شناسهٔ خبر: 151507 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

شهر تهران گران اداره می‌شود/ قول همکاری از دولت گرفته‌ام

کامل تقوی نژاد نامزد شهرداری تهران در صحن علنی شورای شهر تهران گفت: قول همه گونه همکاری را از دولت برای اداره بهتر شهر گرفته‌ام.

به گزارش«نماینده»، سیدکامل تقوی‌نژاد در نود و نهمین جلسه علنی شورای شهر تهران به عنوان یکی از نامزدهای تصدی شهرداری در ارائه برنامه‌های خود اظهار داشت: بنده قول همکاری از دولت گرفتم و این قول را گرفته‌ام که دولت همه گونه همکاری در اداره شهر تهران داشته باشد.

وی گفت: بنده با متخصصین شهری کشور مشورت کرده‌ام و با توصیه بعضی از افراد از جمله طیب‌نیا وارد این عرصه شدم و با بزرگان اصلاحات و اعتدال نیز در این باره صحبت کرده‌ام.

تقوی‌نژاد گفت:" بنده از کسانی که در شهر تهران منشا اثر بودند تشکر می‌کنم و در سایه اعتماد اعضای شورای شهر تمام تلاش را برای تهران ۱۴۰۰ شهر زندگی به کار می‌بندم تا آرامش، امید و نشاط را فراهم کنم.

وی گفت: برنامه‌ای که برای شهر تهران ارائه می‌کنم با توجه به الگوی ایرانی- اسلامی و پیشرفت تقدیم شده است و از تجربیات دو شهردار پیشین نیز استفاده خواهم کرد.

نامزد شهرداری تهران گفت: تهران جمعیتی ۸ میلیون نفری دارد که ۵۰ درصد سپرده مالی و مالیاتی کشور را تامین می‌کند.

تقوی‌نژاد افزود: شهر تهران با چالش‌ها و مشکلات عدیده‌ای مواجه است و تهران به عنوان پایتخت سیاسی و اقتصادی متاثر از سیاست‌های اقتصادی کشور است.

وی گفت:‌در حال حاضر رکود حاکم بر بخش مسکن و کاهش درآمدهای شهری را داریم که باید برای آن برنامه‌ریزی درستی انجام شود.

نامزد شهرداری تهران اظهار داشت: درآمدهای ناپایدار بیشترین تاثیر را در درآمدهای شهری داشته است و مدیران شهرداری در دهه گذشته ۷ تا ۲۷ درصد بودجه را به عنوان درآمد پایدار تلقی می‌کردند.

تقوی‌نژاد درباره بدهی‌های شهرداری تهران نیز گفت: ۳۰ هزار میلیارد دلار دیون قطعی شهرداری است که اسناد آن نیز وجود دارد و در مجموع شهرداری تهران ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که این موضوع تهران را در آستانه بحران مالی قرار داده است.

وی افزود: هزینه‌های نگهداشت شهر را بر اساس آمارهای موجود مشاهده کردم که حدود ۳ هزار میلیارد تومان است.

نامزد شهرداری تهران گفت:‌ابرچالش بزرگ شهر تهران منابع مالی و بخش اقتصادی آن است. بدهی شهرداری به بخش‌های خصوصی و دولتی به گونه‌ای است که نظام پرداخت شهرداری را دچار مشکل کرده‌اند.

تقوی‌نژاد گفت: مطالبات شهرداری از دولت باید تعیین تکلیف شود و در زمینه پرداخت آن نیز اقدامات لازم صورت بگیرد.

وی بیان داشت: کلید حل مسائل و مشکلات شهر و شهرداری تهران در داشتن برنامه و توانایی برای حل چالش‌هاست.

نامزد شهرداری تهران گفت:‌چالش‌های شهر تهران را در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، زیست‌محیطی و اقتصادی شناسایی کرده‌ام و در حال حاضر ۲۰ تا ۴۰ درصد بودجه کسری دارد.

تقوی‌نژاد گفت: برای قانونی کردن عوارض محلی برنامه دارم و بنده توانسته‌ام درآمدهای مالیاتی را صد در صد افزایش دهم.

وی اظهار داشت: بنده تلاش خواهم کرد سهم درآمدهای پایدار را از ۲۷ درصد به ۴۰ درصد در سال ۱۴۰۰ افزایش دهم.

نامزد شهرداری تهران افزود:‌ما باید با اصناف ارتباط نزدیکی داشته باشیم و از تجربیات آنها استفاده کنیم.

تقوی‌نژاد اظهار داشت: بنده ۳ سال مدیریت بانک سپه را بر عهده داشتم و سرمایه بانک را ۹ برابر کردم و این یک تجربه‌ای است که فرا روی بنده است و از این تجربه برای احیای مالیه شهرداری استفاده خواهم کرد.

