاه متولی تدریس زبان فارسی که از بودجه دولت هم برخوردار می‌شوند، خروجی و بازدهی ندارند

وی گفت: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید دانش‌آموزان مهذب، خلاق و با رشد استعدادهای گوناگون انسانی در مدارس پرورش پیدا کنند، واضح است که تنها آموزش و پرورش قوی می‌تواند چنین اهدافی را محقق کند.

ابطحی درباره دست خالی دولت در تحصیص اعتبارات توضیح داد: سالانه در جداول پیوست بودجه، بودجه‌های غیرضروری به دستگاه‌های زیادی تخصیص داده می‌شود؛ مثلا ۱۷ دستگاه متولی تدریس زبان فارسی هستند و از بودجه دولت برخوردار می‌شوند در حالی که خروجی و بازدهی ندارند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزرای آموزش و پرورش برای کسب حق و حقوق این حوزه بیان الکن دارند، گفت: در صورت حذف این بودجه‌های اضافی، می‌توان با آن تکانی به حوزه آموزش و پرورش داد.

نظر شما