شناسهٔ خبر: 151440 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

اجرای حساب یکپارچه مدارس؛ نظارت جامع‌تر بر فعالیت اقتصادی مدارس

سیدحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: با حساب یکپارچه مدارس می‌توان از منابع مالی مدارس آگاه شد؛با راه‌اندازی این حساب در مدارس دولتی سیاست نظارت دقیق‌تر و جامع‌تر بر فعالیت اقتصادی مدارس اجرا می‌شود.

به گزارش«نماینده»، سیدحمایت میرزاده با اشاره به مزایای حساب یکپارچه مدارس، گفت: اجرای حساب یکپارچه شفافیت و انضباظ مالی را برای مدارس به همراه دارد در این شرایط آموزش و پرورش اطلاعات دقیقی از وضعیت مالی مدارس به دست می آورد بنابراین می‌تواند تصمیمات متناسب با شرایط را اتخاذ کند.

با حساب یکپارچه مدارس می‌توان از منابع مالی مدارس آگاه شد

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی افزود: منابع مالی مدارس با یکدیگر متفاوت است کمک های مردمی و هزینه هایی که خیرین تقبل می‌کنند در تمامی مدارس به صورت مساوی تقسیم نمی شود بنابراین با حساب یکپارچه مدارس می توان از این منابع آگاه شد.

وی بیان کرد: درصورتی که وزارت آموزش و پرورش از منابع مالی مدارس اطلاع داشته باشد می‌تواند اعتبارات خود را متناسب با شرایط این مدارس توزیع کند برخی مدرسه‌ها از نظر مالی به قدری در تنگنا هستند که نمی‌توانند امور ابتدایی و اولیه خود را سامان بخشند یا در برخی مناطق محرومی دانش آموزان حتی قادر به خرید لوازم التحریر ساده نیز نیستند با اجرای حساب یکپارچه مدارس می‌توان از شرایط و وضعیت تمامی مدارس به خوبی اطلاع پیدا کرده و متناسب با آن اعتبارات لازم را تخصیص داد.

اجرای موثر حساب یکپارچه مدارس مستلزم چیست؟

میرزاده ادامه داد: آموزش و پرورش همه ساله در تخصیص سرانه دانش‌آموزی با کمبود اعتبار روبه رو است با اجرای درست حساب یکپارچه مدارس می توان از وضعیت مالی مدارس به درستی آگاه و متناسب با این حساب ها اولویت تخصیص سرانه مدارس را مشخص کرد اما تمامی این مزیت ها در صورتی محقق می شود که مدیران مدارس با آموزش و پرورش در این مسیر همراهی و همکاری کند.

وی درباره تاثیر حساب یکپارچه مدارس، گفت: با راه‌اندازی این حساب در مدارس دولتی سیاست نظارت دقیق‌تر و جامع‌تر بر فعالیت اقتصادی مدارس اجرا می‌شود لذا تاکید ویژه‌ای بر اجرای این طرح داریم تا رخدادهای مالی دقیق‌تر کنترل شوند.

به زعم سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس شفاف‌سازی پول‌های دریافتی مدارس به ضرر هیچ کس نیست لذا خرج کردن پولی که اولیای دانش‌آموزان به حساب یک مدرسه واریز کرده‌اند در جایی دیگر و حتی برای مدرسه دیگر جایز نیست.

وی با اشاره به معایب اجرای حساب یکپارچه مدارس، اظهار کرد: در صورتی که مدیران مدارس با آموزش و پرورش در مسیر اجرای حساب یکپارچه مدارس همکاری نکنند مردم از واریز کمک‌های خود به حساب دولتی در نظر گرفته شده اجتناب کرده و تمایلی به این کار ندارند این در حالی است که مدارس را نمی‌توان بدون کمک مردم اداره کرد.

وی  با ابراز نگرانی از کاهش درآمدهای مدارس و نداشتن جایگزین لازم برای  اعتبارات مردمی در پی ایجاد این حساب یکپارچه، اضافه کرد: این کار آموزش و پرورش زمانی قابل دفاع است که دلایل منطقی دیگری را ارائه دهند.

چه زمانی شهریه‌ای از والدین دانش‌آموزان دریافت نمی‌شود؟

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه ایجاد حساب یکپارچه نیز با وجود امکان چک کردن حساب مدارس نمی‌تواند مانعی بر دریافت شهریه از دانش‌آموزان شود، ادامه داد: مدارس تنها در صورت تامین مالی توسط آموزش و پرورش شهریه ای از والدین دریافت نمی کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما