شناسهٔ خبر: 151284 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

شهردار تهران باید چگونه انتخاب شود؟

شهرداری تهران فرآیند انتخاب شهردار تهران با تدوین لیست ۳۰ نفره مبدل به ماراتنی پرماجرا شده است که با توجه به چالش های مدیریتی یکسال گذشته باید صندلی بهشت با دقت و و در عین شایستگی به کسی برسد که بتواند با توجه به بحران موجود در بخش هزینه و عملکرد یکبار دیگر اعتماد پایتخت نشینان را جلب کند.

«نماینده» / کارشناسان شهری معتقدند فرآیند تدوین لیست توسط اعضای شورای شهر باید به صورت علنی در دومرحله صورت می گرفت به این معنا که هر یک از اعضا با رعایت اصل شفافیت  ۵ گزینه مشخص می کردند، تا در مرحله نخست تعداد لیست از یک سو سنجیده تر بسته می شد و از سوی دیگر مشخص می شد هر کدام از گزینه ها توسط کدام عضو شورای شهر معرفی شده اند تا مسولیت اجتماعی انتخاب شهردار تقویت می شد.

دومین ایرادی که از سوی کارشناسان بر نحوه تدوین لیست مطرح می شود، بجای توجه به گزینه های موجود و تطبیق آنها با کرسی شهردار آینده باید شرایط مورد نیاز شهردار پایتخت احصاء می شد و سپس گزینه های احتمالی با توجه به سوابق اجرائی و سیاسی شان وارد لیست می شدند، لذا وارونگی مسیر انتخاب نیز از دیگر ایراداتی است که به نحوه انتخاب شهردار تهران وارد می شود.

نمایندگان مجلس نیز معتقدند: باید همزمان با ترمیم کابینه دولت، مدیریت شهری نیز روند بهبود پیدا کرده و پس از یک دوره رکود و سکوت، وارد حوزه مدیریتی شده و برای ارتقاء وضعیت شهر، مدیریتی لایق سکانداری صندلی مدیریت شهری را بدست گیرد.

شهردار باید از متخصصین شهری باشد

  سیده حمیده زرآبادی  عضو فراکسیون امید و عضو کمیسیون صنایع مجلس، معتقد است انتخاب مدیریت شهری باید به گونه ای باشد که فرصت سوزی نوبت های گذشته جبران و وضعیت نابه سامان اداره پایتخت ساماندهی شود.

وی تاکید می کند : انتخاب ۵ گزینه توسط اعضای شورای شهر باید با مشورت تشکلهای شهری صورت گیرد  تا انتخاب جامع تری به صحن علنی شورا بیاید تا بتواند، نمره قبولی از شهروندان تهرانی بگیرد.

این نماینده مجلس تاکید می کند به نظر می رسد گزینه ای باید توسط اعضای شورای شهر برای تکیه زدن به صندلی بهشت انتخاب شود که از یک سو دارای وزن سیاسی قابل قبولی باشد از سوی دیگر به لحاظ مدیریت و تامین منابع پایدار و کسب اعتماد عمومی توانمندیهای لازم را داشته باشد.

این نماینده تهران خاطر نشان می کند : شهردار تهران بصورت طبیعی تحت فشارهای حزبی و جناحی و انتقادهای مقایسه ای است، لذا باید فردی معرفی شود که توانایی ایستادگی در برابر فشار های احتمالی را داشته و بایک کارنامه قوی شهری پاسخ منتقدان را دهد.

شهردار تهران باید تئوری برای حل بحران مالی داشته باشد

محمد محمودی شاه نشین عضو کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی، می گوید : گزینه انتخابی برای شهرداری تهران باید دارای نگاه مدیریتی به شهر باشد و بتواند در موقعیت کنونی برای اداره شهری تئوری ارائه دهد، چراکه همگان می دانند بحران مالی و مدیریتی دامن گیر شهردار تهران است و این کرسی نیاز به مرد میدان دارد.

وی تاکید می کند : با توجه به کسری شدید بودجه مدیریت جدید باید فردی با درایت باشد که بتواند از پتانسیل های موجود و منابع شهری استفاده کرده و برای تامین منابع مالی شهری برنامه ای قابل اجرا داشته باشد.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس تاکید می کند : استفاده از منابع پایدار شهری بجای تکیه بر عوارض؛ استفاده از سرمایه گذاریهای داخلی و حتی فایناس خارجی و همچنین بکاری گیری از تشکلها و انجمن های شهری از مغفول مانده های مدیریت شهری تهران است که باید زمینه اجرای آن فراهم شود

نظر شما