شناسهٔ خبر: 151421 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ذوالنوری مطرح کرد؛

طرح دو فوریتی مجلس برای بازگشت به شرایط قبل از برجام

مجتبی ذوالنوری رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: گر اروپا منافع ایران در برجام را تامین نکند، مجلس با طرحی دوفوریتی شرایط بازگشت فعالیت‌های هسته‌ای به قبل از برجام را فراهم می‌کند.

به گزارش«نماینده»، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامیبا انتقاد از تعلل اتحادیه اروپا برای ارائه بسته خود به منظور حفظ برجام گفت: اروپایی‌ها به صورت کجدار و مریز عمل می کنند، آنها قرار بود تا قبل از ۱۳ آبان و اجرای تحریم‌های آمریکا بسته خود را ارائه کنند، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است؛ با این وجود دستگاه دیپلماسی ما با رایزنی‌های خود تلاش می‌کند تا هر چه زودتر این اتفاق صورت گیرد.

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه به دنبال ساخت بمب هسته‌ای نبوده است، در واقع در راهبردهای دفاعی ما سلاح‌های کشتار جمعی به ویژه بمب هسته‌ای جایی ندارد و فعالیت‌های هسته ای ما کاملا صلح آمیز است.

وی ادامه داد: تصمیم ایران در خصوص بازگشت فعالیت‌های هسته‌ای به وضعیت قبل از برجام، بستگی به همکاری اروپایی‌ها و دیگر اعضای باقی مانده در برجام دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: اگر ۱+۴  انتظارات جمهوری اسلامی ایران را برآورده کنند به طوری که منافع ما در  برجام یعنی رفع تحریم ها، تسهیل فروش نفت و روابط بانکی بین المللی محقق شود، ما در چارچوب محدودیت‌های برجام و در غیر این صورت، بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های برجامی فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود را ادامه خواهیم داد.

ذوالنوری اظهار کرد: مجلس در زمینه بازگشت فعالیت‌های هسته‌ای به وضعیت قبل از برجام، طرحی دوفوریتی را تدوین کرده که مراحل قانونی آن طی شده است.

وی گفت:  براساس این طرح درصورتی که اروپا انتظارات و منافع ایران در برجام را تامین نکند، مجلس با این طرح دوفوریتی دولت را موظف می کند تا اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند، فعالیت‌های هسته‌ای شامل نصب ماشین‌های غنی سازی جدید را از سر بگیرد و غنی سازی اورانیوم را تا هر میزان که مورد نیازمان است انجام دهد. 

نظر شما