شناسهٔ خبر: 151412 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

زاهدی:خالی شدن مدارس مناطق محروم به دلیل مهاجرت به شهرهای بزرگ

محمدمهدی زاهدی در حاشیه بازدید از سایت «نماینده» عضو کمیسون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است مهاجرت ساکنان مناطق محروم، برخی روستاها و حتی شهرهای نسبتا کوچک باعث شده مدارس این مناطق خالی از دانش‌آموز شود.

به گزارش «نماینده»، محمدمهدی زاهدی درباره وضعیت مدرسه‌های خیّرساز در کشور گفت: اگرچه در برخی از شهرهای کوچک یا مناطق محروم کشور مدارس  و مساکنی ساخته شد ولی در چند سال گذشته مردم به دلیل مشکلات اقتصادی از آن منطقه مهاجرت کردند و همین امر باعث شده در حال حاضر تعداد زیادی مدرسه در مناطق محروم و برخی روستاها و حتی شهرهای نسبتا کوچک خالی بماند که علت آن هم مهاجرت بوده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: حتی در برخی نقاط مسکن مهر ساخته و تحویل مردم داده شده ولی ساکنان آن به شهرهای بزرگتر مهاجرت کردند و اکنون آنها خالی مانده است؛ لذا اگر برنامه‌ریزی به گونه‌ای شود که مهاجرت معکوس شکل گیرد، آنها مجددا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اگرچه پول را خیّرین می‌آورند اما اینطور نیست که بدون هماهنگی با وزارت آموزش و پرورش یا اداره کل آموزش و پرورش استانها کاری انجام دهند
ارتباط سیستماتیک بین آموزش و پرورش و خیّرین مدرسه‌ساز

عضو کمیسون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه باید برنامه‌ریزی اصولی در کشور صورت گیرد تا امکانات و ایجاد اشتغال به سمت مناطق محروم رود، ادامه داد: برای ساخت مدارس جایابی اولیه شده ولی خالی ماندن آن به دلیل مهاجرت است.

وی با اشاره به اینکه بین وزارت آموزش و پرورش  و خیّرین برای ساخت مدرسه ارتباط سیستماتیک وجود دارد، گفت: ستاد خیّران مدرسه‌ساز در وزارت آموزش و پرورش و اکثر استان‌های کشور وجود دارد و اگرچه پول را خیّرین می‌آورند اما اینطور نیست که بدون هماهنگی با وزارت آموزش و پرورش یا اداره کل آموزش و پرورش استانها کاری انجام دهند.

اکثر مدارس در حال ساخت کشور صد در صد خیّرساز است

این نماینده مجلس به مشارکت دولت در ساخت مدرسه اشاره کرد و توضیح داد: قانونی در حوزه مدرسه‌های خیّرساز وجود دارد که به 50-50 معروف است؛ یعنی اگر بخش خصوصی یا خیّر یا هر نهاد دیگری 50 درصد هزینه ساخت مدرسه را تامین کند، وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه موظف است 50 درصد دیگر را تامین کند.

زاهدی تصریح کرد: البته اکثر مدارسی که در حال حاضر در کشور ساخته می‌شود صد در صد خیّرساز است و درصد کمی بر اساس 50 درصد سهم دولت ساخته می‌شود.

عضو کمیسون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: سال گذشته دولت نتوانست به موقع سهم 50 درصدی خود را بپردازد و آن پروژه‌ها فقط 50 درصد پیشرفت داشتند؛ ولی امسال آن میزان از محل اعتبارات نوسازی مدارس جبران خواهد شد./

نظر شما