شناسهٔ خبر: 151525 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز

عباس آخوندی وضع را بدتر از گذشته خواهد کرد/ نگران تکرار کارنامه کارآمد قالیباف هستند

پرویز سروری// عضو سابق شورای شهر تهران می گوید: عباس آخوندی وضع را بدتر از گذشته خواهد کرد/ نگران تکرار کارنامه کارآمد قالیباف هستند

به گزارش«نماینده»، پرویز سروری عضو سابق شورای شهر تهران و دبیرکل جمعیت رهپویان طی گتگوی های با روزنامه رسالت و جام جم نکاتی درباره انتخاب شهردار جدید بیان کرده است.

گزیده اظهارات این نماینده سابق مردم تهران در مجلس به شرح ذیل است:
* دلیل ناکارآمدی شورای شهر پنجم ساختار سیاسی آن است.وی، در مورد واکنش اصلاح طلبان به احتمال پذیرش‌مسئولیت بنیاد مستضعفان توسط قالیباف گفت: اگر اصلاح طلبان غیر از این رفتار

می کردند جای تعجب داشت، آن ها زخم خورده  ناکارآمدی هستند. آن ها به شدت نگران این هستند که اگر کارنامه کارآمد آقای قالیباف در شهرداری تهران، جای دیگر تکرار شود ناکارآمدی آن ها بیشتر به چشم بیاید. رفتارهای این جریان طبیعی است و غیر از این نباید توقع داشته باشیم، اکنون جریان اصلاح طلب احساس می کند که اگر کارنامه کارآمد آقای قالیباف در شهرداری تهران جای دیگر تکرار شود به طور یقین ناکارآمدی اصلاح طلبان که امروز در شهرداری، دولت و وضعیت اقتصاد کشور مشهود است بیشتر به چشم خواهد آمد. این رفتارها نشان می دهد که اصلاح طلبان همگی نگرانند شخصی قوام مند، با مدیریت جهادی و رویکرد های انقلابی بخواهد سرکار بیاید، به ویژه در عرصه ای که می تواند توانمندی های خودش را به طور کامل بروز دهد. جریان اصلاحات زخم خورده  ناکارآمدی هستند.

*کشور محکوم به تحمل اشتباهات آن ها است و این به دلیل ناتوانی جریان اصلاح طلب است، آن ها باید جوابگو باشند که چرا ارزش پول کشور این مقدار تحقیر شده، چرا وقتی مردم ما به کشورهای مختلف می روند باید احساس حقارت کنند.

*امروز مردم نسبت به عملکرد آن ها در تهران به شدت ناراضی هستند گفت: امروز مردم نسبت به عملکرد آن ها در تهران به شدت ناراضی هستند و هر روز که می گذرد، با همه تحریم هایی که علیه مدیریت جهادی و انقلابی تیم گذشته انجام داده اند، مردم ناکارآمدی را بیشتر احساس خواهند کرد و بیشتر متوجه می شوند که فعالیت های تیم قبلی شهرداری و شورا چقدر در جهت رفاه و خدمات برای آن ها موثر بوده است.

* به نظرم این احزاب و گروه ها هستند که در تلاشند سهم بیشتری از قدرت را در شهرداری تصاحب کنند، به همین دلیل کنش های سیاسی مانع از رفتار کارشناسی در شهرداری تهران می شود.اشتباه های مکرر شورای شهر را نتیجه سیاسی کاری دانست .  نتیجه آن انتخاب های غلطی است که یکی پس از دیگری به وقوع می پیوندد، با این وجود به نظرم در بین نیروهای اصلاح طلب هم می شود افرادی را پیدا کرد که توانمندی بالاتری نسبت به این افرادی که در شهرداری قرار می گیرند داشته باشند.

* اصلاح طلبان به تنگ نظری دچار شده اند. این نگاه تنگ نظرانه ای است که اصلاح طلبان به آن دچار شده اند؛ در حال حاضر اصلاح طلبان در تلاشند تا گزینه ای که بین همه بهتر است، نه مناسب و مطلوب را انتخاب کنند،در حال حاضر بین همه گزینه ها بدیهی است که آقای هاشمی گزینه مطلوبی برای شهردار شدن است.

