شناسهٔ خبر: 151391 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

بخشی از مجرمان و متکدیان بی هویت هستند

کمالی پور عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی مجلس با انتقاد از اینکه بخشی از مجرمان، کودکان کار و متکدیان بی هویت هستند از دستگاه‌های مسئول خواست نسبت به ارائه آمار دقیق بی هویت ها به مجلس اقدام کنند.

به گزارش «نماینده» یحیی کمالی پور، با ابراز خرسندی از تصویب لایحه اصلاح قانون تابعیت فرزندان زنان ایرانی دارای همسرخارجی در دولت، گفت: دو طرح اصلاح موادی از قانون تابعیت و همچنین تعیین تکلیف هویت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در دستور کار کمیسیون قضایی قرار گرفت که با بحث و بررسی های صورت گرفته رد شدند در واقع نمایندگان معتقد بودند که باید بر روی این طرح ها کار کارشناسی بیشتری انجام شود.

بررسی لایحه تابعیت فرزندان حاصل از زنان ایرانی را در اولویت قرار می دهیم

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای با تاکید بر اینکه بررسی لایحه تابعیت فرزندان حاصل از زنان ایرانی را در اولویت قرار می دهیم، افزود: به دلیل اینکه طرح های مذکور شالوده قانونگذاری را به هم می ریخت بنابراین آنها را از دستور کار خارج کردیم اما برای رفع خلاءهای قانونی در صورت ارائه لایحه تابعیت به فوریت آن را در دستور کار قرار خواهیم داد زیرا افراد زیادی منتظر تعیین تکلیف این لایحه هستند.

آمار دقیقی از بی شناسنامه ها وجود ندارد/ برخی آمارها بیانگر وجود ۴۰۰ هزار بی هویت

 وی با انتقاد از اینکه آمار دقیقی از بی شناسنامه‌ها وجود ندارد، ادامه داد: بر اساس آمار غیررسمی یک تا ۳ میلیون اتباع بیگانه در کشور وجود دارد که اغلب آنها فاقد شناسنامه هستند البته بر اساس برخی آمارها بیش از ۴۰۰ هزار نفر در کشور شناسنامه نداشته و بی هویت هستند.

این نماینده با یادآوری اینکه تمامی افرادی که در حاکمیت سرزمینی هر کشوری زندگی می کنند باید دارای اسناد هویتی باشند، تصریح کرد: شناسنامه تنها سند رسمی برای احراز و اثبات هویت است که تمامی افراد باید داشته باشند و بی شک نبود این سند هویتی تبعات امنیتی به دنبال دارد زیرا امکان نظارت، کنترل و پیگیری امورات آنها وجود ندارد.

 بخشی از مجرمان، کودکان کار و متکدیان را بی هویت ها تشکیل می‌دهند

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف هر چه سریع تر تابعیت فرزندان حاصل از مادر ایرانی و پدر خارجی، گفت: بسترهای لازم برای روی آوردن بی هویت ها به انواع آسیب‌های اجتماعی فراهم است و در واقع بخشی از مجرمان، کودکان کار و متکدیان را  بی هویت ها تشکیل می دهند.
تلاش کردیم آماری از قوه قضائیه در مورد بی هویت‌ها بگیریم اما موفق نشدیم و آمار پراکنده مشکل‌زا شده است

وی با انتقاد از اینکه نبود آمار و اطلاعات دقیق در تمامی حوزه ها یکی از معضلات جدی کشور است، افزود: متاسفانه نه تنها آمار دقیقی از بی هویت‌ها بلکه از کودکان کار، معتادان و کارتن خواب‌ها نیز نداریم البته هر چند تلاش کردیم آماری از قوه قضائیه در مورد بی هویت‌ها بگیریم اما موفق نشدیم بنابراین آمار پراکنده باعث شده به درستی نتوانیم نسبت به تصویب قوانین مناسب اقدام کنیم.

عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انتظار می رود دستگاه‌های مسئول آمار دقیقی از بی هویت‌ها را به کمیسیون ارائه کنند تا به نحو احسن بتوانیم در جهت تعیین تکلیف لایحه تابعیت گام برداریم.

نظر شما