شناسهٔ خبر: 151632 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

حداد عادل: کتابخانه‌ها نقش موثری در ایجاد عدالت آموزشی در کشور دارند

حداد عادل43 رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تأکید بر گسترش عدالت آموزشی در جامعه، گفت: کتابداران و کتابخانه‌های عمومی می‌توانند نقش موثری در گسترش عدالت آموزشی در جامعه داشته باشند.

به گزارش «نماینده»، غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در مراسم روز بزرگداشت کتاب کتابخوانی و کتابدار با تأکید بر گسترش عدالت آموزشی در جامعه، گفت: کتابداران و کتابخانه‌های عمومی می‌توانند نقش موثری در گسترش عدالت آموزشی در جامعه داشته باشند.

غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با اشاره به جنبه‌های اجتماعی و آموزشی فعالیت کتابداران گفت: بدون تردید آگاهی در رشد اجتماعی و شخصیت افراد بسیار موثر است. بر این اساس بچه‌هایی که در خانواده‌های فرهنگی پرورش پیدا می‌کنند پیش از رفتن به مدرسه، کتاب‌های مختلف و متعددی در خانواده برای آنها خوانده می‌شود و معمولا تا پایان دوره ابتدایی ده‌ها و گاهی صدها کتاب را خوانده اند.

وی افزود: از سوی دیگر بچه‌های در این کشور وجود دارند که تا پایان دوره ابتدایی خود به غیر از کتاب‌های درسی نه کتاب دیگری را می‌بینند و نه کتاب دیگری را می‌خوانند. مشخص است که تفاوت آینده این دو گروه از بچه‌های سرزمین ما متفاوت خواهد بود. از این جهت بهترین عدالت در جامعه، عدالت آموزشی است که به شکل‌گیری آینده‌ای روشن برای فرزندان ما منجر می‌شود.

مشاور مقام معظم رهبری با بیان این پرسش که «چگونه می‌توان این فاصله را در کشور از میان برداشت؟» گفت:کتابخانه‌های عمومی تا حدود زیادی می‌توانند این فاصله را پر کنند. بر این اساس از شما کتابداران عزیز خواهش می‌کنم در جبران عدم دسترسی کودکان، نوجوانان و جوانان به کتاب بکوشند و این فاصله را پر کنند. هر جا مشاهده کردید که کتاب غریب است بیشتر حاضر شوید و فعالیت کنید، به خصوص اکنون که کتاب گران شده است.

با تأکید بر اینکه «بدون کتابخانه نمی‌توانیم به اهداف آموزشی خود برسیم»، عنوان کرد: کشور ما افتخار دارد که به یک تمدن همراه با کتاب تعلق دارد. در تمدن اسلامی که کشور ما سهم عمده‌ای در آن داشته، کتاب نقشی محوری دارد. اما متأسفانه امروز صنعت نشر و کتابفروشی‌های ما باید پر رونق باشد، اما متأسفانه چنین نیست و کتابخانه می‌توانند این نقایص را برطرف کنند. همچنین کتابخانه‌های عموم باید در حوزه آموزش به کمک مدارس بیایند.

* معصومه ابتکار: کتابخوانی و قصه‌گویی در خانواده به پرورش فرزندانی موفق در آینده منجر می‌شود

معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در این مراسم با تبریک ایام هفته کتاب، طی سخنانی گفت: کتاب عمیقا با باورها و فرهنگ ایرانی و اسلامی ما گره خورده و امیدوارم دولت بتواند در کنار فرهنگیان و دوستداران کتاب با سیاستگذاری مناسب از کتاب، کتابخوانی و کتابداران حمایت کند و سیاست‌های موثری را برای بازگشت کتاب به زندگی، مدرسه، دانشگاه، بکار ببندد.

وی با اشاره به قرآن کتاب مقدس مسلمانان و معجزه پیامبر گرامی اسلام گفت: قرآن به «خواندن» نام گرفته و علاوه بر خواندن بر گوش دادن نیز تأکید می‌کند. از این جهت می‌توان به موضوع قصه گویی و اهمیت آن در آموزش فرزندان پرداخت. قصه گویی امروز به عنوان یکی از مهارت‌های آموزشی و حتی مدیریتی مطرح است. تحقیقات و مطالعات بین‌المللی نشان داده که مدیران موفق کتابخوان‌ها و قصه‌گوهای موفقی هستند و در کودکی در خانواده‌های کتابخوان و پر گفت‌وگو پرورش یافته‌اند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به مأموریت ویژه خود در این معاونت گفت: از سال گذشته طرحی با عنوان «گفتگوی ملی خانواده» را آغاز کردیم که مشخصا به یکی از آسیب‌های زندگی نوین یعنی اختلال ارتباطی در خانواده‌ها می‌پردازد. از آنجا که مهارت‌های گفت‌وگو در خانواده با موضوع کتابخوانی و قصه‌گویی در خانواده‌ها ارتباط نزدیکی دارد، توجه به حوزه کتاب و گتابخوانی و گسترش آن در خانواده‌ها از اهداف ما در این طرح بوده که متأسفانه کمتر در خانواده‌ها به آن توجه شده است.

نظر شما