* در میان گزینه‌های فعلی هاشمی با توجه به تجربه و سابقه‌شان گزینه مناسبی است، اما متأسفانه به دلیل آنکه از ورود آقای چمران به شورای شهر واهمه دارند حاضر نیستند این گزینه اصلح را انتخاب کنند.. انحصار طلبی و نگاه تنگ نظرانه باعث شده آن ها نتوانند حضور چمران را از بین ۲۱ نفرشان تحمل کنند، همین سیاسی کاری ها باعث شده برای جلب نظر حزبشان که آن ها را به شورا رسانده منافع شهر را در نظر نگیرند.

* اکنون هم معتقدم گزینه‌های پیشنهادی شورا برای شهرداری تهران مثل عباس آخوندی وضع را بدتر از گذشته خواهند کرد. کارنامه فردی مثل آقای آخوندی نشان می‌دهد توانایی اداره امور در مجموعه بزرگی مثل شهرداری تهران را به‌هیچ‌وجه ندارند. به نظر من این افراد تخصص در قفل‌کردن و گره انداختن به کارها دارند،‌ نه کلید انداختن و باز کردن مشکلات!

* کسی که ۶ سال در دولت تجربه تصدی صندلی وزارت را دارد و نتوانسته کارنامه قابل قبولی از خود به‌جای بگذارد چطور ممکن است گزینه خوبی برای شهرداری تهران باشد؟ شهرداری تهران جایی است که به‌اندازه اداره چند وزارت خانه نیاز به توانمندی و تخصص دارد و به لحاظ حجم مسئولیت کاری با معاون اولی رئیس‌جمهور در دولت برابری می‌کند،‌ بنابراین فردی که توان اداره یک وزارتخانه آن‌هم ظرف مدت طولانی ۶ سال را نداشته،‌ عملاً نمی‌تواند گزینه مناسبی برای شهرداری تهران باشد.

* آقای آخوندی نشان داده اتفاقاً در همان اموری که ما در شهرداری تهران به آن نیاز داریم،‌ نتوانسته کارنامه خوبی داشته باشد؛‌ مثلاً مسائل مربوط به حمل‌ونقل و مسکن در شهر تهران جزو اولویت‌های اصلی است که ایشان در وزارت راه نتوانسته به‌درستی از پس آن‌ها بربیاید. حالا سؤال اینجاست که چرا شورای شهر با علم به این کارنامه و مشابهتی که به مسئولیت شهرداری تهران دارد می‌خواهد دست به چنین انتخابی بزند؟ من برداشتم این است که شورای شهر از بیرون تحت‌فشار است و با توجه به آنکه اعضا به‌صورت لیستی وارد شورا شده‌اند، امروز قدرت‌های سیاسی پشت‌صحنه تعیین‌کننده هستند نه خود اعضای شورای شهر!

* بعید است که شورای شهر بعد از دو سال به این درک نرسیده باشد که شهردار تهران لزوماً باید فردی دارای روحیه و توان صف و ستاد به‌صورت توأمان باشد و اگر هر گزینه‌ دیگری انتخاب شود به شهرداری و مردم تهران لطمه می‌خورد. مردم تهران بعد از پشت سر گذاشتن دوره خدمت ۱۲ ساله آقای قالیباف توقعشان بالا رفته و نمی‌توان گزینه‌های ضعیف را جایگزین ایجاد کرد، شورای شهر هم این نکته را می‌دانند و انتخاب این گزینه‌های عجیب برای شهرداری تهران به نظر من کار افرادی در پشت‌صحنه و خارج از شوراست.

* به نظر من شهردار خوب کسی است که دارای نگاه کارشناسی به شهر بوده و کاملاً بر مسائل شهری اشراف داشته باشد. باید فردی باشد که مدیریت انقلابی و جهادی داشته و قدرت جمع‌آوری یک ستاد و صف قدرتمند را داشته باشد. با توجه به تنوع تمرکز قومیت‌های مختلف ساکن در تهران،‌ شهردار تهران باید فردی باشد که به‌خوبی بتواند از ظرفیت این تنوع استفاده کند. امروز نگاه سیاسی به شهرداری تهران مثل یک سم مهلک است و می‌تواند ظرفیت‌های موجود که طی این ۱۴ سال حاصل‌شده را نابود بکند.

نظر شما