وی گفت: برای آغاز هر گونه فعالیتی باید در ابتدا تکلیف بدهی‌های شهرداری تهران مشخص شود و ما می‌توانیم ابزار جدیدی را در این مورد استفاده کنیم.

نامزد شهرداری تهران گفت: بازارهای اولیه باید در شهر رونق پیدا کند و شهرداری با کمک دارایی‌های خود هزینه کننده باشد.

تقوی‌نژاد افزود:‌انتشار اوراق‌های مختلف برای پیشبرد پروژه‌های شهر تهران بسیار حائز اهمیت است و ما می‌توانیم اوراق استثنا برای تامین مالی پروژه‌های شهری منتشر کنیم.

وی گفت: در حال حاضر ما قریب به ۴۳ شرکت در بخش‌های خدماتی داریم که بر اساس اسناد ۳ هزار میلیارد تومان کمک زیان می‌گیرند.

نامزد شهرداری تهران گفت: در شهر تهران تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی وجود دارد که باید در اولویت تکمیل و بهره‌برداری قرار گیرد.

تقوی‌نژاد گفت:‌گاهی پروژه‌ها باید گره‌ای را از شهر باز کند و در همین زمینه بحث مشارکت عمومی و خصوصی در انجام پروژه‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد:‌بنده هر کجا کار کردم مدیر خلق درآمد بودم نه هزینه. شهر تهران گران اداره می‌شود و باید بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در دستور کار قرار گیرد.

نامزد شهرداری تهران گفت:‌همشهریان باید بتوانند از خدمات شهر تهران به بهترین نحو ممکن استفاده کنند. باید به این مسئله اذعان کرد که شناخت ابعاد مختلف شهرداری می‌تواند تجربه‌های مفیدی را فرا روی ما قرار دهد تا بتوانیم چالش‌های شهر را حل کنیم.

تقوی‌نژاد با اشاره به اینکه ابرچالش ما مالی است، گفت: برای موفقیت شهر تهران انگیزه دارم  و پرکاری را برای خود و همکارانم وظیفه می‌دانم و باید از پرتو تعامل، تفاهم و مدارا همکاری‌های لازم با بخش‌های مختلف شهری، انجام شود و بگومگوهای سیاسی هیچ دستاوردی برای شهر ندارد.

وی افزود: گفت‌وگوی شهری در همه ابعاد و همه نهادها باید سرلوحه کار ما قرار بگیرد و شهردارجزئی از مدیریت شهری و ما ۲۲ نفر در کنار هم می‌توانیم اقدامات خوبی را انجام دهیم.

نامزد شهرداری تهران افزود: باید صدای شهروندان را بشنویم و از کمک آنها برای اداره شهر استفاده کنیم.

تقوی‌نژاد افزود: تهران دارای اقوام و قومیت‌های مختلفی از جمله تنوع دینی، فرهنگی است که می‌توان سرمایه خوبی برای پیشبرد پروژه‌های شهری باشد.

وی با تاکید بر اینکه شهر تهران دارای ظرفیت‌های زیادی برای گردشگری است، گفت: یکی از مشکلات جدی ما آرامش و نشاط است و باید این آرامش در کنار آسایش به شهروندان بازگردد.

نامزد شهرداری تهران گفت: لیست شهری در سایر ابعاد مورد توجه است و در دستور کار قرار خواهد گرفت.

قوی‌نژاد با تاکید بر اینکه شهروندان تهرانی باید مشارکت اجتماعی و مالی در شهر داشته باشند، گفت: موضوع ترافیک تهران باید در اولویت قرار گیرد و نسبت به حل آن اقدام شود. ما برای شبکه ایمن حمل و نقل عمومی برنامه‌های مختلفی داریم و خطوط ۶ و۷ مترو نیز باید هر چه سریع‌تر مورد افتتاح قرار بگیرد و در صورتی که بنده شهردار شوم شاهد بهره‌برداری یک ایستگاه هر ماه خواهیم بود. البته دولت نیز در این زمینه تعهداتی دارد که باید نسبت به حل آن اقدام کند.

وی گفت:‌باید با صدای بلند خواسته‌ها و مطالبات شهر تهران را مطالبه کنیم و باید تعداد واگن‌های مترو برای رسیدن سرفاصله ورود قطار به ایستگاه مترو به ۲ و نیم دقیقه به ۲ هزار و ۱۱۵ واگن برسد.

نامزد شهرداری تهران گفت: ما باید به سمت برقی کردن موتورسیکلت‌ها برویم چرا که در کاهش آلودگی هوا بسیار مهم و حائز اهمیت است.

نظر شما