شناسهٔ خبر: 151413 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

نوروزی:لایحه دولت درباره فرزندان زنان دارای همسر خارجی مشکلات زیادی را حل می‌کند

حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی قضایی مجلس گفت: دولت نسبت به موضوع کودکان بی‌شناسنامه حاصل از ازدواج مادران ایرانی و پدران خارجی به دلیل گزارشات وزارتخانه‌های اطلاعات، امور خارجه و کشور جامع‌تر نگاه می‌کند لذا لایحه دولت در این مورد بخش زیادی از مشکلات را حل می‌کند.

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام حسن نوروزی، با اشاره به مصوبه دولت درباره دریافت شناسنامه برای کودکان زیر 18 سال توسط زنان دارای همسر خارجی، گفت: ما قانون تابعیت را طی سه طرح در کمیسیون حقوقی قضایی مجلس پیش از این مورد بررسی قرار داده بودیم اما به دلایل مشکلات فنی آنها را رد کردیم.

سخنگوی کمیسیون حقوقی قضایی مجلس با تاکید براینکه با دریافت شناسنامه برای این کودکان تقریبا حدود یک میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه می‌شوند، تصریح کرد: ما در کمیسیون از این موضوع استقبال کردیم اما متوجه شدیم که دولت از طریق وزارت امور خارجه در حال تدوین لایحه‌ای در این مورد است که براساس آن به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تابعیت داده می‌‍‌شود.

وی با بیان اینکه نظر مجلس نسبت به این لایحه مثبت است، ادامه داد: دولت نسبت به این مسئله به دلیل آنکه وزارتخانه‌های اطلاعات، امور خارجه و کشور را در اختیار دارد، جامع‌تر نگاه می‌کند لذا ما با رد سه طرح درباره این کودکان پذیرفتیم دولت لایحه‌ای را به مجلس ارسال کند. لایحه دولت درباره این کودکان بی‌شناسنامه می‌تواند بخش زیادی از مشکلات را حل کند.

نوروزی با اشاره به مشکل و دلیل فنی رد سه طرح مربوطه در کمیسیون حقوقی قضایی مجلس هم اظهار کرد: مثلا فردی دارای پدری عراقی، افغانستانی، بحرینی و یا پاکستانی است و مادری ایرانی دارد که می‌تواند از طریق پدر یک شناسنامه خارجی و از سوی مادر شناسنامه‌ای ایرانی دریافت کند که در این صورت آن فرد دو تابعیتی محسوب خواهد شد.

لایحه دولت به دلیل نظرات کارشناسی آن سه وزارتخانه بسیار بهتر از طرح‌های مجلس خواهد بود.
سخنگوی کمیسیون حقوقی قضایی مجلس تاکید کرد: قانون اساسی کشورمان با این موضوع مخالف است و یک فرد نمی‌تواند دو تابعیت داشته باشد لذا معتقدم لایحه دولت به دلیل نظرات کارشناسی آن سه وزارتخانه بسیار بهتر از طرح‌های مجلس خواهد بود./

نظر شما