شناسهٔ خبر: 151642 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

لایحه‌ی دولت برای پایان ماجرای دو تابعیتی‌ها

دوتابعیتی‌ها رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس با بیان اینکه گفته می‌شود دولت لایحه‌ای در زمینه دوتابعیتی‌ها تنظیم می‌کند، گفت:اگر لایحه مربوط به دوتابعتی‌ها تهیه شود نگرانی مجلس برای بار مالی طرح‌ها نیز حل می‌شود.

به گزارش «نماینده» الهیار ملکشاهی، با اشاره به اهمیت موضوع دوتابعیتی‌ها، اظهار داشت: لایحه‌ای در دولت پیرامون دو تابعیتی‌ها تهیه شده است که در آینده به مجلس ارائه می‌شود.

رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طرح هایی که می‌آید عمدتا مشمول اصل ۷۵ قانون می‌شوند و در صورتی که طرح‌ها بار مالی داشته باشد مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی است و طبیعتا مجلس نمی‌تواند طرحی که بار مالی داشته باشد را تصویب کند، زیرا در شورای نگهبان رد می‌شود.

 
دو تابعیتی، ویزا، پاسپورت، گذرنامه

وی با بیان اینکه گفته می‌شود دولت لایحه‌ای در زمینه دوتابعیتی‌ها تنظیم می‌کند، افزود: راجع به زنانی که همسر خارجی دارند و فرزندانشان بی‌شناسنامه هستند و نتوانسته‌اند از مزایای تحصیل و غیره استفاده کنند نیز دولت لایحه‌ای را تنظیم کرده که بسیار مفید خواهد بود.

لایحه مربوط به دوتابعتی‌ها نگرانی مجلس برای بار مالی طرح‌ها را حل می‌کند

ملکشاهی با بیان اینکه اگر لایحه مربوط به دوتابعتی‌ها تهیه شود نگرانی مجلس برای بار مالی طرح‌ها نیز حل می‌شود، ادامه داد: لوایح مشکلی در زمینه اصل ۷۵ قانون اساسی ندارند و اگر نواقصی در ماهیت طرح باشد، مجلس می‌تواند اصلاحات لازم را انجام دهد.

 
دو تابعیتی، ویزا، پاسپورت، گذرنامه

قانون مدنی روند گرفتن تابعیت و ترک تابعیت را مشخص کرده است

نماینده مردم کوهدشت و رومشگان در مجلس شورای اسلامی گفت: در قانون مدنی مشخص است که هر کسی برای گرفتن تابعیت و ترک تابعیت باید چه اقداماتی را انجام دهد.

همواره تعاریف حقوقی از گرین کارت، تابعیت و اقامت مشخص بوده است

وی در خصوص اینکه در گذشته اختلافاتی از تفسیر کلیدواژه‌های مربوط به مدیران دوتابعیتی موجب اختلاف بین مسئولان شده بود، افزود: همواره تعاریف حقوقی از گرین کارت، تابعیت و اقامت مشخص بوده و ممکن است برخی افراد این تعاریف را ندانند.

رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: ممکن است درگیری‌ها و اختلافاتی در مورد تعاریف بوده باشد و کسی متوجه تعاریف نشده باشد ولی بطور کلی همه موارد در قانون مشخص است.

نظر شما