شناسهٔ خبر: 151600 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

جزئیات بسته پیشنهادی مجلس برای مقابله با تحریم‌ها

محمدرضا پورابراهیمی// رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از جلسه ویژه این کمیسیون با رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد برای بررسی راهکارهای مقابله با تحریم‌های بانکی خبر داد.

به گزارش «نماینده»، محمدرضا پور ابراهیمی اظهار داشت: اقداماتی که آمریکایی ها برای تشدید تحریم ها انجام دادند موجب شد مجلس برای مقابله با این تحریم ها، ا قداماتی را طراحی و برنامه ریزی کند.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی اقدامات توسط دولت در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: به دلیل اهمیت موضوع و شرایطی که در حوزه فعالیت های  اقتصادی وجود دارد، از ماه ها قبل کمیته ضد تحریم تشکیل شد. ما در راستای تکمیل اقدامات قبلی خود در موضوع بررسی راهکارهای ضد تحریمی، برنامه ریزی هایی را آغاز کردیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: تحریم های جدید آمریکا در مرداد ماه و پس از آن ۱۳ آبان در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

جزئیات بسته پیشنهادی کمیسیون اقتصادی برای مقابله با تحریم‌ها

پور ابراهیمی گفت: راهکار های مقابله با این تحریم ها شامل دو محور است؛ محور اول اینکه باید فروش نفت استمرار یابد. برخلاف آنچه آمریکایی ها ادعا می کردند نه تنها فروش نفت به صفر نرسید بلکه قراردادهای فروش نفت ایران تمدید شد. ضمن اینکه پیشنهادی که قبلا در مجلس برای راه اندازی بورس نفت پیگیری می کردیم، اجرایی شد و دولت پای کار آمد و مسیر حرکت فروش نفت از مسیر دولت جدا شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: خوشبختانه مفهوم شکل گیری بورس نفت این است که اقدام جدیدی برای عبور از تحریم ها در راستای فروش نفت در داخل کشور، همزمان با مذاکراتی که جمهوری اسلامی ایران با طرف های اروپایی دارد، شکل گرفته است.

وی افزود: اظهار نظری که مقامات هند، چین و ترکیه انجام دادند نشان داد که مسیر قبلی فروش نفت به قوت خود باقی است و راهکار جدید ما ورود بخش خصوصی و ایجاد بورس نفت است.

جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس با دژپسند و همتی

پورابراهیمی گفت: به دلیل اهمیت مراودات بانکی و لزوم حمایت از نظام بانکی کشور و افزایش اختیارات بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در مدیریت شرایط تشدید تحریم ها، نشست مشترکی سه‌شنبه هفته آینده با حضور وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و تعدادی از مدیران ارشد نظام بانکی شامل بانک های خصوصی و دولتی و کمیته ضد تحریم با هدف بررسی راهکارهای مناسب برای مقابله با تحریم نظام بانکی جمهوری اسلامی تشکیل خواهد شد.

استفاده از تجربیات قبلی بانک‌ها در دور زدن تحریم‌ها

وی با بیان اینکه بسته پیشنهادی کمیسیون اقتصادی برای مقابله با تحریم ها آماده شده است گفت: هدف ما این است که در راستای مقابله با تحریم ها در صورت لزوم اختیارات قانونی جدید به بانک ها داده شود و در این خصوص به توافق برسیم و در صورت لزوم قانونگذاری کنیم و اگر نیاز بود این راهکارها در شورای هماهنگی اقتصادی قوا، مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مهمترین مباحث ما تأکید بر راهکارهای قبلی مواجهه با تحریم هاست که سوابق آن در سال گذشته نیز وجود داشت. زیرا بعد از برجام روابط بانکی ایران با دنیا، روابط عادی نشد.

ایجاد پیمان های پولی و استفاده از ارزهای دیجیتال

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: در خصوص پیمان‌های پولی نیز محوریت کار را بانک مرکزی  برعهده گرفته است. خوشبختانه اقدامات خوبی نیز در مجلس انجام شده است که در جلسه مشترک نیز اعلام می شود.

وی استفاده از ارزهای دیجیتال را یکی از راهکارهای فائق آمدن بر تحریم ها خواند و اعلام کرد: در جلسه مشترک با رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد این راهکار مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: استفاده از تجربه های سنوات قبلی در مراودات  با بانک هایی است که پیش از این در تحریم بودند اما راه دور زدن تحریم ها را پیدا کردند.

ایجاد بستر مبادلات جدید بانکی خارج از سوئیفت های موجود

وی با اشاره به ایجاد بستر مبادلات جدید بانکی خارج از سوئیفت های موجود گفت: روسیه بخشی از این سوئیفت ها را طراحی کرده، چین نیز به این موضوع ورود کرده است، ظرفیت هایی در حال باز شدن است. باید از تجربه های قبلی استفاده کرد و آن را تکمیل کرد و راهکارهای جدید را نیز طراحی نمود.

پورابراهیمی تأکید کرد: کمک خواهیم کرد تا نظام بانکی با اقتدار بتواند با اختیارات جدید خود در حوزه مواجهه با تحریم های بانکی که آمریکایی ها به صورت یکجانبه وضع کرده اند، اقدام کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اعلام آمادگی روسیه و چین برای مبادلات بانکی و بسته پیشنهادی اروپا ظرفیت های جدیدی است که در جلسه سه‌شنبه بحث می شود تا روند مراودات بانکی ما با روسیه، اروپا و جنوب شرقی آسیا تسریع شود.

نظر شما