شناسهٔ خبر: 151559 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد

باید مشخص شود هزینه‌ میلیاردی تبلیغاتی کاندیداهای مجلس از کجا می‌آید

میرزایی نکو یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: چنانچه انتخابات به‌صورت استانی برگزار شود دیگر شاهد تخلف گسترده نخواهیم بود. برای مثال ۱۶ شهرستان استان تهران حذف و در یک مجموعه در نظر گرفته می‌شود و در صورت برگزاری انتخابات به‌صورت استانی دیگر رأی‌های قومی و قبیله‌ای و رأی با ناهار و شام را شاهد نخواهیم بود.

به گزارش «نماینده» قاسم میرزایی نیکو نماینده دماوند و فیروزکوه و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، با اشاره به بررسی قانون انتخابات در کمیسیون متبوعش، ‌ گفت: سه قانون انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شوراها به‌صورت هم‌زمان در کمیسیون شوراها در حال رسیدگی و بازنگری است. بررسی قانون شوراها به اتمام رسیده است و در حال حاضر قانون انتخابات مجلس در حال بررسی است و پس‌ازآن قانون انتخابات ریاست جمهوری بررسی می‌شود.

او ادامه داد: معطلی ما برای بررسی این قوانین به دلیل این بود که منتظر ارسال لایحه جامع انتخابات از سوی دولت بودیم که متأسفانه دولت این لایحه را تاکنون به مجلس ارسال نکرده است. اخیراً از آقای جبارزاده نماینده دولت، شنیده‌ام که لایحه جامع انتخابات تا یک هفته دیگر آماده می‌شود و به صحن دولت ارجاع می‌شود که این قانون کامل‌تر است.

این نماینده مجلس گفت: برگزاری انتخابات به‌صورت استانی، نظارت استصوابی، درآمدها و هزینه‌های کاندیداها از جمله محورهای اصلی است که در این قوانین مورد توجه است.

میرزایی‌نیکو به مزایای برگزاری انتخابات به‌صورت استانی اشاره کرد و گفت: چنانچه انتخابات به‌صورت استانی برگزار شود دیگر شاهد تخلف گسترده نخواهیم بود. برای مثال ۱۶ شهرستان استان تهران حذف و در یک مجموعه در نظر گرفته می‌شود و در صورت برگزاری انتخابات به‌صورت استانی دیگر رأی‌های قومی و قبیله‌ای و رأی با ناهار و شام را دیگر شاهد نخواهیم بود.

او با اشاره به هزینه‌های میلیاردی کاندیداها برای انتخابات مجلس، تأکید کرد: هزینه‌های تبلیغاتی کاندیداها باید مشخص شود که از کجا می‌آید و شفاف‌سازی در این خصوص صورت گیرد. سامانه‌ای که برای نمایندگان در نظر گرفته‌شده و قرار است تا یک ماه آینده رونمایی شود و در ابتدا نمایندگان خود اظهاری می‌کنند و اعلام می‌کنند که چه اموالی دارند و در پایان دوره نمایندگی هم باید بگویند چه اموالی دارند. در این خصوص قانون هم داریم و باید مقامات اموال خود را قبل و بعد از مسئولیت اعلام کنند اما متأسفانه تاکنون کسی به این قانون توجه نکرده است.

میرزایی نیکو ادامه داد: برای هزینه تبلیغات کاندیداها و شفافیت آن نیازمند قانون هستیم. دو کمیته برای بررسی قوانین مرتبط با انتخابات تشکیل‌ شده و بر روی آن کار می‌کنیم.

نظر شما