شناسهٔ خبر: 151414 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

قربانی:بانک مرکزی آمادگی لازم برای مقابله با تحریم ها اقتصادی را دارد

علی قربانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می گوید با تغییر سیاست های ارزی و رئیس بانک مرکزی به نظر می رسد بانک مرکزی آمادگی لازم برای مقابله با تحریم های اقتصاد را دارد.

به گزارش «نماینده»، علی قربانی، با اشاره به صبحت های اخیر رییس بانک مرکزی در زمینه مقابله با تحریم ها اظهار داشت: دولت در بازه ای از زمان با سیاست ارزی اشتباه شرایط نامناسبی را برای اقتصاد کشور رقم زد که با تغییر رئیس کل بانک مرکزی سیاست های ارزی جدیدی اتخاذ شد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به این اشتباهات بیان داشت: در اردیبهشت امسال عنوان شد به هر فرد هر میزان که ارز بخواهد، می دهند، این سیاست ضربه سنگینی به اقتصاد کشور وارد کرد، اما با تغییر سیاست های ارزی، ارز 4 هزار و 200 تومانی تنها به کالاهای اساسی اختصاص پیدا کرد.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم و گرمه در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: همچنین واردات سایر کالاها به ارزش ارز در سامانه نیما یا ارز آزاد انحام می شود، با تغییر سیاست ارزی، شرایط اقتصادی کشور بهتر شد، به نظر می رسد سیاست های ارزی بانک مرکزی نتایج بهتری را کسب کرده است.

وی با اشاره به گزارش رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: براساس گزارش ارائه شده، عملکرد منابع و مصارف کشور در 7 ماهه بودجه سال 97 نشان می دهد که در مباحث فروش و قیمت گذاری نفت در مقایسه سال گذشته شرایط بهتری داریم.

قربانی، با بیان اینکه درآمد نفتی کشور در 7 ماهه نخست سال به نسبت همین بازه زمانی در سال 96 افزایش چشمگیری داشته است، تاکید کرد: با توجه به این شرایط از لحاظ منابع و مصارف تا پایان سال با کسری بودجه مواجه نیستیم.

این نماینده مجلس در خصوص جایگزینی پیام رسان های مالی برای سوئیفت بیان داشت: از آنجایی که دلار و مبادلات بانکی در اختیار آمریکا است و متحدان ایالات متحده با ترامپ همکاری می کنند، برای دور زدن تحریم ها به دنبال جایگزینی پیام رسان های مالی برای سوئیفت هستیم.

وی تاکید کرد: در این میان به دنبال آن هستیم تا با همراهی کشورهای اروپایی پیام رسان مالی جدیدی طراحی کنیم که یورو جایگزین دلار در مبادلات مالی و بانکی شود، با اجرایی شدن این سامانه بسیاری از مشکلات بانکی ایران برطرف می شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس با تاکید بر تاثیر جایگزینی یورو اظهار داشت: اگر در مبادلات با اروپایی ها از یورو استفاده کنیم، فشار آمریکا بر ایران به دلیل در اختیار داشتن سوئیفت کاسته می شود.

بر اساس این گزارش، عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی بیان داشته: مذاکرات لازم با کشورهای طرف تجاری انجام گرفته و نحوه تعامل با آنها هماهنگ شده است.  اقدام های لازم در چارچوب تنظیم دقیق منابع و مصارف ارزی صورت گرفته و وضعیت ذخایر ارزی کشور به سطح مطلوب ارتقا داده شده است که انعکاس این امر را روزهای اخیر در ثبات بازارهای پول و ارز شاهد بوده ایم.
وی اضافه کرد: همچنین بانک مرکزی با توجه به احتمال قطع خدمات پیام رسان مالی سوئیفت، سامانه های جایگزین برای تعامل بانکی با کشورهای طرف تجاری را پیش بینی کرده است./

نظر شما